Skip to content

קציני קישור: לקראת גמר יורו 2012

יותר מהכל, המשחק הערב הוא קרב בין שתיים מחוליות הקישור הטובות שנראו בהיסטוריה של האליפות. וגם: מאריו באלוטלי והיהדות. איזה שילוב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

זהו, רבותיי. אחרי כמעט חודש של כדורגל מהרבה סוגים, סגנונות וצבעים, אליפות אירופה 2012 תינעל הערב (ראשון, 21:45, ערוץ 10 ו-ספורט 1 HD) בקייב. בתום שלב בתים מוצלח והתקפי, ושלב נוקאאוט שהיווה את ההיפך הגמור מזה שקדם לו, עם ריבוי תוצאות מאופסות ומשמימות בחלק מהמקרים, ייפגשו ספרד ואיטליה בניסיון לעשות היסטוריה, כל אחת בדרכה שלה.

נבחרת ספרד, זו שכולם אהבו לאהוב ערב הטורניר, גרמה במהלכו לרוויזיית רגשות לא קטנה לאותם אלה. למרות שחומר השחקנים שלה הוא כנראה האיכותי והמגוון בטורניר, קיבלנו ממנה בעיקר מסירות בלתי נגמרות, כמעט כמו השיעמום שנגרם לצופים בעקבותם. ציפינו לתצוגות כדורגל, וקיבלנו כדורי שינה. רצינו שערים, אבל לא קיבלנו אפילו חלוץ אחד בהרכב לרפואה. אבל במידה ויתווסף גביע גדול שלישי היסטורי לארון התארים של הספרדים, כנראה שלאף אחד לא יהיה אכפת.

לגבי איטליה, הסיפור הוא אחר לחלוטין. האזורי הגיעו לאליפות אחרי מספר הפסדים במשחקי הכנה, שגרמו לאוהדיהם להנמיך משמעותית את הציפיות מהטורניר גם כך. ואם לא די בתוצאות, הגיעה משטרת איטליה והדגישה את העניין אף יותר, עם פרסום פרשת הטיית המשחקים המי-יודע-כמה בהיסטוריה של הכדורגל האיטלקי, שגרמה לפרישתו של שחקן בכיר מהסגל. למרות האמור, ובאנטי-תזה מוחלטת לספרד, הראו החבר'ה מארץ המגף שהם חזקים מהכל. משחק אחרי משחק נראה שהאיטלקים הלכו והתחברו, מה שהביא אותם עד הלום, עד הגמר.

מרכז החזית

על פי מה שראינו עד עכשיו, ברור מאליו היכן על המגרש תוכרע ההתמודדות. מרכז הקישור של שתי הנבחרות היה דומיננטי במיוחד בהישגיהן וביכולתן עד עתה, לטוב ולרע. ניתן היה להבחין בהשפעתם של הצמד הקטאלני צ'אבי את אינייסטה על משחק המסירות של ספרד, כשגם צ'אבי אלונסו ודויד סילבה רק חיזקו את הנקודה. רק שלספרד היו חסרים 2 אלמנטים, כל אחד מהם בודד, שמנעו ממנה להגיע לסגנון המשחק הכל כך אהוב של ברצלונה: אחד חלוץ, ואחד ליאו מסי.

לעומתם, אצל האיטלקים אין תלונות. החלטתו של צ'זארה פראנדלי, מאמן האזורי, לבטוח באנדריאה פירלו בן ה-33 במרכז המגרש, הוכיחה את עצמה מעל ומעבר לציפיות. הקשר של יובנטוס הוכיח לכולם שיש מרכז מגרש אחר; כזה שמחפש מעבר למסירות הקצרות, כזה שחושב קדימה, כזה שחושב. בנוסף, דניאלה דה רוסי, קלאודיו מארקיזיו וריקארדו מונטוליבו תרמו את שלהם ועזרו לפירלו להרים את הנבחרת לגבהים שאף אחד לא חשב שאפשריים לפני כחודש.

לא מפתיע, אם כך, שפראנדלי יודע שבמרכז המגרש ייקבע מי תהיה אלופת אירופה לשנת 2012. "מה שחשוב לנו זה להישאר ממוקדים במטרה שלנו – סגירת השטחים באמצע", הוא אמר, והוסיף כי ברור גם לו מי הכוכב האמיתי של הקישור האיטלקי. "יש לנו הרבה איכויות בקישור. אנחנו יכולים לכסות הרבה שטחים וללחוץ, ויש לנו שחקן שיכול להרים את רמת המשחק ולהיות בעמדה הנכונה שצריך. זהו, כמובן, אנדריאה פירלו".

פירלו
פירלו. הסופרסטאר האמיתי (צילום: Jarke)

גם קשר נבחרת ספרד, צ'אבי, בחר לשים את הדגש על פירלו. "לפני כמה שנים נראה היה כאילו המשחק הולך לכיוון יותר פיזי ופחות טכני. אנו ברי מזל שלמרות שאנחנו נחותים פיזית, אנחנו מוכשרים יותר טכנית… ככה שחקנים כמו פירלו משחקים, ואני שמח שהכיוון כרגע הוא לנסות ולתקוף".

ספרד היא הפייבוריטית במשחק הזה, כפי שהיטיב לנסח קפטן נבחרת איטליה, ג'יאנלואיג'י בופון.  "יש להם יתרון קל, כי הם אלופי העולם ואלופי אירופה, אבל עד עכשיו הפתענו את כולם, ונקווה שנמשיך לעשות בדיוק את זה". האם האזורי יכולה להתמודד עם הקישור הספרדי ולהפתיע את כולם פעם נוספת? את התשובה לשאלה הזו נקבל כנראה רק בהנפת הגביע.

יהודי טוב

מאריו באלוטלי
באלוטלי. משלנו? (צילום: Ilya Khokhlov)

מתוך כלל האפשרויות לזווית מקומית בגמר הזה, הישועה מגיעה מהמקום הכי פחות צפוי: מאריו באלוטלי, והסיפור הוא כזה: לאחר שהחלוץ האיטלקי, שנולד בגאנה ואומץ באיטליה, הבקיע את צמד השערים שהעלו את נבחרתו לגמר מול גרמניה, הוא עשה את ההיפך הגמור ממה שצופה מהילד הרע של הכדורגל האירופי: הלך וחיבק את האמא המאמצת שלו, לה הוא גם הקדיש את השערים.

האמא הזו, מסתבר, היא בת לניצולי שואה, ויהודיה בעצמה כמובן, והדבר השפיע גם על באלוטלי עצמו. בתחנת רדיו הולנדית דווח שבמהלך ביקורה של נבחרת איטליה באושוויץ, התיישב באלוטלי על אחד מפסי הרכבת במקום, ובהה קדימה, ללא דיבורים כלל. לאחר מכן, הוא סיפר לחבריו לנבחרת על קופסת מכתבים מתקופת השואה שאימו שמרה מתחת למיטתה. הוא מעולם לא סיפר על כך לאף אחד.

הסיפור, מסתבר, לא נגמר כאן: בעקבות שורשיו היהודיים, וגם בשל היותו שחור, לא נחסכת ממנו ביקורת מהצדדים הקיצוניים של המפה הפוליטית באיטליה. "באלוטלי הוא שחור ויהודי", נכתב באתר של אחת מתנועות הימין הקיצוני בארץ המגף. "הוא צריך לייצג את ישראל, לא את איטליה".

מעניין מה יגידו אותם ימנים קיצוניים במידה ודווקא הוא יהיה זה שיביא לארצם את הגביע האירופי השני בהיסטוריה שלה. בכל מקרה, לגבי דבר אחד אין ספק: אלי גוטמן היה שמח לקבל לסגל שלו את באלוטלי לקראת מוקדמות המונדיאל הבא.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן