Skip to content

יו"ר "העבודה" יחימוביץ מאיימת לפנות לבג"צ אם לא יבוטל המכרז בנמל אילת; ח"כ גלאון תובעת דיון דחוף בוועדת הכספים

ח"כ זהבה גלאון וח"כ ר'אלב מג'אדלה טוענים בפנייתם לוועדת הכספים, כי אין לנהל את המכרז משום שהאחים עופר נותרו היחידים שמתמודדים במכרז. "מכירת נמל אילת לידי האחים עופר היא שערוריה שמוציאה שם רע להון-שלטון", אומרת ח"כ גלאון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מדובר בהשתלטות מסוכנת, ומעוררת חרדה בקלות שבה היא מתבצעת – של משפחה אחת באמצעות זרועותיה הרבות, בנותיה ונינותיה – על התשתיות המרכזיות במדינת ישראל", כותבת ח"כ יחימוביץ' בפנייתה לראש הממשלה. ח"כ זהבה גלאון וח"כ ר'אלב מג'אדלה טוענים בפנייתם לוועדת הכספים: "מכירת נמל אילת לידי האחים עופר היא שערוריה שמוציאה שם רע להון-שלטון"

מאת צבי זינגר

נמל אילת (צילום: עדיאל לו, ויקימדיה)
"פרס על ההתנהלות הכוחנית". נמל אילת (צילום: עדיאל לו, ויקימדיה)

יושבת ראש מרצ, ח"כ זהבה גלאון, וח"כ ראלב מג'אדלה (עבודה) יוזמים דיון דחוף בוועדת הכספים בקריאה לבטל את המכרז למכירת נמל אילת, לאחר שהאחים עופר נותרו המתמודדים היחידים בו.

"מכירת נמל אילת לידי האחים עופר היא שערוריה שמוציאה שם רע להון-שלטון", אומרת ח"כ גלאון. "אנו קוראים לראש הממשלה לבטל לאלתר את המכרז ולמנוע עוד הפרטה מופקרת לידי משפחת עופר, שרק תגביר את הריכוזיות בענף הספנות ובמשק הישראלי בכלל".

גלאון הוסיפה: "במשך חודשים אנו מתריעים בפני גורמי המקצוע והשרים הרלוונטיים, כי הפרטת נמל אילת עומדת להיות שידור חוזר של הפרטות קודמות שהגיעו לידי אותם גורמים, שכבר רגילים לקנות נכסי ציבור בנזיד עדשים. ועדת המכרז לא פסלה את האחים עופר, למרות שהם מחזיקים בחברת 'צים' ולמרות שכי"ל מחזיקה בעצמה מסוף כימיקלים בנמל אילת. כעת מתברר שהתכנית של האחים עופר הצליחה והם נותרו המתמודדים היחידים במכרז. האחים עופר כבר ניסו להתערב ברגל גסה במכרז, כשדרשו עדיפות בפריקה למסוף הכימיקלים שלהם ויצרו את כל התנאים שיבטיחו את המשך שליטתם בפועל בנמל הדרומי של ישראל. כעת מבקשה המדינה לתת להם פרס על ההתנהלות הכוחנית שלהם ולבצר עוד יותר את המונופול שלהם בענף הספנות בישראל".

לדברי ח"כ גלאון, "הממשלה צריכה להשתחרר מאובססיית ההפרטות ולהשאיר את נמל אילת בידי המדינה, בוודאי כשהאלטרנטיבה היא מכירתו לידי האחים עופר, שתפגע בציבור ותכניס לכיסם עוד מיליונים רבים על חשבון הכנסות עתידיות לקופת המדינה".

ואילו יו"ר "העבודה", ח"כ שלי יחימוביץ', קראה במכתב לראש הממשלה נתניהו, לשר האוצר שטייניץ ולרשות החברות הממשלתיות לבטל את המכרז בנמל אילת. יחימוביץ מאיימת לעתור לבג"צ, אם המכרז לא יבוטל.

 "עליכם לבטל את המכרז לאלתר ולבצע חשיבה מחדש על עצם הפרטת הנמל", כותבת יחימוביץ' במכתבה. "קבוצת החברה לישראל ניגשה למכרז באמצעות החברה הנכדה 'תובלה', מקבוצת כי"ל דשנים. קבוצה זו היא גם בעלת השליטה בחברת הספנות צים וכן בקונצרן כימיקלים לישראל (כי"ל), המפעיל בשטח הנמל מסוף פרטי לשינוע כימיקלים ומחצבים בתפזורת.

"אנו עדים לתסריט שחוזר על עצמו זו הפעם השלישית, ובו מדינת ישראל מעבירה את נכסי הציבור הישראלי לידי אותן ידיים פרטיות – כאילו מדובר בממשלה אחרת מזו שאמורה להניח מחר על שולחן הכנסת את הצעת חוק צמצום הריכוזיות וקידום התחרות, שהיא עצמה אישרה רק לפני כשבועיים. החברה לישראל כבר זכתה ב-2004 במכרז להפרטת חברת הספנות צים כמתמודדת יחידה, וכך גם ב-2007 כשנותרה חברה יחידה במכרז להפרטת בתי הזיקוק בחיפה (בז"ן). בשלושת המקרים לחברה לישראל היה יתרון מובנה בתהליך ההפרטה: החברה לישראל החזיקה עוד לפני הפרטת צים במניות החברה; החברה לישראל החזיקה בעבר במניות בזן; וכעת – החברה לישראל מפעילה רציף כימיקלים לייצוא המשאבים שכורה החברה־בת כיל בים המלח – בסמוך לנמל אילת.

"מדובר בהשתלטות מסוכנת, ומעוררת חרדה בקלות שבה היא מתבצעת – של משפחה אחת באמצעות זרועותיה הרבות, בנותיה ונינותיה – על התשתיות המרכזיות במדינת ישראל", כותבת יו"ר האופוזיציה יחימוביץ'. "אציין עוד כי הסכם חכירת הרציף באילת בין כי"ל לבין המדינה פקע כבר ב–2008, כך שלמעשה המדינה ממשיכה במתן ההטבות לחברה – גם בניגוד לחוק. אינני מכירה חברה אחרת, לבטח שלא עסק קטן או בינוני, שהמדינה היתה מוותרת לו במשך ארבע שנים על חידוש הסכם חכירה של נכס ציבורי".

יחימוביץ' מאיימת במכתבה ואומרת כי במידה והמכרז לא ייעצר "אשקול הגשת עתירה לבג"צ על מנת להגן על נכסי הציבור ולמנוע המשך העברת נכסיו לידיים פרטיות בודדות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן