Skip to content

נתניהו פירק את ועדת פלסנר

בהודעה שהוציאה לשכת נתניהו נאמר, כי הוא "שוחח לפני זמן קצר עם המשנה לראש הממשלה שאול מופז ואמר לו: 'בוא ניקח יחד את המושכות לידיים שלנו ונביא לפתרון'". מופז: "הוועדה הוקמה מתוקף הסכם משותף לקדימה ולליכוד, ועל כן פירוקה החד צדדי על ידי ראש הממשלה אינו מחייב את קדימה". "המחנה המשותף" מתארגן להפגנת ענק במוצאי […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בהודעה שהוציאה לשכת נתניהו נאמר, כי הוא "שוחח לפני זמן קצר עם המשנה לראש הממשלה שאול מופז ואמר לו: 'בוא ניקח יחד את המושכות לידיים שלנו ונביא לפתרון'". מופז: "הוועדה הוקמה מתוקף הסכם משותף לקדימה ולליכוד, ועל כן פירוקה החד צדדי על ידי ראש הממשלה אינו מחייב את קדימה". "המחנה המשותף" מתארגן להפגנת ענק במוצאי שבת

מאת צבי זינגר

נתניהו (צילום: משה מילנר, לע"מ)
תקע את המסמר האחרון בוועדה. נתניהו (צילום: משה מילנר, לע"מ)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תוקע את המסמר האחרון בארונה של  ועדת פלסנר ואולי גם בשותפותו עם "קדימה", ועם שאול מופז. דקות אחדות לאחר שמופז שיבח בישיבת סיעתו את הישגי ועדת פלסנר – הודיע נתניהו בהודעה רשמית שפרסם, כי "באופן מעשי הוועדה התפרקה".

ב"קדימה" זועמים ובקרב חלקים במפלגה זאת הולכים וגוברים הקולות  לפרק את הקואליציה. גורם ב"קדימה" אמר ל"מגפון": "עכשיו ברור עם מי – ובשביל מי – נתניהו עובד. יצא המרצע מן השק. נתניהו תיכנן את זה מראש ביחד עם החרדים, כדי לפוצץ כל סיכוי לחלופה ראוייה לחוק טל".

בהודעה שהוציאה לשכתו של נתניהו נאמר, כי הוא "שוחח לפני זמן קצר עם המשנה לראש הממשלה שאול מופז ואמר לו: 'בוא ניקח יחד את המושכות לידיים שלנו ונביא לפתרון'".

לפני כן, בדיון שקיים בלשכתו בעניין החלופה לחוק טל, אמר נתניהו: "אני מחויב לחלוקה שוויונית יותר בנטל. כבר בינואר, עוד לפני פסיקת בג"ץ, הכרזתי שאפעל להגדלת השוויון בנטל, בצורה הדרגתית, בקרב הציבור החרדי והציבור הערבי, מבלי לשסות ציבור בציבור. זו הייתה ונשארה עמדתי.

יוחנן פלסנר
ההזדמנות שהוחמצה. יוחנן פלסנר

"הטלנו על ועדת פלסנר לגבש הצעה מוסכמת עבור הממשלה והקואליציה בהתאם לפסיקת בג"ץ", נאמר בהמשך ההודעה. "לצערי, ועדת פלסנר לא הצליחה להגיע לתוואי מוסכם עקב פרישת חברים בה, והיא אינה יכולה לגבש המלצה שתשיג רוב בכנסת. באופן מעשי הוועדה התפרקה. אני מודה לחמשת נציגי הציבור על עבודתם המאומצת ועל שהשקיעו מזמנם למטרה חשובה. התפרקות הוועדה אינה מבטלת את האחריות שלנו לטפל בנושא השוויון בנטל".

נתניהו הודיע כי בדעתו להזמין כבר השבוע  את ראשי מפלגות הקואליציה, כדי לנסות לגבש הצעה שתזכה לרוב בכנסת. "בהמשך לשיחות שקיימתי עם שאול מופז, אני מאמין שבמאמץ משותף נוכל להגיע לתוצאה הרצויה", נאמר בהודעת ראש הממשלה.

עוד אומר נתניהו כי אם עד ה-1 באוגוסט לא יימצא רוב מוסכם, חוק טל יתבטל וייכנס לתוקף חוק שירות ביטחון, שחל על כלל אזרחי ישראל. "אני מעדיף פתרון מוסכם ומדורג אבל אם לא לזה נגיע עד ה- 1.8, צה"ל יגייס לפי צרכיו, ואני מאמין שהוא יעשה זאת תוך כדי התחשבות בציבורים השונים, כדי למנוע קרע בעם. כיוון שחוק שירות ביטחון אינו נותן מענה להצטרפות הציבור הערבי והחרדי לשירות אזרחי, נפעל במקביל להסדיר נושא זה".

המשנה לראש הממשלה, שאול מופז, דחה על הסף את הודעת ראש הממשלה והודיע כי הוא נותן גיבוי מלא לוועדת פלסנר. "אם ראש הממשלה בוחר שלא לפנות לכיוון הנדרש, תגיע ממשלת האחדות הלאומית לסוף דרכה", נאמר בסביבתו של שאול מופז.

"הוועדה הוקמה מתוקף הסכם משותף לקדימה ולליכוד, ועל כן פירוקה החד צדדי על ידי ראש הממשלה אינו מחייב את קדימה, שתמשיך לעמוד בהתחייבותה הציבורית ותפעל לכך שמסקנות הוועדה יפורסמו כנדרש וכמתוכנן ביום רביעי הקרוב", הודיע המשנה לראש הממשלה מופז.

גיבוי מלא לוועדה. מופז במאהל הפריירים (צילום: ציפי מנשה)
גיבוי מלא לוועדה. מופז במאהל הפריירים (צילום: ציפי מנשה)

גם אצל החרדים התקבלו דברי נתניהו בביקורת קשה. ח"כ משה גפני (יהדות התורה) האשים את נתניהו ב"הפקרת הציבור החרדי בגלל פופוליזם זול". מטעם יו"ר ש"ס, אלי ישי, נמסר: ״"צר לנו שבמקום להגיע לעמק השווה, בחר ראש הממשלה בהצבת אולטימאטום, שיוביל לקרע בעם. התפרקותה לרסיסים של ועדת פלסנר הינה הוכחה נוספת לכך שהקמתה של הוועדה במתכונתה הנוכחית היתה משגה. זו ועדה אשר הפתרון היחיד שניסתה לספק הוא נתינת אתנן פוליטי".

מטה המאבק בחוק טל וציבור המשרתים בישראל מבכים את ההזדמנות שהוחמצה ותוקפים בחריפות את ראש הממשלה נתניהו והמשנה שלו שאול מופז.

בתגובה להודעת נתניהו אומר "הפורום לשוויון בנטל": "לצערנו, הציניקנים ניצחו. הם טענו מלכתחילה שלא יקרה כלום, שנתניהו לא מתעניין באמת במשרתים וששאול מופז ימכור את ציבור המשרתים בשביל עור הצבי – ואכן כך קרה. למרות מאמציו הכנים של ח"כ פלסנר – ראש הממשלה ומופז לא נתנו לוועדה שום סיכוי.

"יתרה מכך ביבי בחר  בצד של החרדים והמשתמטים על חשבון המשרתים והעביר בכך מסר ברור, שחובת השירות אינה ערך חשוב בעיניו, את המסקנות יסיקו המשרתים בעצמם".

יו"ר מפלגת "יש עתיד" יאיר לפיד הגיב להחלטת רה"מ לפזר את הוועדה לקידום השיוויון בנטל ואמר: "פירוק ועדת פלסנר על ידי ראש הממשלה, טרם הגישה את מסקנותיה, מראה בבירור כי נתניהו לא התכוון מלכתחילה לפתור את הסוגיה הבוערת של השוויון בנטל, אלא דאג למשוך זמן ולמרוח את הציבור באמתלות ובדחיות כאלה ואחרות".

לפיד הוסיף ואמר: "נתניהו ממשיך בהונאת הציבור – הוא שוב בוחר בשותפיו הטבעיים על פני הרוב בישראל, שמתגייס לצבא ולמילואים, משלם מיסים ואינו גומר את החודש. הפתרון היחיד לשוויון בנטל הוא שירות שווה לכולם על כל השלכותיו, כולל הקמת מערך אמיתי של שירות אזרחי, ומתן תגמול ללוחמים".

בתגובה להתפתחויות האחרונות החלו פעילי "המחנה המשותף" להתארגן להפגנת ענק במוצאי שבת בתל אביב. "לא ניתן לממשלה למרוח אותנו שוב, לא נקבל חוק טל נוסף!", נאמר בעמוד הפייסבוק של "הפורום לשוויון בנטל". הכוונה היא לצעוד במוצאי שבת ממאהל הפראיירים ברכבת מרכז לרחבת מוזיאון תל אביב. "נצעד ונאמר: פראיירים פראיירים, אבל יש גבול. זה צו 8! חייבים להתייצב כי אולי לא תהיה הזדמנות נוספת".

ראש האופוזיציה, שלי יחימוביץ', אומרת כי המהומה והסכסוכים סביב ועדת פלסנר קובעים שיא חדש של נלעגות וחוסר תכלית. ראש הממשלה מאבד שליטה בשותפות הקואליציוניות, אולם הוא יכול להיות רגוע. גם אם קדימה תושפל לשפל המדרגה, היא לא תוותר על השותפות הקואליציונית שמאפשרת לה השרדות בלבד. מלכתחילה היה ברור כי מדובר בוועדת סרק, אשר נועדה להציל את כבודם של השותפים הקואליציוניים ולעסוק בעיקר ביחסי ציבור ובתעמולה ואין בכוחה לייצר החלטה אחראית ורצינית לחלוקה הוגנת ונכונה של הנטל".

יושבת ראש מרצ זהבה גלאון אמרה, בעקבות פירוק ועדת פלסנר: "מופז יכול לפרוש מהקואליציה אבל לא בטוח שנסכים לקבל אותו ואת קדימה בחזרה לאופוזיציה. קדימה איבדה מזמן את זכות הקיום שלה, כשזחלה לממשלת נתניהו בתירוץ של ניסוח חוק טל חלופי, ועכשיו התברר שהמהלך הציני, שדחה את הבחירות וגרם לנזק אדיר לאמון הציבור בפוליטיקה, גם ריסק את ההזדמנות להשיג הסכמה לאומית על השתתפות בשירות ממלכתי שוויוני."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן