Skip to content

בשל גילוי שחפת ריאתית באיכילוב, נקט בית החולים בהפרדה בין פליטים מאפריקה לחולים אחרים

ביחידה לטיפול נמרץ ילדים ב"דנה" אובחנה תינוקת מאפריקה כחולה בשחפת. היא אושפזה שלושה שבועות ואמה ברחה מבית החולים, כשהתברר שהיא עצמה חולה. צוות היחידה, שלא ידע כי הוא מטפל בילדה חולה, נחשף לשחפת. בבית החולים הוחלט להפריד את אוכלוסיית המהגרים ולסמן בסימון מיוחד את המאושפזים ומלוויהם. כל החולים המתאשפזים מהקהילה, כולל ילדים ואורחים, יחויבו לעבור […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במכתב ששלח מנהל המרכז הרפואי סורסקי (בית החולים איכילוב), גבי ברבש, לכול העובדים, הוא מזהיר מפני הידבקות בשחפת ריאתית בבית החולים. מתברר כי ביחידה לטיפול נמרץ ילדים אובחנה כחולה בשחפת תינוקת מאפריקה, שאושפזה בבית החולים לילדים "דנה". היא אושפזה שלושה שבועות בבית החולים ואמה, שהדביקה אותה בלידתה, ברחה מבית החולים כשהתברר שהיא עצמה חולה בשחפת ריאתית. צוות היחידה, שלא ידע כי הוא מטפל בילדה חולה, נחשף לילדה ולאם החולות.

כתוצאה מהגילוי, כך נכתב במכתב לעובדים, נאלץ בית החולים להכניס למעקב מספר גדול של אנשי צוות ולקרוא למעקב ל-100 משפחות שיש חשש שנחשפו למחלה. מדובר במבצע מורכב, יקר ורגיש מאוד, מצוין במכתב.

צילום רנטגן של ריאות נגועות בשחפת (מסומן בחיצים) צילום: ויקימדיה
צילום רנטגן של ריאות נגועות בשחפת (מסומן בחיצים) צילום: ויקימדיה

"כולכם מודעים למציאות החדשה שנכפתה עלינו עקב נוכחות של אוכלוסיית מהגרים לא חוקיים בדרום ת"א. מדובר באוכלוסיה המונה קרוב ל-100 אלף פליטים, המתגוררים בתנאי מחיה ירודים המעצימים את בעיות הבריאות הקשות עמן הם מגיעים מארצות לידתם ומהמסלול שהם עושים בדרכם אלינו", נכתב במכתב. בית החולים מסביר, שהוא מטפל באוכלוסיה זו מתוך תחושת ייעוד ושליחות וכי אוכלוסייה זו אינה מכירה שום גורם רפואי פרט לבית החולים. האירוע המחיש לבית החולים עד כמה הוא מוגבל ביכולתו לחזות או לתחום סיכון של העברה של מחלות מידבקות מפליטים ומהגרי עבודה לישראלים שנזקקים לבית החולים ולצוות הרפואי הנחשף למחלות.

עקב כך, החליט בית החולים לנקוט בצעדי הפרדה בין האוכלוסיות, או כלשון המכתב: "בשל המחויבות שלנו לחולים ישראלים, ותוך המשך המחויבות להעניק לאוכ' הפליטים טיפול ראוי, החלטתי (גבי ברבש – ע.ק) על שורה של צעדים, שמטרתה הגנה על אוכלוסיית החולים והצוות שלנו מפני חשיפה לסיכון והדבקה".

אגפים נפרדים וסימון מיוחד. בית חולים לילדים "דנה-דואק" באיכילוב (צילום: אורי, ויקימדיה)
אגפים נפרדים וסימון מיוחד. בית חולים לילדים "דנה-דואק" באיכילוב (צילום: אורי, ויקימדיה)

והצעדים הם:

החל מהיום לא תורשה עוד כניסת מבקרים מאוכלוסיית מהגרי העבודה והפליטים לבית החולים. תורשה רק כניסת מטופלים למיון או לאשפוז, בעלים של יולדות עם אצעדת זיהוי והורים לילדים מאושפזים עם אצעדת זיהוי.

כל החולים המתאשפזים, כולל ילדים ואורחים מורשים, יחויבו לעבור צילום חזה לשלילת שחפת ריאתית.

צילום תקין יאפשר כניסה לבית החולים עם אצעדת זיהוי ותעודה מזהה.

החל מיום שישי שחלף הופנו כל היולדות ובעליהן לצילום חזה. אוכלוסיית היולדות והתינוקות יטופלו באגפים נפרדים, כולל פגייה נפרדת. בית החולים מכשיר את האתרים המיועדים לחולים מאוכלוסיית הפליטים.

הכללים יחולו גם בבית החולים לילדים: במיון בית החולים דנה גובשו כבר נהלים לבידוד (בעקבות מגיפת החצבת) ומעתה יופעל מתחם אשפוז נפרד לילדי פליטים ומהגרים מאפריקה. גם ב"דנה" תיאסר כניסת מבקרים, והורים שילדיהם אושפזו יופנו לצילום חזה.

ברבש מציין במכתבו, שמדובר בצעדים ראשונים ובהתהוות ובית החולים ינקוט בצעדים נוספים, ככל שיידרש, כדי לצמצם למינימום את הסיכון הבריאותי. ברבש מציין שהוא מודע לזה שצעדים אלה יגרמו למעט אי-נוחות ואולי לביקורת, אבל הוא נחוש בדעתו להגן על הצוות והמטופלים הישראלים מחשיפה למחלות מידבקות, בלתי מאובחנות.

שחפת היא מחלה זיהומית מדבקת הנגרמת על ידי חיידקים ופוגעת לרוב בריאות, אך יכולה לפגוע במקומות נוספים. ההדבקה מאדם לאדם נגרמת באמצעות שיעול של אדם חולה. שחפת היא אחת הסיבות הנפוצות ביותר למוות בכל הגילים ברחבי העולם. רוב מקרי השחפת מתגלים בארצות מתפתחות. בכל שנה מתגלים 8 מיליון מקרי מחלה. מדובר בשבעה אחוזים מן התמותה בעולם. במקרים מסוימים (אחד למאה) השחפת עמידה לטיפול תרופתי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן