Skip to content

מחקר: צבע אדום חשוב לשני המינים ומאותת על נכונות לסקס

ברוב המקרים הגבר כנראה לא מודע להשפעות שיש לצבע האדום על המשיכה שלו לאישה, בעוד אצל אישה יש כנראה מודעות קצת יותר גדולה לכך. שני מחקרים מהעת האחרונה בוחנים את הנושא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אשה באדום
צבע אדום נותן אור ירוק? (צילום: FreeDigitalPhotos.net)

צבע אדום מזוהה אצל אנשים עם אהבה ומיניות. ורדים אדומים נחשבים למחווה רומנטית, ובכל ולנטיינ'ס דיי או יום אהבה, אפשר לראות בבירור שהמוצרים בצבע אדום שולטים בשוק. נשים בעלות שפתיים אדומות נחשבות לסקסיות יותר, וליפסטיק אדום בוהק הוא גורם רב חשיבות במשיכה מינית. גם אודם על הלחיים מגביר את האטרקטיביות במידה לא מועטה.

לצבע אדום יש חשיבות אבולוציונית רבה בהקשרים שונים. כתבתי על הדומיננטיות שהצבע מסמל והחשיבות שלו במאבקים תוך מיניים. אבל לצבע אדום יש גם חשיבות מיוחדת במשיכה מינית, בעיקר של גברים שנמשכים לנשים שלובשות אדום. לא מעט מחקרים על בני אדם מראים שאישה שלובשת אדום מושכת הרבה יותר מבחינה מינית, וגברים מוכנים להוציא יותר כסף בדייט עם אישה כזו. מספיק אפילו שהרקע שבו אישה מצטלמת יהיה אדום, כדי להגביר את המשיכה אליה.

ברוב המקרים הגבר כנראה לא מודע להשפעות שיש לצבע האדום על המשיכה שלו לאישה, בעוד אצל אישה יש כנראה מודעת קצת יותר גדולה לכך. שני מחקרים מהעת האחרונה בוחנים את הנושא.

המחקר הראשון נערך בידי ניקולאס גוגן. גוגן עורך מחקרים מאוד מקוריים, שהרבה פעמים בודקים התנהגויות בפועל מחוץ למעבדה. כך, למשל, מחקר אחד שלו, שגם הוא עוסק בצבע האדום, מראה שאישה שמחפשת טרמפ ולובשת אדום תגרום להרבה יותר גברים לעצור לידה בהשוואה לאישה שלובשת כל צבע אחר. נשים, לעומת זאת, לא יתרשמו במיוחד מהצבע והוא לא ישפיע על ההחלטה שלהן לעצור.

נקבות בבונים, קופי מקק ושימפנזות מאדימות את החזה והישבן לקראת הביוץ

ההשערה האבולוציונית לחשיבות הצבע האדום במשיכה מינית מבוססת על מחקרים בפרימאטים אחרים, שאצלם צבע אדום הוא גורם רב חשיבות למשיכה מינית של זכרים. נקבות בבונים, קופי מקק ושימפנזות מאדימות את החזה והישבן בזמן קרוב לביוץ, מה שמסמן לזכרים שהנקבה בשלה ומוכנה להזדווג. הצבע האדום גורם לזכרים לנסות להזדווג עם הנקבות, והם גם מאוננים יותר. ההשערה היא שאותו מנגנון עובד גם אצל בני אדם, והצבע אדום מושך גברים בגלל שהוא מסמן לגבר שהאישה מעוניינת בסקס או בדייט.

כדי לבחון אם באמת נשים שלובשות אדום מושכות יותר מינית גויסו לניסוי 120 סטודנטים בגיל ממוצע 19. הנבדקים חולקו לארבע קבוצות שוות בנות 30 איש, שכל אחת מהן הסתכלה על בחורה מחייכת שלבשה חולצה בצבע שונה: אדום, ירוק, כחול ולבן. האישה בצילום הייתה אותה אישה, אבל הצבע של החולצה שלה שונה באמצעות פוטושופ. הנבדקים התבקשו להעריך עד כמה היא מושכת, כמו גם עד כמה לדעתם היא מעוניינת בסקס בדייט הראשון.

התוצאות הראו שהאישה שלבשה חולצה אדומה נחשבה ליותר אטרקטיבית בהשוואה לצבעים אחרים (דירוג ממוצע של 6 לעומת 5 בצבעים האחרים בסולם של 1-9). כמו כן, בחולצה האדומה העריכו הנבדקים שהיא מעוניינת בסקס הרבה יותר מאשר עם חולצה בכל צבע אחר (6.3 לעומת 4.5). הממצאים היו בלתי תלויים אחד בשני, כלומר, תפישת האטרקטיביות של האישה לא השפיעה על הערכת הנכונות שלה לקיים יחסי מין ולהפך.

המחקר השני (מופיע במלואו ברשת) שכלל שלושה מחקרי משנה, בדק כיצד נשים מתלבשות בפועל כשהן מעוניינות בדייט. במחקר הראשון, 101 נשים בגיל ממוצע 27 חולקו לשתי קבוצות. קבוצה אחת התבקשה לענות איך הן היו מצטלמות לאתר הכרויות אילו היו מעוניינות למצוא דייט למין מזדמן, כשהשאלה החשובה ביותר התייחסה לצבע החולצה שהיו לובשות. הקבוצה השנייה נשאלה איך הייתה מתלבשת אילו היו באתר הכרויות, אבל ללא איזכור למין המזדמן. התוצאות הראו שהנשים שהתבקשו לציין את צבע החולצה שהיו לובשות למין מזדמן דיווחו בצורה משמעותית יותר שהיו לובשות אדום, בהשוואה לנשים שרק רצו למצוא דייט באופן כללי. לא היה הבדל בין שני התנאים בכל צבע אחר, למרות שבאופן כללי נשים נטו לומר שהן ילבשו בגדים שחורים יותר מכל צבע אחר. ירוק אגב, היה הצבע הכי פחות פופולרי.

כדי לבחון אם התוצאות הללו משקפות גם התנהגות אמיתית של נשים באתרי הכרויות, 500 נשים באתר הכרויות פופולרי שסימנו שהן מעוניינות במין מזדמן נבחרו באקראי ממיליוני נשים שגולשות באתר, ונבדק אם הן לובשות אדום. כמו כן, 500 נשים אחרות, שהיו מעוניינות ביחסים מסוג אחר, גם הן נבחרו באקראי ונבדק מה הן לובשות כהשוואה. רק נשים שצולמו לבד בצבע, בתמונה שכללה גוף מלא, נכללו במחקר. התוצאות הראו שגם פה, נשים שהתעניינו במין מזדמן לבשו אדום בשיעורים גבוהים יותר מנשים שהתעניינו ביחסים מסוג אחר. לא נמצא הבדל דומה בהשוואה של כל צבע אחר.

המחקר השלישי שיחזר את הממצאים של המחקר השני בבדיקה קצת שונה. כאן, השוו החוקרים שני אתרי הכרויות, אחד שנועד למפגשים חד-מיניים וחילופי זוגות, והשני שמרני יותר, שמדגיש יחסים לטווח ארוך. התוצאות היו זהות למחקרים הקודמים. נשים באתר המתירני יותר נטו ללבוש אדום הרבה יותר מהאתר השמרני.

המסקנות מכל המחקרים האלה די חד משמעיות: צבע אדום חשוב לשני המינים ומשפיע על הנכונות למין מזדמן. לרוב אין אצלי מסקנות אופרטיביות, אבל הממצאים משני המחקרים האלה יכולים להוביל למסקנות פרקטיות לגברים ונשים כאחד. אם את אישה, שימי לב לבגדים שאת לובשת. אם את רוצה לשדר מיניות, חולצה אדומה תעשה את זה. אם אתה גבר, שים לב שהמשיכה שלך לאישה בדייט מושפעת ממה שהיא לובשת, וייתכן שאתה מעריך בצורה לא נכונה, הערכת יתר, את מידת האטרקטיביות שלה או הנכונות שלה לסקס, רק בגלל שהיא לובשת אדום.

השימוש שעושות נשים בצבע האדום והמשיכה לצבע הזה על ידי הגברים יכול עקרונית להתרחש מסיבות תרבותיות ואבולציוניות כאחד. עם זאת, המחקרים האחרונים על פרימאטים ובני אדם מראים שיש לזה כנראה בסיס אבולוציוני. מחקר אחד הראה, למשל, שהפנים וצבע הגוף של נשים מבייצות נעשים אדומים יותר, בגלל תהליך שנקרא וסקולריזציה, שבו נוצרים כלי דם חדשים. ייתכן גם שנשים לומדות (בצורה שאינה מודעת בהכרח) שגברים מוצאים אותן יותר מושכות כשהן לובשות אדום, ולכן מעדיפות את הצבע הזה כדי להעביר מסר של זמינות לסקס. בנוסף, נשים שלובשות אדום מעבירות מסר גם לנשים אחרות בסביבה שהן זמינות לקשר מיני, ובכך התחרות התוך-מינית הנשית מחריפה.

1 Comment

  1. Tuco
    11 ביולי 2012 @ 8:16

    אם אתה גבר, שים לב שהמשיכה שלך בדייט מושפעת ממה שהאשה לובשת וייתכן שאתה מעריך בצורה לא נכונה?
    וואלה
    אז מה הדרך הנכונה? אולי ננטרל את העובדה שהיא בלונדינית? או שיש לה עיניים יפות? או שהיא מדברת רהוט? או שהיא אוהבת ספרים ומוסיקה? או, נראה לי שהרעיון ברור.
    אם תבחרו אישה באופן ״רציונלי״ קר תגמרו עם שפחה מכוערת עם אבא עשיר. מתאים לכם

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן