Skip to content

ההחלטה על הכרה במרכז האקדמי באריאל כאוניברסיטה נדחתה

הוועדה לתכנון ותקצוב של המל"ג החליטה שלא להכריז על המרכז האקדמי באריאל כעל אוניברסיטה. האם מדובר בהכרעה מקצועית, צרות עין או נקמנות פוליטית ? בימין זועמים ומטילים את התפקיד על שר החינוך וראש הממשלה.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הוועדה לתכנון ותקצוב של המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) החליטה לא להכריז על המרכז האקדמי באריאל כעל אוניברסיטה. האם מדובר בהכרעה מקצועית, צרות עין או נקמנות פוליטית? בימין זועמים ומטילים את התפקיד על שר החינוך וראש הממשלה

מאת טובה אבן

"לאור חשיבותו ומורכבותו של הנושא, החליטה הוועדה שאין בידיה לעת עתה לשנות את האמור בהחלטת ות"ת מלפני שש שנים, ולפיה לא קיים בשלב זה צורך בהקמה או הכרה באוניברסיטה נוספת, זאת עד להשלמת תהליך בחינה מעמיקה בנושא מבנה מערכת ההשכלה הגבוהה". זוהי ההודעה שפרסמה הערב (רביעי) הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) בתום ישיבה שנמשכה שש שעות. לפיכך, המרכז האקדמי באריאל לא יוכר בשלב זה כאוניברסיטה.

המרכז האוניברסיטאי אריאל
בעוד עשרה ימים יפוג תוקפה של ההכרה הזמנית . המרכז האוניברסיטאי אריאל

הות"ת המליצה על הארכת ההכרה במוסד כמרכז אוניברסיטאי, בלי לשנות את מעמדו הנוכחי. בפני הוועדה הוצגו נתונים מקיפים וניתוח השוואתי של מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל אל מול המערכת בארצות הברית, בנושאים כמו מחסור בסגל אקדמי בכיר, יחס סטודנטים-סגל, פיזור תשתיות המחקר והיעדר מסה קריטית, שלדעת הוועדה משפיעים על הדיון בצורך בהכרה באוניברסיטה נוספת במערכת ההשכלה הגבוהה.

החלטת הוועדה מציבה במוקד הדיון הציבורי את היקף הסמכויות שלה. האם יש לה מנדט להכריע גם בנעשה בשטח האקדמי ביהודה ושומרון. לדברי הוועדה, הסמכויות הן  "לתכנן ולתקצב מוסדות להשכלה גבוהה גם ביהודה ושומרון, עליה להכיל על המרכז האוניברסיטאי באריאל אותם כללים החלים על מוסדות מתוקצבים אחרים. מכאן שמל"ג יו"ש יכולה לדון בבקשות של המרכז האוניברסיטאי באריאל רק לאחר שהיבטים של תכנון ותקצוב של בקשות אלה נדונו במליאת ות"ת, זאת בעיקר על מנת להבטיח תכנון לאומי של מערכת ההשכלה הגבוהה והקצאה מיטבית של המשאבים הלאומיים המוגבלים".

כידוע, מליאת המל"ג נוטה להתנגד למהלך, בעיקר – כפי שהסביר הפרופסור משה קווה, נשיא אוניברסיטת בר אילן ומי שעמד בראש ועד ראשי האוניברסיטאות – בשל החשש שהמשאבים המדולדלים שעומדים לרשות האוניברסיטאות לא יוכלו לשאת שחקנית נוספת.

הקושי בהחלטת הוועדה הוא שקשה מאוד להפריד בין הכרעותיה לבין העמדות הפוליטיות של חבריה. המרכז האקדמי באריאל הוקם לפני 30 שנה, לומדים בו כ-12,000 תלמידים, מהם בני מיעוטים רבים. רק באוניברסיטת חיפה יש אחוז גבוה יותר של תלמידים ערבים.

בעוד עשרה ימים יפוג תוקפה של ההכרה הזמנית שניתנה למכללת אריאל על ידי המפקד הצבאי בשטחים כ"מוסד אוניברסיטאי" ותסתיים התקופה לבחינת הכרתה כאוניברסיטה. עד אז תצטרך הממשלה להחליט אם להותיר את החלטת הות"ת על כנה, או שמא לקחת את המושכות ולהכריע בנושא לפי ראות עיניהם, בהתחשב בהמלצות החיוביות שיש למוסד.

המרכז האוניברסיטאי באריאל פרסם הערב, כי  "כצפוי, חברי ות"ת בחרו להתעלם מדו"ח המועצה להשכלה גבוהה, שקובע כי לאחר 30 שנות פעילות, המרכז האוניברסיטאי אריאל הינו אוניברסיטה לכל דבר ועניין. הוועדה משרתת את ההגמוניה הישנה בשליטת קרטל ראשי שבעת אוניברסיטאות, הפועלים בשם אינטרס צר של המוסד שלהם, ומנסים לדכא את צמיחת ההשכלה הגבוהה בישראל על חשבון הסטודנטים והמרצים בישראל".

כמו כן הוסיפו כי הם "מצפים משר החינוך לא להיכנע לקרטל של ראשי האוניברסיטאות, לאמץ את מסקנות הדו"ח, ולקבל את ההחלטה המתחייבת לטובת כלל אזרחי ישראל".

לפני הדיון שהתקיים היום טרחו כאלף אנשי אקדמיה, ביניהם 18 חתני וכלות פרס ישראל, לחתום על עצומה נגד ההכרה של המרכז האקדמי באריאל כאוניברסיטה, בטענה שאין צורך במוסד נוסף. בשבוע האחרון פנו כל נשיאי האוניברסיטאות לראש הממשלה, כדי למחות על הכוונה להכיר במוסד כאוניברסיטה,  ואילו ראשי התאחדות הסטודנטים כתבו מכתב התומך במהלך.

יש להדגיש כי כל הגורמים כולם, במליאת המל"ג ובוועדה מטעם המל"ג ביהודה ושומרון, מעריכים את ההישגים הנדירים של המרכז באריאל, וקובעים כי המרכז עמד בכל התנאים שיקנו לו את התואר הנכסף. גם פרופסור טרכטנברג, שהיה בין המחליטים הערב והתנגד למהלך, ראה לנכון לציין את הרמה הגבוהה באריאל, ולדעתו רק העיתוי מונע זאת.

בימין זועמים על ההחלטה, ויו"ר מועצת יש"ע גינה הערב בחריפות את החלטת הות"ת וכינה אותה "קוקטייל מגונה של הטיה פוליטית מעורבבת בשיקולים אינטרסנטיים צרים". עוד אמר : "אריאל עמדה בכל התנאים האקדמיים שהוצבו לה ואין לדחות את ההכרה עוד. דיין הוסיף : "למרבה המזל, כך אני מקווה, יש ממשלה בישראל והיא זו הקובעת מדיניות. אני בטוח ששר החינוך סער וראש הממשלה נתניהו יפעילו את סמכותם ויקיימו את ההתחייבות של קודמיהם להפוך את אריאל לאוניברסיטה במועד, היינו ביולי 2012".

יש לציין, כי מעבר למחלוקות הפוליטיות בנוגע לחוקיותם של שטחי יש"ע על פי החוק הבינלאומי, והמחלוקות המגולעות בין שמאל וימין בישראל, אריאל מסומנת בכל המפות של הסדרים עתידיים כחלק ממדינת ישראל ואין שום התלבטות באשר למעמדה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן