Skip to content

בדיון מיוחד בכנסת, בהשתתפות שגריר גרמניה: דרישה לחקיקה שתעגן את זכות המילה

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת דנה היום (שני) בפסיקת בית המשפט בקלן, האוסרת על עריכת ברית מילה. יו"ר הוועדה, ח"כ דני דנון (הליכוד) קרא לשגריר גרמניה אנדריאס מיכאליס להבהיר לפרלמנט הגרמני, הבונדסטאג, כי בישראל יש חשש כבד מהשלכות פסיקה זו, וכי עליו לא להסתפק בהצהרות אלא לחוקק במהירות חוק שיעגן את זכות המילה. "מתקופת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת דנה היום (שני) בפסיקת בית המשפט בקלן, האוסרת על עריכת ברית מילה. יו"ר הוועדה, ח"כ דני דנון (הליכוד) קרא לשגריר גרמניה אנדריאס מיכאליס להבהיר לפרלמנט הגרמני, הבונדסטאג, כי בישראל יש חשש כבד מהשלכות פסיקה זו, וכי עליו לא להסתפק בהצהרות אלא לחוקק במהירות חוק שיעגן את זכות המילה.

"מתקופת אברהם אבינו אנו מקפידים על מצווה זו, והפסיקה משליכה על כל יהודי אירופה. פסק הדין הוא חלוט, ולכן רק חוק בבונדסטאג יבהיר את החופש בעניין. הקהילות היהודית בכל העולם עוקבות אחרי תגובת הבונדסטאג, כי יש לפסיקה אפקט מצנן על החלטות הורים יהודיים בגרמניה כולה לערוך בריתות לילדיהם", אמר דנון.

 

שגריר גרמניה אנדריאס מיכאליס ויו"ר ועדת הקליטה, דני דנון. (צילום: באדיבות ועדת העליה והקליטה של הכנסת)

השגריר מיכאליס הבהיר, כי "מדובר נושא חשוב ביותר, המעורר ויכוח גם בגרמניה. בעשרים השנים האחרונות הקהילות היהודיות בגרמניה צמחו בשליש, ואנו מחויבים להמשך הצמיחה הזו. בית המשפט החליט על פיטוריו של רופא, שעשה מילה כושלת לילד מוסלמי בן ארבע. הנתבע זוכה בערכאה הראשונה, אך בבית המחוזי של מדינת קלן נטען התנהגותו שהמילה לא שירתה את טובת הילד. על פי החוקה הגרמנית, יש זכות המוקנית הילד לאי-פגיעה גופנית בו, ובית המשפט  החליט שהזכות הזו גוברת על חופש הדת, כיוון שמדובר בפגיעה בלתי-הפיכה".

לדברי מיכאליס, בית המשפט הפדרלי לא יוכל להתערב בפסיקה זו, אך אין לפסיקה בקלן שום השפעה על בתי משפט אחרים. הוא הוסיף, כי שר החוץ הגרמני הבהיר שחופש הדת מעוגן בחוק, וברית מילה מעוגנת במסורת הדתית, ולכן אסור שפסיקה משפטית תטיל ספק בכך. "יש להפריד משפטית בין פגיעה גופנית לנזק גופני חמור, אך אני יודע שאין דקדוק זה מרגיע. יש כבר היום שלוש מפלגות בבונדסטאג, שמקדמות חקיקה כדי לעגן את הזכות לברית מילה, אך היוזמה תשוב ותעלה אם נגלה שהפסיקה הזו ממשיכה לעורר בעיות".

מנכ"ל הרבנות הראשית, עודד וינר, השיב לשגריר, כי בית המשפט של מדינת קלן מחייב את בתי המשפט האזוריים בקלן, וגם אם בתי משפט אחרים לא חייבים, אך יכולים להסתמך על הפסיקה בקלן. "כבר היום מוהלים בברלין אסרו על ברית מילה אחת, או שההורים נאלצים לנסוע לארצות סמוכות. מתוך סקר שנערך, כחמישים אחוז תושבי גרמניה תומכים בפסיקה זו, מתוך חשש מכוחם העולה של המוסלמים במדינה", אמר וינר.

ד"ר ינון שנקר, מומחה בבריאות גלובלית ומניעת איידס, הבהיר כי המילה איננה רק זכות דתית, אלא גם חובה רפואית מצילת-חיים העוצרת מגיפות. "בזכות העלייה לארץ הגיעו לכאן כמיליון גברים, אך רק כמאתיים אלף נימולים, וכל השאר ביקשו לערוך כאן בארץ את המילה, לא רק מסיבות דתיות אלא גם מסיבות רפואיות. בזכות הפעילות שלנו בשותפות "מבצע אברהם", בשנה-וחצי האחרונות נימולו כעשרת-אלפים אפריקנים כדי למנוע התפשטות האיידס".

ג'מאל חמוד, אח בכיר בחדר ניתוח בהדסה עין-כרם ומוהל מוסלמי, הוסיף כי מישראל יצאו כבר 16 משלחות לדרום אפריקה כדי ללמד עריכת ברית, במטרה להוריד את שיעור התמותה ממגפת האיידס. הוא ציין כי המילה רושמת גם ירידה של 60 אחוז בתחלואה בסרטן צוואר הרחם ומחלות נוספות.

 ח"כ יעקב אדרי (קדימה), שהיה לאחרונה אורח הבונדסטאג בגרמניה ביחד עם יו"ר הכנסת ריבלין, הוסיף כי נשיא הבונדסטאג הוטרד מאוד מהפסיקה הזו – אך הוא משוכנע מהנחישות הגרמנית לטפל בכך. ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) ציין, כי "מדובר בפסיקה קשה לעם היהודי, המקיים מצווה זו כבר 4,000 שנה. כבר הרומאים ניסו למנוע את קיום המצווה הזו, ודווקא חוקר גרמני פרסם מאמר לפני כשלושים שנה, שקבע כי דווקא ביום השמיני קרישת הדם היא הטובה והגבוהה ביותר.

טובת הילד או התייחסות אל תרבויות אחרות כתת-תרבות? ברית מילה (צילום אילוסטרציה: Cheskel Dovid, ויקימדיה)
טובת הילד או התייחסות אל תרבויות אחרות כתת-תרבות? ברית מילה (צילום אילוסטרציה: Cheskel Dovid, ויקימדיה)

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הודה, כי הופתע מהפסיקה בקלן אך הוא מעודד מתגובת ממשלת גרמניה. לדבריו, "הברית היא הסכם בין העם היהודי לבין בורא עולם והוא כרטיס הכניסה לעם היהודי". גם ח"כ  שלמה מולה (קדימה) הבהיר, כי "העם היהודי נמצא בקונצנזוס מלא בעניין הזה, ואנחנו מצפים שמסר ההרגעה של שר החוץ הגרמני לא יסתפק במילים אלא גם במעשים. חקיקה לוקחת הרבה זמן ולכן בינתיים צריכים מהלך-ממשלתי יעיל בעניין". חברתו לסיעה, ח"כ מרינה סולודקין, רואה בפסיקה "מסר ליהודים בגולה, שבמדינה דמוקרטית ובעלת-ברית של ישראל, שופט משתמש בתירוץ של 'טובת הילד' כדי לבטא את רצון המדינה".

ח"כ חיים אמסלם (ש"ס) סיפר: "כמוהל, בן של מוהל ונכד של מוהל, הרי שבעיר אוראן שבאלג'יר אבי וסבי סיכנו את עצמם כדי להמשיך ולמול ילדים יהודיים" ואילו ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) הוסיף כי אימהות בשואה ערכו ברית-מילה לילדיהם לפני המוות, כדי שימותו כיהודים.

הרב פיליפ גולדשמיט, נשיא ועידת רבני אירופה, הזהיר כי כבר כשלוש שנים נרשמת מגמת הגבלת חופש הדת באירופה כולה, ולדבריו הפסיקה היא חלק מהתמונה הכוללת של תגובת-הנגד האירופאית כלפי תרבויות לא-אירופאיות החודרות ליבשת. "הפסיקה בקלן עלולה לגרום לאנטישמיות, כי היא רואה את התרבות הלא-אירופאית כתת-תרבות", אמר. טל רבינא, הנציג בישראל של איגוד הארגונים היהודים באירופה, סיפר כי נציגי מרכז רבני אירופה ונציגים מוסלמים נפגשים בשעה זו עם בכירי הפרלמנט האירופי, מתוך הבנה כי מדובר בבעיה שהיא כלל-אירופאית.

 אילן בן דב, מנהל מחלקת מרכז אירופה הרגיע, כי "הדבר האחרון שממשלת גרמניה רוצה הוא לפגוע בחיים או בזכויות היהודים במדינה זו", אך הד"ר מנפרד גרסטנפלד, לשעבר יו"ר המרכז הירושלמי לענייני הציבור והמדינה, הזהיר כי "לא רק המילה אלא גם השחיטה, בתי הקברות ובתי הספר היהודיים תחת התקפות כיום. בהולנד ארגון הרופאים מתנגד למילה, בנורווגיה הנציב לזכויות הילד מתנגד למילה, ובבריטניה בית המשפט ולא הקהילה היהודית קובעים מי יכנס לבית הספר היהודי".

1 Comment

  1. ערן שדה
    9 ביולי 2012 @ 20:13

    כל אדם, גבר או אישה, זכאי לאיבר מין שלם!

    שום חקיקה לא תשנה את זה ולא תהפוך את הטלת המום בתינוקות חסרי ישע לכשרה.

    זכות חוקתית ראשונה במעלה של כל אדם היא הזכות לשלמות הגוף. כאשר מבוגר נוטל סכין וכורת בה חלק מאיבר מין של תינוק הרי הוא פוגע בשלמות הגוף. חד וחלק. אי אפשר לסובב את זה או לכופף את זה עם חוקים.

    בישראל קיים חוק יסוד כבוד האדם וחירותו שקובע שכל אדם זכאי להגנה על גופו. ובאותה ישראל נערכים כ-150 עד 200 טקסים מדי יום שבהם מבוגר חותך בסכין חתיכה מאיבר מין של תינוק.

    הורים – כבדו את זכותו של ילדכם לגדול עם איבר מין שלם!

    ערן שדה
    גונן על הילד

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן