Skip to content

הנשיא פרס: "הוא היה נאמן לדעותיו, פטריוט גדול של עמו ואוהב ישראל"

מאז היוודע דבר מותו של יצחק שמיר, פירסמו נשיא המדינה, יו"ר הכנסת, שרים וחברי כנסת הודעות אבל אישיות על מותו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאז היוודע דבר מותו של יצחק שמיר, פירסמו נשיא המדינה, יו"ר הכנסת, שרים וחברי כנסת הודעות אבל אישיות על מותו

מאת צבי זינגר

שורה של אישים הביעו הערב את צערם, על מותו של יצחק שמיר ז"ל.

בהודעת אבל שפרסם נשיא המדינה שמעון פרס נאמר: "יצחק שמיר היה לוחם אמיץ לפני קום המדינה ולאחריה. הוא לחם בעוז נגד המנדט הבריטי בימי המחתרות ותרומתו האדירה למען מדינת ישראל במסגרת המוסד תישאר לעד חקוקה בדברי הגבורה של עמינו. הוא היה נאמן לדעותיו, פטריוט גדול של עמו ואוהב ישראל, אשר שירת את מדינתו בנאמנות ובמסירות במשך עשרות שנים".

יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, הודיע הערב כי ההלוויה הממלכתית ליצחק שמיר ז"ל תחל ברחבת הכנסת, ביום שני הקרוב, – וכי הציבור יוכל לעבור על פני ארונו. לאחר מכן, ייצא מסע ההלוויה לחלקת גדולי האומה בהר הרצל.

ריבלין ספד לשמיר ואמר: "איבדנו מנהיג גדול, שהיה ביסודו איש העם. פגשתי את יצחק שמיר בתחנות רבות בחייו: כלוחם ומפקד בלח"י,כראש תנועת החירות, כיושב ראש הכנסת וכראש הממשלה. אך מי שבאמת רוצה להבין את אישיותו של שמיר, את עמדתו העיקשת על עקרונותיו, ואת סירובו להתפתות לכל מהלך מדיני שעשוי להחליש את ישראל, צריך היה לשמוע אותו נואם ביום השואה".

ריבלין הוסיף: "שמיר היה סמל לתקומה מאפר השואה אל עוצמת הקוממיות. מתוך החיבור הזה נוצקה אישיותו, כאיש מפוכח וריאליסט, כאידאולוג צרוף שעומד בלחצים קשים מבית ומחוץ, כאיש שנאבק על כך שלא יקרה מצב שלעם ישראל לא יהיו אדמה ומדינה משלו. כאשר שעמדת לצדו חשת תמיד שיש מנהיג ומוביל, שמסוגל לקבל הכרעות ללא היסוס".

שר הביטחון אהוד ברק, הביע צער כבד על מותו של יצחק שמיר ואמר: "יצחק שמיר פעל כל חייו עמיד כסלע גרניט וממוקד ללא פשרות. במחתרת, במוסד, בממשלות ישראל וכראש ממשלה, חתר יצחק שמיר תמיד להבטחת חרות ישראל בארצו והבטחת ביטחונה ועתידה.

"המאבק על יציאת הבריטים מהארץ והכרתו את עומק ההיסטוריה היהודית עיצבו את זהותו והכתיבו את פועלו. מחוייבות זו שלא ידעה גבולות, שיעבדה את כל הווייתו. יצחק שמיר שאל עצמו כל חייו רק מה טוב ונכון למאבק על ביטחון המדינה, מה נכון וטוב לעם ישראל, ועל פי כך פעל".

המשנה לראש הממשלה, שאול מופז: "ראש הממשלה יצחק שמיר היה מנהיג שהוביל את עם ישראל בתבונה ובנאמנות. האיפוק שגילה שמיר בעת מלחמת המפרץ התברר כמהלך נכון, שחיזק את ישראל, במקביל להסכמתו להליכה לועידת מדריד לניהול דיאלוג ריאליסטי למרות דעותיו." השר מופז גם ציין, ששמיר יזכר לעולם כמי שבתקופת כהונתו החלה עליית יהודי אתיופיה  לארץ, המשנה לראש הממשלה שלח תנחומים למשפחתו.

ראש האופוזיציה, שלי יחימוביץ', הביעה הערב צער על מותו של ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר ושלחה תנחומים למשפחתו. "שמיר היה ראש ממשלה נחוש שהקדיש את חייו למדינה, ועשה זאת על פי דרכו האידיאולוגית, ביושר, בענווה, ובאורח חיים צנוע כראוי למנהיג. אזרחי ישראל יזכרו תמיד את תבונתו בעת מלחמת המפרץ הראשונה, שבה, חרף עמדותיו הניציות, הפגין איפוק וריסון ומנע הסתבכות מיותרת של ישראל במלחמה בעיראק. ההיסטוריה שפטה זה מכבר את ההחלטה הזו כמעשה מנהיגותי אמיץ ונבון".

יו"ר הבית היהודי, השר דניאל הרשקוביץ: "אנו מבכים את לכתו של ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר. שמיר היה מנהיג דגול שתרם לכינונה ועוצמתה של מדינת ישראל. ערכי הציונות והמסורת היהודית היו נר לרגליו ולאורם הנהיג את מדינת ישראל".

השר לעניינים אסטרטגיים, משה (בוגי) יעלון: "יצחק שמיר, שהלך הערב לעולמו, השתייך לדור שאהבת עמו וארצו הייתה צרובה בנפשו וברוחו, בגופו ובדמו ממש. בשנות מנהיגותו של יצחק שמיר עמדה ישראל מול אתגרים רבים והוא השכיל לנווט את הספינה הציונית במים הסוערים בשׂוּם שֶׂכֶל ובתבונה רבה, מתוך ניסיון עתיר שנים.

"זכיתי לפגוש ביצחק שמיר בעת שהיה ראש הממשלה", אומר השר יעלון. "הגעתי אליו, כמפקד סיירת מטכ"ל, לאשר מבצעים. הוא היה חד כתער באבחנותיו ובשאלותיו. אני יכול לספר על ההקשבה, על השאלות החדות המשקפות אבחנה חשובה בין עיקר לטפל, על ההתלבטויות בהן שקל תועלת מול עלות וסיכויים מול סיכונים. ניסיונו היה עצום, וממקומי כקצין צעיר יכולתי להבחין בעמידתו העקרונית על דברים שהאמין בהם.

"יצחק שמיר פעל לפי מצפן ולא לפי שבשבת רוחות – הוא פעל לאור עקרונותיו ואמונתו ולא לפי סקרים או אופנות חולפות. גם כשספג על כך ביקורת, ניווט את דרכו על פי אמונותיו וערכיו. יצחק שמיר היה סלע איתן מבחינת השקפותיו, נאמן לארצו ולעמו, גם מול לחצים אדירים שהופעלו עליו. אלו ערכים שהדריכו את יצחק שמיר בכל שנותיו והקרינו על מנהיגותו. אני בטוח שההיסטוריה תזכור זאת".

דובר מועצת יש"ע: "מועצת יש"ע אבלה על פטירתו של יצחק שמיר, לוחם חירות ישראל כל ימי חייו, במחתרת, בזרועות הביטחון ובראשות ממשלת ישראל. יצחק שמיר ביצר את אחיזתה של מדינת ישראל בחבלי המולדת, ידע לעמוד כסלע איתן מול לחצים חיצוניים וייזכר כמופת למנהיגות יהודית נחושה".

יצחק שמיר הלך לעולמו לאחר מחלה קשה, בגיל 97

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן