Skip to content

חוק השוויון בנטל יובא לממשלה בשבוע הבא. נתניהו: "המשתמט לא יקבל כמו המשרת"

"החוק החדש חייב לשנות את המציאות, להגדיל בהדרגה את מספר המשרתים, וגם להיעשות באחריות כדי לשמור על אחדות העם", אמר נתניהו. על פי המתוכנן ינוסח החוק החדש בידי צוות שיורכב במשותף ע"י נתניהו ומופז ויובא כבר ביום ראשון הבא לוועדת השרים לחקיקה - ומשם לכנסת, לאישורו הסופי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"החוק החדש חייב לשנות את המציאות, להגדיל בהדרגה את מספר המשרתים, וגם להיעשות באחריות כדי לשמור על אחדות העם", אמר נתניהו. על פי המתוכנן ינוסח החוק החדש בידי צוות שיורכב במשותף ע"י נתניהו ומופז ויובא כבר ביום ראשון הבא לוועדת השרים לחקיקה – ומשם לכנסת, לאישורו הסופי

מאת צבי זינגר

"המשתמט לא יקבל כמו המשרת". כך הבטיח הבוקר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בישיבת סיעת הליכוד, שהתכנסה לאישור מסקנות ועדת פלסנר: "הממשלה תיתן תמריצים חיוביים למשרתים, ותמריצים שליליים למשתמטים".

ואכן, דבריו של ראש הממשלה שכנעו את חברי הסיעה, שאישרו פה אחד את מסקנות ועדת פלסנר. כתוצאה מכך סיכמו בנימין נתניהו והמשנה לראש הממשלה, השר שאול מופז, על הקמתו של צוות ניסוח לחוק השוויון בנטל, כדי להביאו להצעת חוק לישיבת הממשלה ביום ראשון הבא. בצוות ישתתפו המשנה לראש הממשלה והשר לעניינים אסטרטגיים רב-אלוף במילואים משה בוגי יעלון וח"כ יוחנן פלסנר. בדיוני הצוות ישתתפו, בהתאם לצורך, נציגי משרד הביטחון, האוצר, המשפטים, וכן נציגים של השירות האזרחי.

סיעת הליכוד אישרה פה אחד את עקרונות דו"ח פלסנר, למעט שינוי הסעיף השישי במסקנות ועדת פלסנר. חברי סיעת הליכוד החליטו כי עקרון השוויון לכל – יחול גם על ערביי ישראל עוד השנה, בשונה מהמסקנות של ועדת פלסנר, שהמליצה להשאיר את הדיון בנושא הזה להמשך.

הפגנה לשוויון בנטל (צילום: דן בר דוב)
ההתנהלות נקבעת ממבזק למבזק. ההפגנה לשוויון בנטל (צילום: דן בר דוב)

בדבריו לסיעה הדגיש נתניהו: "החוק החדש חייב לשנות את המציאות, להגדיל בהדרגה את מספר המשרתים, וגם להיעשות באחריות כדי לשמור על אחדות העם. אני מבין היטב את המשרתים ובני משפחותיהם. כולם צריכים לשאת בנטל. אנחנו עושים את זה 64 שנים אחרי שהנושא לא טופל כנדרש. זהו שינוי היסטורי".

סיעת הליכוד גם הסמיכה את השר משה (בוגי) יעלון לתאם את גיבוש החוק עם קדימה ועם סיעות הקואליציה הנוספות. כמו כן, לבקשת ח"כ ציפי חוטובלי, יו"ר הוועדה למעמד האשה, החליטה סיעת הליכוד להבטיח את השוויון בין המינים בשירות הצבאי: "סיעת הליכוד רואה חשיבות רבה בשוויון בין המינים בצה"ל ומדגישה שכל הטיפול בשוויון בנטל לא יכול לפגוע בעקרון חשוב זה".

ח"כ כרמל שאמה-הכהן אמר בישיבה: "חשוב לליכוד לשמור על הברית עם החרדים, אולם הברית עם עתיד מדינת ישראל, הערכים והמצפון, קודמת וחשובה יותר. חייבים להביא בשורה לאזרחי ישראל". לעומתו אמר ח"כ דני דנון, כי "מסקנות ועדת פלסנר הן שוחד פוליטי של מופז למתפקדים הערבים של קדימה" וכי "הליכוד חייב להחזיר את ערביי ישראל לתמונה – שירות מלא של ערביי ישראל כתנאי לקבלת עקרונות ועדת פלסנר. יותר מרבע ממתפקדי קדימה הם בני המגזר הערבי, והם שהביאו למופז את השליטה בקדימה".

נושא השוויון בנטל עלה בדיון גם בישיבת סיעת העצמאות. בסיומה אמר שר הביטחון, אהוד ברק: "אני רואה בחוק החדש לשיווין בנטל הזדמנות היסטורית שתסייע לקידום אחדות העם ולחלוקה צודקת של הנטל. זהו זמן להכרעה, וכולנו מחויבים להתגייס למשימה ולממש את החוק. החוק החדש צריך להתבסס על עקרונות דו"ח פלסנר, תוך לקיחה בחשבון של אילוצי צה"ל ושיקולים נוספים".

(צילום: דן בר דוב)
"קרן האור היחידה היא הציבור הישראלי, שפעם אחר פעם יוצא לרחובות". יחימוביץ' (צילום: דן בר דוב)

 גם בפתח ישיבת הממשלה התבטא ראש הממשלה בנושא השוויון בנטל. "לפני מספר חודשים אמרתי שאביא לכנסת חוק שירות לכולם. אמרתי שמה שהיה הוא לא מה שיהיה, כי בנושא של חלוקת הנטל אין אפשרות להמשיך במצב הקיים. לא הצבא, לא הכלכלה ולא החברה יכולים להמשיך בדרך הנוכחית", אמר נתניהו. "לכן אני מבין לחלוטין את הדרישה של המשרתים ושל בני משפחותיהם. אני מאמין גם שרובם המכריע של אזרחי ישראל, לרבות רבים בציבור החרדי, מבינים שחייב לבוא שינוי. אנחנו אזרחים של מדינה אחת וכולנו חייבים להשתתף בנשיאת הנטל של שירות למדינה.

"אנחנו מתכוונים לתת תמריצים חיוביים למשרתים; תמריצים שליליים לאלה שאינם משרתים ולהנהיג אמצעי אכיפה אמיתיים כדי להבטיח ששינוי של ממש אכן מתרחש", אמר נתניהו. "אחרי 64 שנים שהנושא לא טופל כנדרש, אנחנו ניצבים לפני מהלך היסטורי – גידול דרמטי בהשתתפות הציבור החרדי והציבור הערבי בנשיאה בנטל. גידול כזה התחיל, הוא מבורך, הוא חשוב, הוא לא מספיק.

"אנחנו רוצים להביא לגידול דרמטי בקצב ההשתתפות. כדי שההשתלבות המוגברת תצליח, אנחנו חייבים לבצע אותה בהדרגה ובאופן שלא יביא לקרע בעם, כי האחדות שלנו היא הנדבך הראשון של חוסננו הלאומי", אמר ראש הממשלה. "לאור כל זאת סיכמתי השר מופז על הקמה מיידית של צוות לניסוח הצעת החוק לשוויון בנטל, מיניתי את המשנה לרה"מ, הרמטכ"ל לשעבר משה יעלון לייצג את הממשלה בצוות הזה. מצידו של השר מופז ימונה ח"כ פלסנר. אליהם יצטרפו בהתאם  לצורך נציגים של משרד הביטחון, משרד האוצר, משרד המשפטים, נציג של השירות האזרחי והמטרה היא להביא לניסוח הצעת חוק ולהביאה לממשלה בשבוע הבא. החוק החדש שיוצע יחול על כולם: חילונים, חרדים, יהודים, ערבים – כולם. אנחנו נעשה שינוי היסטורי בחלוקת הנטל, אנחנו נגדיל באופן דרמטי את מספר הנושאים בנטל ואנחנו נשמור על האחדות בעם".

המטה לשינוי חוק טל, ממשיך לעומת זאת להטיל ספק בדברי נתניהו. המטה התכנס הבוקר ופרסם בסיומה את ההודעה הבאה: "ראינו את הכותרת היומית של נתניהו וממש לא התרגשנו – זוהי אותה תבנית של התנהלות כפי שהייתה כל החודשים  האחרונים. לוח הזמנים לפקיעתו של חוק טל הולך ומסתיים – אין יותר זמן לצוותים, מריחות וספינים. אנחנו מחכים לראות הצעת חוק עם 4 עקרונות: כולנו משרתים בגיל 18-בשירות צבאי או אזרחי. תלמידי הישיבות יקבלו מכסה מיוחדת של 1000 עילוי תורה. כנגד כל משתמט ינקטו סנקציות משמעותיות ולעומת זאת יהיה תגמול מאסיבי נוסף למשרתים. אם הצעת החוק שתעלה הממשלה תסטה מעקרונות אלו – אנחנו נקיים בעוד שבועיים עצרת נוספת, גדולה הרבה יותר, שבה עוד עשרות אלפים יצאו לרחובות כנגד ההתנהלות המגוחכת של נתניהו ומופז בנושא".

גם ראש האופוזיציה, שלי יחימוביץ', שופכת מים צוננים על דברי נתניהו: "התנהלותו של ראש הממשלה נתניהו בשבועות האחרונים נקבעת ממבזק למבזק. היא אחת המבולבלות, חסרות המנהיגות וחסרות עמוד השדרה הפוליטי, בתולדות ההיסטוריה של מדינת ישראל. מצער לראות איך אחת הסוגיות הטעונות והעמוקות במדינה נתונה לגחמות תזזיתיות.

"זו ממשלה שאין לה דבק מאחד, למעט רצון ההישרדות והיכולת לייצר פתרונות עקרים, כדי שקדימה תוכל לשרוד עוד קצת. קרן האור היחידה היא הציבור הישראלי, שפעם אחר פעם יוצא לרחובות ומביע את דעתו ואני בטוחה שימשיך לעשות זאת גם לקראת תקציב 2013, תקציב שינחית מהלומה קשה ביותר על אותו מעמד ביניים שנראה אמש בהפגנה".

ובינתיים, הרב עובדיה יוסף נזעק במוצאי השבת האחרונה וקרא לבטל את חופשת בחורי הישיבות כדי להתחיל לומר החל מהבוקר תפילה מיוחדת שתבטל את רוע הגזירה. "אנו מוקפים אויבים, אם זה מצד איראן או מצד חיזבללה, ומי יציל אותנו מידם? התורה", אמר הרב עובדיה.

1 Comment

  1. ישער
    8 ביולי 2012 @ 13:50

    לא הבנתי מה זה "תמריצים שליליים" , או תמריצים או סנקציות.
    תמריצים שליליים מזכיר לי סמים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן