Skip to content

העיתונאי אורי בלאו ירצה ארבעה חודשי עבודות שירות

כך עולה מהסכם שגובש בין בלאו לפרקליטות המדינה ומכתב האישום נגדו, שהוגש הבוקר לבית המשפט. עורך דינה של ענת קם, החיילת שמסרה לידי בלאו את המסמכים: "זו בדיחה גרועה. על ענת להשתחרר כבר היום"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כך עולה מהסכם שגובש בין בלאו לפרקליטות המדינה ומכתב האישום נגדו, שהוגש הבוקר לבית המשפט. עורך דינה של ענת קם, החיילת שמסרה לידי בלאו את המסמכים: "זו בדיחה גרועה. על ענת להשתחרר כבר היום"

מאת אליק מאור

עיתונאי "הארץ", אורי בלאו, ירצה ארבעה חודשי עבודות שירות. כך עולה מהסכם שגובש בין בלאו לפרקליטות המדינה. על פי כתב האישום שהוגש הבוקר לבית המשפט השלום בתל אביב וההסכם ביניהם מתברר, כי בלאו יודה בעבירה של החזקת ידיעות סודיות' ללא כוונה לפגוע בביטחון המדינה ושני הצדדים יבקשו מבית המשפט לגזור עליו ארבעה חודשי מאסר, שיומרו לעבודות שירות.

אורי בלאו
לא מכחיש. אורי בלאו

המו"ל של עיתון הארץ, עמוס שוקן, אמר היום שלדעתו זה מצער ו"לא נכון שהיועץ החליט להגיש כתב אישום". שוקן טען, כי "זו החלטה, שבעתיד מעמידה בסימן שאלה את יכולת הכיסוי העיתונאי של מערכת הביטחון בישראל". עו"ד מיבי מוזר, שייצג את בלאו, אמר היום: "לא צריך היה להגיש תביעה מסוג זה נגד עיתונאי, אבל סמכותה של המדינה להגיש והוא לא מכחיש את מעורבותו ושהיו בידיו מסמכים", הוא הוסיף כי הוא מצטער שהפרקליטות החליטה ללכת בדרך הזו ו"מקווה שעתידו כעיתונאי, ושל עיתונאים אחרים, לא ייפגע כתוצאה מההחלטה הזו".

לגופם של הסדר הטיעון והעונש, אמר מוזר: "בנסיבות שנוצרו, אחרי ההחלטה (החלטת היועץ המשפטי להעמיד את בלאו לדין א.מ), אורי בלאו ועורכי דינו חשבו שלא נכון יהיה לנהל את המשפט ותמכנו בעמדתם להסכים להסדר הטיעון".

בלאו הואשם, כי קיבל מהחיילת ענת קם דיסק-און קי, ועליו היו 1,800 מסמכים שמרביתם מסווגים. במסמכים אלו או בחלקם הוא השתמש לתחקיר בו חשף כי בכירים בצה"ל אישרו סיכולים ממוקדים בחפים מפשע, לכאורה. קם, שהורשעה בגניבת החומר מלשכת פיקוד המרכז, נידונה לא מזמן לארבעה וחצי שנות מאסר. בסוף חודש מאי השנה הודיע היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, כי החליט להגיש נגד בלאו כתב אישום וזאת למרות שבלאו החזיר את כול המסמכים ולמרות שנוצרה הבנה בין העיתונאי ויועציו המשפטיים והפרקליטות, כי הוא לא יועמד לדין ובניגוד לעמדת המשטרה והשב"כ.

וינשטיין טען, כי מדובר במקרה קיצוני וכי התנהלותו של בלאו הייתה חמורה. בתגובה להודעה זו התעורר כעס רב בקרב ציבור העיתונאים בישראל, שיצא בביקורת קשה על הגשת כתב האישום. החלטה זו גרפה גינויים רבים גם מצד ארגוני העיתונאים בארץ ובעולם. בעקבות הביקורת הקשה התארגנה גם הפגנת מחאה מול משרד היועץ בירושלים.

הפגנת העיתונאים בירושלים לאחר הגשת כתב האישום (צילומים מערוץ הכנסת)
הפגנת העיתונאים בירושלים לאחר הגשת כתב האישום (צילומים מערוץ הכנסת)

מכתב האישום שהוגש הבוקר לבית המשפט, טוענת המדינה כי  למרות שהובטחה לבלאו חסינות מלאה מפני נקיטת הליכים כלפיו לגבי המסמכים אותם ישיב למדינה, ולמרות שהובטח לו כי לא ייחקר ולא ישאל לגבי מקורותיו, הרי שהוא הפר הבטחה זו בכך ששמר לעצמו 50 מסמכים ובכך ש"יצר מצג שווא כלפי הרשויות כאילו החזיר את כל המסמכים המסווגים שבידיו". בלאו החזיק במסמכים כולם כשנתיים, עד שמסרם לרשויות המוסמכות במהלך חודש דצמבר 2010. עוד סוכם בזמנו, כי מחשבו האישי של בלאו, עליו היו המסמכים, יושמד והמדינה תממן עבורו רכישת מחשב אישי חדש.

אילן בומבך, עורך דינה של ענת קם, המרצה מאסר בנווה תרצה, אמר כי "אם זה העונש שקיבל אורי בלאו, אז את ענת קם צריך לשחרר כבר היום, עוד לפני שתגיש את הערעור. קם עשתה את אותן עבירות כמו של בלאו. כשהיא מקבלת 4.5 שנים והוא ארבעה חודשי עבודות שירות – זו פשוט בדיחה מאוד גרועה. זו אפליה ברורה לרעה של ענת קם ביחס לאורי בלאו". בומבך מתעתד להגיש בחודש הקרוב ערעור על גזר דינה של מרשתו.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן