Skip to content

חיפה תהיה ברצלונה של ישראל בהשקעה של מיליארדי שקלים

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את קידום תכנית חזית הים בחיפה המשלבת בין נמל בינלאומי לסחורות ולהגעת תיירים לאזור תיירותי הכולל: טיילת, בתי קפה ומוסדות ציבור ותוכננה כך שיישמר הקשר בין העיר לבין הים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
הדמיית חזית הים בחיפה. הדמייה: משרד אדריכלים עמי שנער – אמיר מן
הדמיית חזית הים בחיפה. הדמייה: משרד אדריכלים עמי שנער – אמיר מן

הסיכוי של חיפה להיות לעיר שהשדרה המרכזית שלה חוברת לחוף הים ולמגוון אתרי תיירות, צפוי להתממש בשנים הקרובות. זאת לאחר מועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום (3 ביולי), את תכנית חזית הים העירונית לנמל חיפה, המשלבת בין נמל בינלאומי לסחורות ולהגעת תיירים לאזור תיירותי הכולל: טיילת, בתי קפה ומוסדות ציבור. התוכנית, אשר הוכנה ביוזמת עיריית חיפה, תעבור עתה להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור.

במוקד התוכנית שאושרה עומד פיתוח החזית הימית של העיר והיא המשך ישיר לפרויקט ההתחדשות הנרחב שעברה העיר, הכוללת את הפיתוח המאסיבי של קמפוס הנמל, השוק התורכי, כיכר פריז, המושבה הגרמנית והאזור כולו.

התוכנית עתידה לשפר את חזות הנמל במטרה לעודד תיירות, מסחר ופנאי בחיפה ותוכננה כך שיישמר הקשר בין העיר לבין הים.

החלק מול שדרות בן גוריון יהפוך לנמל נוסעים בלבד

במסגרת זו, יהפוך חלקו המערבי של הנמל מול שדרות בן גוריון, לנמל נוסעים בלבד. לצדו יפותח מרכז בילוי תוסס שיכלול בתי קפה, מסעדות, מסחר ומגורים. עיריית חיפה מבקשת כי בהמשך, יוקם בחלקו המזרחי "נמל המפרץ" – מסוף מכולות חדש בהשקעה ראשונית של כארבעה מיליארד שקלים.

במרכז התוכנית עומדת השאיפה להפוך את העיר למוקד כלכלי, שיקרין על הפעילות העסקית, התרבותית והתיירותית של המטרופולין כולו.

בתוכנית נקבע שיותרו למשך חמש שנים שימושים של פריקת והטענת סחורות בנמל עד למציאת אתרים חלופיים לשימושים השונים, ובכלל זה לממגורות דגון.

נמל חיפה מן האוויר. צילום באדיבות נמל חיפה
נמל חיפה מן האוויר. צילום באדיבות נמל חיפה

זו תוכנית מתאר ארצית הכוללת הוראות של תוכנית מפורטת, שהוכנה על פי החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, במטרה לממש את הקמת חזית הים העירונית בחיפה ופתיחתה לציבור בחלקו המערבי של נמל חיפה. תוכנית זו באה לפרט ולעדכן את תמ"א 13/ 3 – תוכנית מתאר ארצית חלקית לחופים, חוף הים התיכון, חופי חיפה וטירת הכרמל, שקבעה כי הנמל המערבי ישמש כחזית ים עירונית וכי פיתוחה ייעשה בשלבים ובאמצעות שימוש מרבי בתשתית הקיימת.

מטרת התוכנית, כפי שנוסחה בהוראות המועצה הארצית, היא "לאפשר פיתוח חזית ים עירונית ראשית לעיר חיפה, אשר תהווה מוקד לפעילויות עירוניות דוגמת תיירות, בילוי, מסחר, פנאי ונופש, בראיית הצרכים והחזון של העיר חיפה, וכל זאת בשילוב ותוך מתן מענה הולם לגורמים סמוכים וגובלים ובכללם מערכת הביטחון והנמל."

יהב: אישור התוכנית – מכונן והיסטורי

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, אמר כי "אישור התוכנית על ידי הוועדה הארצית הוא מכונן והיסטורי עבור העיר חיפה. הוא משקף את היוזמה והמאמץ המתמשך של עיריית חיפה לפתח ולשקם את חזית הים העירונית, כמו גם לחבר מחדש אזורים מוזנחים ועזובים אל המרקם העירוני של העיר, וזו בשורה גדולה".

אוניות על רקע חיפה. צילום באדיבות דוברות נמל חיפה
אוניות על רקע חיפה. צילום באדיבות דוברות נמל חיפה

יהב הוסיף כי יוזמה זו משתלבת בפעולה מקיפה של העירייה להחייאת העיר התחתית, פתיחת העיר אל מתחם הנמל ויצירת אזורי פעילות חדשים אשר ייצבו את חיפה כעיר חוף מהמובילות בעולם. "בתכנון הושם דגש על פיתוח התואם את הבינוי הקיים, תוך השתלבות ושמירה על שטחים פתוחים נרחבים וניצול הזדמנויות בהתאמה לאילוצים קיימים", הדגיש יהב, "התוכנית מתווה אפשרויות להתחדשות חזית הבינוי הפונה לנמל, לפיתוח עירוני איכותי ופתיחת העיר התחתית אל אזור החוף והנמל. אין לי כל צל של ספק שפניה של העיר ישתנו לעד עם יישום התכנית בשטח".

עקרונות התוכנית כוללים מתן עדיפות לשטחים פתוחים לציבור הרחב, ברובו מרחב הולכי רגל, הכולל טיילת חוף רחבה ורציפה, כיכרות ורחבות המתחברות למרקם העירוני הגובל; שיקום ושימוש חדש של המבנים הקיימים (מחסני הנמל) לשימושי מסחר, בילוי ושטחי ציבור ותרבות; הקמת מבנים חדשים, נמוכים, בעלי אופי "נמלי", רב תכליתיים, לשימושי מסחר, בילוי, תעסוקה ותיירות, כמוקדי פעילות שילוו את צירי ההליכה שלאורך קו המים ובניצב לו; יצירת "שער כניסה" ראשי להולכי רגל בקצה שדרות בן-גוריון, המהוה את ציר התיירות הראשי של העיר; מתן אפשרות לפיתוח הדרגתי של חזית הים העירונית, בד בבד עם פינוי הדרגתי של פעילויות נמליות שונות ואפשרות המשך קיומן של פעילויות נמליות מסוימות וכן חיבור העיר לים על ידי יצירת מוקד עירוני חברתי מרכזי לבילוי ונופש, שיהווה בסיס להתחדשות עירונית.

4 Comments

  1. ניצן קלוש
    10 ביולי 2012 @ 0:50

  2. רונה
    8 ביולי 2012 @ 12:29

    חיפה לא תהיה ברצלונה עד שיזיזו את הרכבת מחוף הים, שמפרידה בין הים לעיר, את זה לא סיפר לכם יונה יהב. התנועה להחזרת העיר אל חיפה פעילה כבר כמה חודשים כדי להגיש התנגדויות לתוכנית החישמול העילי של רכבת ישראל בתחומי העיר חיפה. רוצים לשקע את הרכבת או להכניס אותה למנהרה ושתעוף לנו מהעיניים. ביום שלישי בתל אביב בחוף בוגרשוב, עם הרכבת הווירטואלית שלנו, stay tuned

  3. רוחמה
    3 ביולי 2012 @ 21:45

    איך אישור יכול להיות מכוננת? הוא לא מכונן?

    • עירית רוזנבלום
      8 ביולי 2012 @ 12:42

      תודה, תיקנו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן