Skip to content

יצחק שמיר הובא למנוחות: "חייל אלמוני בשירות העם והארץ"

הלוויתו נערכה בחלקת גדולי האומה בהר הרצל. בנו ספד לו: "עם הזמן ראינו את מבטך הבוחן והנוקב הולך ומצטעף עד שכבה". נתניהו: "הוא היה נוקשה וחשדן מול כל רעיון שפירושו צמצום גבולות המולדת, שנאמנותו לה לא ידעה גבול". ראש הממשלה גם גילה, כי אם ירי הטילים היה נמשך במלחמת המפרץ, ישראל, תחת הנהגתו של יצחק […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הלוויתו נערכה בחלקת גדולי האומה בהר הרצל. בנו ספד לו: "עם הזמן ראינו את מבטך הבוחן והנוקב הולך ומצטעף עד שכבה". נתניהו: "הוא היה נוקשה וחשדן מול כל רעיון שפירושו צמצום גבולות המולדת, שנאמנותו לה לא ידעה גבול". ראש הממשלה גם גילה, כי אם ירי הטילים היה נמשך במלחמת המפרץ, ישראל, תחת הנהגתו של יצחק שמיר, הייתה פועלת

מאת צבי זינגר

ראש הממשלה השביעי של מדינת ישראל, יצחק שמיר, הובא למנוחות אחר הצהריים בהלוויה ממלכתית בחלקת גדולי האומה בהר הרצל בירושלים. בלוויה השתתפו שרים, חברי כנסת, הרמטכ"ל, ראשי מערכת הביטחון, היועץ המשפטי לממשלה, מבקר המדינה, יו"ר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית, יו"ר הנהלת הסוכנות היהודית, דיפלומטים וקייסים, נכבדי העדה האתיופית שבאו מכל רחבי הארץ לחלוק לו כבוד אחרון. אלפי אזרחים עברו על ארונו שהוצב היום בכנסת.

בנו יאיר שמיר, ספד לו: "עם הזמן ראינו את מבטך הבוחן והנוקב הולך ומצטעף עד שכבה. אתה רק ביקשת, אם ההיסטוריה תזכור אותי בכלל אני מקווה שאזכר כאיש שאהב את ארצו, את עמו. אך אנו, גלעדה, אנוכי, בני ובנות זוגנו, בנותינו, בנינו ונכדינו – נזכור אותך כאדם הראוי לחיקוי וכאיש עקרונות ראוי להערצה. היית נשר כלפי חוץ ויונה כלפי פנים".

זר ותיקי הלח"י מונח על קברו של יצחק שמיר
זר ותיקי הלח"י מונח על קברו של יצחק שמיר

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ספד לו ואמר "ארץ ישראל והעם היהודי – עמדו תמיד בראש מעייניו של יצחק שמיר. הם שהכתיבו את תפיסת עולמו והם אלה שהכתיבו תמיד את מדיניותו. בשני אלה, ארץ ישראל והעם היהודי, לא היו ליצחק שמיר פשרות. לשירותם הוא היה מגויס כל ימיו.

"'חיילים אלמונים בלי מדים', כך שרו יצחק שמיר וחבריו למחתרת הלח"י,  וכך חי בפועל מפקדם עד יומו האחרון, אחר כך בתפקידיו הגלויים והממלכתיים הרמים ביותר – יושב ראש הכנסת, שר החוץ וראש הממשלה – יצחק שמיר כבר היה אדם מוכר. אבל גם אז תמיד התרשמתי שבליבו ובהתנהגותו הצנועה הוא המשיך לראות את עצמו אותו חייל אלמוני בשירות העם והארץ. לעצמו הוא מעולם לא ביקש הכרה ולא הוקרה, הוא לא חיפש לא פופולריות ולא כבוד. כל מעשה וכל החלטה שלו נבחנו אצלו במבחן אחד – האם זה טוב לעם היהודי ולארץ ישראל.

"הוא היה נוקשה וחשדן מול כל רעיון שפירושו צמצום גבולות המולדת, שנאמנותו לה לא ידעה גבול. ובאותה מידה הוא היה יצירתי ופתוח מול כל רעיון שפירושו פתיחת עוד פתח להמשך קיבוץ הגלויות.

"יצחק שמיר תרם תרומה כבירה לעלייתם ולקליטתם המוצלחת של מיליון יהודי ברית המועצות לשעבר. הוא האמין שהעולים ישנו את פני המדינה ושיתרמו תרומה עצומה לפיתוחה של ישראל וכמובן שכך היה. הוא גם תרם תרומה לעליית יהודי אתיופיה, שכמיהתם לציון בת אלפי השנים נגעה ללבו.

נתניהו בהלוויתו של שמיר
"מעולם לא ביקש הכרה ולא הוקרה, הוא לא חיפש לא פופולריות ולא כבוד". נתניהו בהלוויתו של שמיר

"בניגוד לדימוי שלו כספינקס שאינו מתחשב במערכות הבינלאומיות, אני זוכר שהוא היה מתקשר אלי כששירתי כשגריר באו"ם ומבקש לדעת מה קורה שם, מה קורה בארצות הברית, מה קורה ביחס לישראל כמובן. הוא רצה לרדת לפרטי הפרטים והיה חשוב לו קרב ההסברה. גם כשהלכנו למדריד, הוא לא הלך בהתלהבות אבל שם נפתח השיח לשיחות שלום עם כל שכנינו.

"אך יש פרט חשוב בסיפור שמוכר פחות. כשנפלו הטילים על ישראל, שמיר לא ישב בחיבוק ידיים. הוא העביר לארה"ב [מסר] באמצעות שר הביטחון דאז משה ארנס שישראל עומדת לפעול בעיראק. ארה"ב הבינה ששמיר רציני בכוונותיו ובהכנותיו. והוא אכן היה רציני. האמריקנים הבינו שמילים והבטחות לא יספיקו, אבל לפני שישראל פעלה הוכרזה הפסקת אש שביטלה את הצורך בפעולה ישראלית. אם ירי הטילים היה נמשך, ישראל, תחת הנהגתו של יצחק שמיר, הייתה פועלת.

"אנו מלווים אותו היום למנוחתו בחלקת גדולי האומה, לצד רעייתו המסורה שולמית ז"ל, שותפתו הנאמנה שאותה אהב על כלות ושנפטרה לפני שנה. על קברה כתוב "משורה ישחרר רק המוות". יצחק שמיר ייזכר כאחד מגדולי האומה, שמסרו את נפשם למען עמם ומולדתם, וכך הוא יירשם בספר דברי הימים של עם ישראל. יהי זכרו ברוך."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן