Skip to content

אושר "חוק התספורות". ח"כ גלאון: "נגמרה חגיגת הטייקונים"

הצעת החוק שאושרה היום תחייב מינוי מפקח, שיוודא שהגופים המוסדיים המנהלים את חסכונות הפנסיה של הציבור לא יסכימו להסדרי חוב תספורתיים, המשרתים את מטרותיהם של בעלי הון ממונפים, על חשבון האינטרס של החוסכים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 ברוב של 32 תומכים, וללא מתנגדים או נמנעים אישרה הערב הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את "חוק התספורות" שיזמו יו"ר מרצ, זהבה גלאון, ויצחק וקנין (ש"ס), ביחד עם משרד המשפטים.

ח"כ גלאון אמרה במליאה: "זהו ניצחון של הציבור על השיטה ועל בעלי ההון, שהפכו את התספורות לכספי הפנסיה שלנו להשקעה הטובה ביותר במשק. מהיום אנחנו אומרים ליצחק תשובה, שרק השבוע ביקש תספורת של 60 אחוז בדלק נדל"ן, ולחבריו הטייקונים: נגמרה החגיגה, ונגמר הבזאר הטורקי של הסדרי החוב. החוק שלנו מחזיר לציבור סוף סוף את השליטה בחסכונותיו".

יצחק תשובה - "נגמרה חגיגת התספורות" (צילום: ויקימדיה)
יצחק תשובה - "נגמרה חגיגת התספורות" (צילום: ויקימדיה)

גלאון הסבירה: "זהו צדק חברתי במעשים. הצעת החוק שאושרה היום, שהיא מיזוג של ההצעה הפרטית של ח"כ יצחק וקנין ושלי, יחד עם ההצעה של משרד המשפטים, תחייב מינוי מפקח שיוודא שהגופים המוסדיים המנהלים את חסכונות הפנסיה של הציבור לא יסכימו להסדרי חוב תספורתיים, המשרתים את מטרותיהם של בעלי הון ממונפים, על חשבון אינטרס החוסכים".

יוזמת החוק, ח"כ גלאון (צילום: אתר הכנסת)
ניצחון של הציבור על השיטה. מיוזמי החוק, ח"כ גלאון (צילום: אתר הכנסת)

לדברי ח"כ גלאון, אישור חוק התספורות שם סוף להונאה הממוסדת של החוסכים לפנסיה על ידי בעלי ההון במשק. "בשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית בהיקף תופעת הסדרי החוב בשוק ההון ואלה מסתכמים בהיקפים של מעל 15 מיליארד ש"ח בשלוש השנים האחרונות בלבד. ההסדרים הללו כוללים תספורות עמוקות למחזיקי האג"ח והם נערכים במשא ומתן המתקיים מחוץ לכתלי בית המשפט ומאושר על ידו רק בדיעבד. הם פוגעים בראש ובראשונה בציבור החוסכים, שכספו מנוהל על ידי הגופים המוסדיים. אותו ציבור התרגל להשקיע את כספו בטייקונים ממונפים, ששוב ושוב מתגלים כחסרי יכולת לעמוד בהחזר חובותיהם. למרות זאת, המוסדיים מאשרים כמעט תמיד את הבקשות להסדרי חוב, מועלים באמונם של החוסכים, ומאפשרים לבעל השליטה לגלגל את חובותיו על חשבון כספם של החוסכים."

גלאון הוסיפה: "החוק החדש יחייב את המוסדיים להפעיל את סמכויותיהם ולהעניש את אותם בעלי הון, שכושלים שוב ושוב בהחזר חובותיהם. המפקח יוכל לקבוע שהסדר החוב אינו משרת את הציבור, להורות על ביטולו, ובכך יאלץ את המוסדיים לפעול לפירוק החברה שלא עמדה בהחזר חובותיה. שוק האג"ח יהפוך מבזאר טורקי, שבו כולם קושרים יחדיו כדי להכשיר מינופים ספקולטיביים, למקום שבו כספי הציבור מוגנים."

עפ"י נתוני הצוות הכלכלי, בלשכת ח"כ גלאון, בשלוש השנים האחרונות נחתמו לפחות 53 הסדרי חוב בישראל; הסדרי החוב שנחתמו כוללים סדרות אג"ח בהיקף של 15.8 מיליארד שקלים; ההיקף הכספי של הסדרות שנכללו בהסדרים שנחתמו מהווה 6 אחוזים מסך כל האג"ח המונפק כיום בישראל, שהיקפו עמד על 263.6 מיליארד שקלים, נכון לאמצע 2011.

בין ההסדרים הבולטים שנחתמו בשנים האחרונות אפשר למצוא את אפריקה ישראל (הסדר חוב על התחייבויות אג"ח בשווי של כשמונה מיליארד שקלים), וצים (הסדר חוב על אג"ח בשווי 1.33 מיליארד שקלים). עפ"י נתונים אלה, לפחות עוד 36 הסדרי חוב נוספים נמצאים כיום במשא ומתן בין מחזיקי האג"ח לבין בעלי השליטה בחברות, על אג"ח בהיקף של לכל הפחות 3.1 מיליארד ש"ח נוספים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן