Skip to content

עונשי מאסר כבדים לשוטרים שהפקירו פלסטיני פצוע למותו

בית המשפט גזר היום 30 חודשי מאסר בפועל על שני שוטרים שהשאירו פלסטיני פצוע ליד גדר המערכת, לבוש במכנסי בית החולים ועם קטטר מחובר לגופו. ניתוח לאחר המוות העלה כי כנראה נפטר מהתייבשות. גופתו נמצאה במקום הו הוא הושאר, לאחר יומיים. השופט: "התנהגותם מעוררת חלחלה". פרקליט אחד שוטרים: "זהו גזר דין הזוי, אנו נערער"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חיים לי רן, שופט בית משפט השלום בירושלים, גזר היום על שני השוטרים, אסף יקותיאלי וברוך פרץ, שלושים חודשי מאסר בפועל. השוטרים הורשעו לפני חודש וחצי בהפקרת פלסטיני למוות. אביו של אחד השוטרים זעק: "אני לא מאמין בבתי המשפט". פרקליט אחד הנאשמים טען כי "זהו גזר דין הזוי". בית המשפט ציין בגזר דינו, כי "אל לו לשוטר לנטוש ערכי אנוש ומוסר בסיסיים ואוניברסאליים".

השופט חיים לי רן (צילום: אתר הרשות השופטת)
"אל לו לשוטר לנטוש ערכי אנוש ומוסר בסיסיים ואוניברסליים". השופט חיים לי רן (צילום: אתר הרשות השופטת)

ביוני 2008 נמצאה גופתו של עומר אבו ג'ריבאן בשולי כביש המוביל מצומת עטרות לגבעת זאב. ג'ריבאן נמצא לבוש במכנסיים של בית החולים שיבא בתל השומר. בבדיקה התברר כי יומיים לפני כן הוא שוחרר מבית החלוים והועבר לידי המשטרה. שני השוטרים שהיו אמורים לשחררו, הותירו אותו ליד גדר הביטחון ללא שתייה, מזון ותרופות, למרות שהיו מודעים למצבו. בניתוח לאחר המוות נקבע, שהוא כנראה מת מהתייבשות ואיבוד נוזלים.

השניים טענו בבית המשפט, כי פעלו על פי הוראות ואחד מהם הגדיל וטען כי גופת המנוח איננה האדם המדובר וכי ג'ריבאן בעצם חי לו בעזה. מחקירת מח"ש עלה, כי מפקד תחנת המשטרה ברחובות הורה להחזירו לשטחים. הקצין התורן, פקד ברוך פרץ, העביר את ההוראה לשוטר אסף יקותיאלי, והוא הסיע את הפלסטיני והוריד אותו סמוך למחנה עופר, כשהוא לבוש בפיג'מה וקטטר מחובר לגופו, בלי לבדוק שהפצוע יכול להמשיך בכוחות עצמו הלאה.

השופט לי רן ציין בעת ההרשעה, כי "עדויותיהם של שני השוטרים הותירו בו רושם עגום וכללו אי דיוקים וסתירות רבות", הוא הוסיף: "כל אדם סביר, שעיניו בראשו ומעט חמלה בליבו, חייב היה לספק לעצוּר זה התייחסות מיוחדת השונה בתכלית מזו המקובלת לאדם בריא ואיתן, ולנהוג כלפיו במשנה זהירות. לצערי, היו שניים מהנאשמים אטומים למצוקותיו של בן אנוש והורידוהו לגורלו בנסיבות בהם כל אדם סביר היה נמנע מלעשות כך".

בגזר דינו היום כתב השופט: "גוון של חומרה מיוחדת דבק בהתנהגותם של הנאשמים, לפי שמתוקף תפקידם אחראים היו לבריאותם של הנמצאים בשליטתם, ולפי שחוששני כי פעלו על יסוד הנחות ותפיסות אותן רכשו, אולי, במקומות אחרים ובתפקידים שונים אותם מילאו. אין בלבי ספק, שאילו היה כל אחד מהנאשמים מביט אל תוכו פנימה ושואל את עצמו אם מוכן היה לקבל כי כך ינהגו שוטרים בקרוב משפחה שלו, הוא היה פוסל מכל וכל, ובזעם ניכר ודאי, התנהגות כזו".

לדברי השופט, על עונשם של הנאשמים לתת ביטוי בראש ובראשונה להיבט ההרתעתי והגמולי שבענישה, ולהבהיר לכל אלה הנוטים לנהוג כנאשמים כלפי מי שנותנים לסמכותם, כי "אל לו לשוטר לנטוש ערכי אנוש ומוסר בסיסיים ואוניברסליים". לשמע גזר הדין פרץ אביו של פרץ בזעקות ואמר שאיננו מאמין בבתי המשפט. עורך דין צדוק חגי, פרקליטו של השוטר, אמר: "מרשי הוא קצין משטרה, שגם השופט אומר שהוא מילא הוראות. אני המום. אני חושב שזה יום קשה למערכת המשפט. כנראה שזה מיועד לעשות איזשהו הד משפטי".

בהתייחסו לחומרת גזר הדין ציין השופט לי רן בהחלטתו: "נכון הדבר שהעונשים הנגזרים בדרך כלל למורשעים של גרימת מוות ברשלנות, שהינן פרי נהיגה רשלנית ברכב, נמדדים בדרך כלל… בחודשים לא ארוכים. ברם, השוני היסודי בין אלה ובין ענייננו בכך, שבתאונת דרכים קטלנית, שנגרמה ברשלנות נהג, יכול למצוא עצמו מעורב חלילה כל אוחז הגה שלא הקפיד די בנסיבות על כללי נסיעה זהירה. הרי שבדרך דנן אסור לו לאדם למצוא את עצמו כלל".

לעניין זה אמר פרקליט הנאשם, שמדובר "בעונש הזוי שאין לא אח ורע או קשר למקרה ועל כן אנחנו מתכוונים להגיש ערעור. המשטרה הפקירה את השוטרים ונתנה את הדם שלהם על מנת להשקיט את הסערה הציבורית. המקרה החל בכך שנתנו הוראה לשחרר אדם חולה, והבעיה היא במי שנתן את ההוראה מלכתחילה, אלא שבמקרה הזה מאשימים את הש"ג".

תובעת ממח"ש, עו"ד בתיה קוליץ, אמרה היום בתגובה לגזר הדין: "בית המשפט אמר את דברו, וראה בחומרה את המעשים. גזר הדין מבטא את עוצמת הפגיעה בערך המוגן של חי אדם. קרתה כאן טרגדיה וזו מחירה".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן