Skip to content

וילדרס דורש התנצלות פומבית על העמדה הפאסיבית של הולנד כלפי היהודים בשואה

בעקבות ספר חדש ובו עדויות של שני שרים שהיו מעורבים במשא ומתן על הפיצויים לניצולי השואה בהולנד ולצאצאיהם. הממשלה: נלמד את הנושא.    חירט וילדרס, העומד בראש מפלגת החירות ההולנדית (PVV), קרא אתמול לממשלת הולנד להתנצל על התגובה "הפאסיביות" של ארצו לגירוש היהודים בידי הנאצים בשואה. וילדרס, הפועל נגד התגברות ההשפעה האסלאמית באירופה ומבטא בעקביות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
דורש התנצלות. חירט וילדרס

בעקבות ספר חדש ובו עדויות של שני שרים שהיו מעורבים במשא ומתן על הפיצויים לניצולי השואה בהולנד ולצאצאיהם. הממשלה: נלמד את הנושא. 

 

חירט וילדרס, העומד בראש מפלגת החירות ההולנדית (PVV), קרא אתמול לממשלת הולנד להתנצל על התגובה "הפאסיביות" של ארצו לגירוש היהודים בידי הנאצים בשואה.

וילדרס, הפועל נגד התגברות ההשפעה האסלאמית באירופה ומבטא בעקביות עמדות פרו-ישראליות, עומד בראש מפלגה השלה 24 מנדטים בבבית התחתון של הפרלמנט ההולנדי – כפול ויותר מכוחה בבחירות שקדמו לכך. המפלגה היא חלק מקואליציית הימין-מרכז השולטת כיום בהולנד, אך אינה נוטלת חלק בממשלה. היא ממקדת את פעילותה בהגברת המדיניות הפרו-מערבית של הולנד ובניסיון לצמצם את ההגירה המוסלמית להולנד.

וילדרס שיגר מכתב לראש הממשלה מארק רוטה ושבו שאל אם הוא מוכן להתנצל. וילדרס ביסס את מכתבו על עובדות שפורסמו בספרו של מנפרד גרסטנפלד "לשפוט את הולנד", שיצא לאור באוקטובר האחרון ועוסק בפיצויים שקיבלו יהודי המדינה לאחר המלחמה. לפני מלחמת העולם השנייה התגוררו בהולנד כ-140 אלף יהודים. למרות מסירות הנפש של חלק קטן מההולנדים ליהודים והסיוע שהגישו להם, היו רבים ביניהם ששיתפו פעולה עם הנאצים, דבר שגרם להירצחם של 101,800 מקרב יהודי הולנד – האחוז הגבוה ביותר של נרצחים בקרב קהילות מערב אירופה.

אלס בורסט, שרת בריאות לשעבר, אמרה בראיון לגרסטנפלד כי היא מאמינה שהתגובה של הממשלה הגולה לגירוש היתה חריפה בהרבה לו היו המגורשים קתולים או פרוטסטנטים. בורסט היתה מעורבת במגעים למתן הפיצויים ליהודי הולנד – מגעים שהניבו פיצויים בסכום כולל של 180 מיליון דולר. לדבריה, היה על הממשלה הגולה ועל המלכה וילהלמינה להשמיע קריאה ברורה לעם בהולנד לפעול למען היהודים היושבים בקרבו.  "עמדת הממשלה הראתה, שהם לצד רבים אחרים, ראו באזרחים היהודים קבוצה מיוחדת וחשבו: יש לנו אזרחים הולנדים אמיתיים ויש לנו יהודים הולנדים", אמרה בורסט.

חריט זאלם, שר אוצר לשעבר, שגם הוא היה מעורב בדיונים על הפיצויים בשנות ה-90, אמר גם בספר כי הוא ממליץ על התנצלות רשמית.הוא התחייב כי במידה וארגון-הגג של יהודי הולנד ידרוש מתן התנצלות כזו, הוא עצמו יתמוך בכך פומבית.

דובר הממשלה כריס ברידוולד אמר כי הממשלה צריכה לבחון לעומק את הנושא לפני שתשיב לטענותיו של וילדרס.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן