Skip to content

משפט אולמרט: קלון לא צפוי כאן

ראש הממשלה לשעבר הפר אמונים בפרשת מרכז ההשקעות. ביחס לכלל האישומים - העבירה הזאת מתגמדת. כך גם צפוי להיות עונשה. ודאי לא מאסר בפועל, ככל הנראה גם לא עבודות שירות • פרשנות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לצד הזיכוי של אולמרט הייתה גם הרשעה. השופטים קבעו כי ראש הממשלה לשעבר הפר אמונים בפרשת מרכז ההשקעות. "לא ניתן להפריז בעוצמת הפגיעה הנגרמת מכך לטוהר המידות ולאמון הציבור בשירות הציבורי", כתבו בהכרעת הדין.

אולמרט (צילום: אתר הכנסת)
ה"התנהלות הפרוצדורלית" הייתה בלתי תקינה. אולמרט (צילום: אתר הכנסת)

בחינתה של הרשעה של אדם תהיה תמיד לנוכח נסיבות המקרה, עצמתו והיקף הפגיעה שגרם. כך גם ייגזר עונשו. אולמרט הורשע בכך שפעל בניגוד עניינים, כאשר טיפל בלקוחות של מקורבו אורי מסר, בעת שהיה שר התמ"ת.

השופטים הסבירו, כי "הבעייתיות מתעוררת, כאשר סטיית השר מחוות הדעת של הגורמים המקצועיים או מהמלצת המנכ"ל אינה עומדת בפני עצמה, אלא מצטרפת להליך פגום אותו ניהל השר בדרך אל ההחלטה". האיסור על ביצוע פעולה בניגוד עניינים נועד למנוע מצב שבו מחויבות של איש ציבור תשפיע על פעולותיו ותערב שיקול זר וכדי למנוע פגיעה באמון הציבור במערכת השלטונית.

השופטים קבעו, כי אולמרט אכן טיפל בלקוחותיו של מסר, אך לא באופן אישי, מה שמפחית את עצמת העבירה. השופטים קבעו, כי ה"התנהלות הפרוצדורלית" של אולמרט הייתה בלתי תקינה, ואי אפשר לשלול את האפשרות שאולמרט הושפע משיקול זר, גם אם זה לא הוכח.

המשמעות היא, כי מדובר בהתנהלות פרוצדורלית לא תקינה. התנהלות זו מגלמת עבירה של הפרת אמונים. אכן, לעבירה זו עשויות להיות משמעויות חמורות בהרבה, אך בהקשר בו נכתבו, ובעצמתה, העבירה היא קלה יחסית. כזו שכל פקיד או איש ציבור עשוי לחטוא בה שלא במתכוון. אכן, על איש ציבור חובה ליטול על עצמו כללים נוקשים ולבחון כל פעולה שלו, כדי להבטיח את אמון הציבור ולא להפר אותו, וכלל שתפקידו רם יותר – כך המחויבות גבוהה יותר. אבל ביחס לכלל האישומים, ביניהם הייתה עבירה זו כלולה ושוחד בראשם – העבירה הזאת מתגמדת.

קלון לא צפוי כאן. השופטים כנראה יסתפקו במתן תמרור אזהרה, אולי בדמות של עבודות שירות או עונש מאסר על תנאי. צפוי גם שיילקח בחשבון המחיר שאולמרט שילם עליו בכתבי האישום מהם זוכה – הרחקתו מהחיים הפוליטיים והתפטרותו מראשות הממשלה.

העבירה מכוונת במידת מה גם לציבור. מטרתה המרכזית תהיה הרתעה. אולמרט זוכה ממרבית האשמות שיוחסו לו, אך הוא פעל באופן גבולי. היפר אמונים. תחושת השופטים לא נוחה מהתנהלותו, אך אינה מגיעה כדי הרשעתו בעבירות חמורות. הציבור צריך שישקול את זה. גם נבחריו. גם אולמרט עצמו. מעתה ידעו כולם: מרגע שנכנסתם לנעלי התפקיד הבכיר, עליכם לנקוט משנה זהירות ולבחון כל פעולה. כדי למנוע מצבים בעיתיים בעתיד, על משקל האמרה הידועה: "חכם לא נכנס למקום שרק פיקח יכול לצאת ממנו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן