Skip to content

ועדת האתיקה דחתה תלונות על אמירות מסיתות של חברי כנסת

בקובלנות שהוגשו טענו האזרחים, כי לאחר הנאומים של חברי הכנסת בהפגנה בתל-אביב החלו אנשים מהקהל להפעיל אלימות נגד זרים שהיו באיזור. ההסבר לדחייה: "אין לצמצם את חופש הביטוי של חברי הכנסת, גם כאשר מדובר בהתבטאויות קשות, חריפות ומקוממות. חופש זה הוא אחד מכלי העבודה העיקריים של חברי הכנסת"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת האתיקה דחתה קובלנות שקיבלה מאזרחים שונים, באשר להתבטאויות חברי כנסת, בנוגע למסתננים מאפריקה. הקובלנות הוגשו נגד חברי הכנסת מירי רגב, דני דנון (ליכוד), מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) ויוליה שמאלוב ברקוביץ (קדימה).

רגב בהפגנה בתקווה (צילום: רפי מיכאלי)
רגב בהפגנה בתקווה (צילום: רפי מיכאלי)

ח"כ מירי רגב, אמרה בהפגנה בתל אביב, בחודש מאי האחרון, אמרה כי "הסודאנים הם סרטן בגוף שלנו"; חה"כ דני דנון אמר באותה הפגנה כי "מדינת ישראל נמצאת במלחמה. קמה לה מדינת אויב של מסתננים בתוך מדינת ישראל ובירתה דרום תל אביב …"; חה"כ מיכאל בן ארי, אמר באותה הפגנה: "שלוש שנים נשים לא יכולות ללכת לשוק מבלי שיגנבו להן את התיק, ילדות לא יכולות לשחק… סודאנים לסודאן" וחה"כ יוליה שמאלוב ברקוביץ אמרה בדיון בוועדת הפנים כי יש "לכלוא את כל אנשי זכויות האדם ולהעביר אותם למחנות שאנו בונים. אם אנשי זכויות האדם מתעסקים אך ורק בהסתה פרועה נגד היהודים החרדים והמתנחלים, וגורמים למעסיקים להעסיק מסתננים נגד החוק, הם פוגעים בביטחון המדינה והאזרחים וצריך לכלוא אותם."

בקובלנות שהוגשו טענו האזרחים, כי לאחר הנאומים של חברי הכנסת בהפגנה בתל-אביב החלו אנשים מהקהל להפעיל אלימות נגד זרים שהיו באיזור.

מפגינים מתנפלים על מכונית עם מהגרים ומנפצים שמשות לאחר ההפגנה בשוק תקווה (צילום: רפי מיכאלי)
מתנפלים על מכונית עם מהגרים ומנפצים שמשות לאחר ההפגנה בתקווה (צילום: רפי מיכאלי)

למרות חומרת ההתבטאויות וחרף האלימות שהייתה לאחריהן דחתה ועדת האתיקה את הקובלנות. הדחייה הוסברה "לאור עמדתה העקבית (של ועדת האתיקה – צ.ז.) שאין לצמצם את חופש הביטוי של חברי הכנסת, גם כאשר מדובר בהתבטאויות קשות, חריפות ומקוממות. חופש זה הוא אחד מכלי העבודה העיקריים של חברי הכנסת, והוא מאפשר להם לבטא בפומבי וללא חשש את עמדותיהם ואת עמדת ציבור בוחריהם בסוגיות שעל סדר היום הציבורי, בהן סוגיות כואבות ושנויות במחלוקת".

עם זאת, נאמר בהחלטת הוועדה כי היא "מבקשת להפנות את תשומת לבם של חברי הכנסת לכך שביטויים חריפים וקיצוניים מצידם של נבחרי הציבור פוגעים בכבודה של הכנסת ובאמון שהציבור רוחש לה, ואף עלולים להביא להתלהטות יצרים ובמקרים קיצוניים אף למעשי אלימות. על כן, מצאנו לנכון להזכיר לחברי הכנסת את הכלל 'חכמים היזהרו בדבריכם'".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן