Skip to content

הערוץ הערבי המסחרי הראשון בישראל רוצה לתת הרבה לייף סטייל

מי שחשב שערוץ "הלא" הוא אלג'זירה הישראלי הולך להתאכזב: הערוץ הערבי המסחרי הראשון בישראל שואף להיות מדורת השבט של הציבור הערבי, בו הוא מזהה שוק פוטנציאלי חזק. אומנם הערוץ עוד בחיתוליו אולם הוא כבר מצליח לעורר הדים והמולה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 ערוץ הלא שהושק השבוע לאחר כמה חודשי הרצה הותקף על ידי רשות השידור בטענה כי הוא משדר תכנים אנטי-ישראליים. ראשי הלא, ערבים ויהודים, יכולים רק לשמוח על הפניית הזרקור לפעילותם. לטענתם, הערוץ נועד לשקף את בבואתו של הציבור הערבי-ישראלי על שלל צבעיו. הלכנו לסקר את השקתו של הערוץ ביפו, להלן המסקנות.

הלא: מסיבת עיתונאים (צילום: ציפי מנשה)

ערוץ הלא, הערוץ הערבי מסחרי הראשון בישראל, הושק אתמול, העשרה ביולי, בתיאטרון הערבי-עברי ביפו. הערוץ הינו חלק מחמשת הערוצים הייעודיים שמשרד התקשורת ומועצת הכבלים והלווין החליטו על הקמתם בשנות התשעים והוא מגדיר עצמו כ"פלטפורמה טלוויזיונית הפונה לציבור הערבי, המהווה 20% מאוכלוסיית ישראל."  בין בעליו של הערוץ נמנים יזמים מהמגזר הערבי והיהודי ובהם "רשת", "ענני תקשורת", חברת הפרסום SECTORS, בסאם ג'אבר, בעליה של קבוצת התקשורת "פנורמה", איש העסקים זיאד אלעומרי המשמש כיו"ר הערוץ, ג'עפר פרח ועוד.

צוות הלא: מימין לשמאל: שרון למברגר, זיאד אל עומרי, אימן נחאס, אודי מירון, ג'וזף אטרש (צילום: ציפי מנשה)

הערוץ השקיע עד כה כששה עשר מיליון ש"ח בהפקות מקור ובהן תוכניות בידור, לייף סטייל ואקטואליה הפונות במיוחד לקהל הערבי-ישראלי.

 בלוח השידורים של הערוץ ניתן למצוא את התוכנית "לילתנא שואו" בהנחיית אימן נחאס – תוכנית בפורמט Talk Show המארחת מגוון דמויות מוכרות במגזר הערבי, "חדית' אלסאעה," תוכנית אקטואליה יומית בהנחיית ברנארד טנוס המשודרת חמישה ימים בשבוע, "דוניא," תוכנית לייף סטייל בהנחיית שדרנית הרדיו המפורסמת מקבולה נסאר ועוד מגוון תוכניות אחרות לכל המשפחה.

 "הערוץ משקף אותנו, מייצג אותנו. כל אדם בכל כפר יכול לראות עצמו חלק מהערוץ הזה" אומרת נצאר: "אני באה מהרדיו, התחומים שעסקתי בהם הם אקטואליה. הגיע הזמן להתעסק בנושאים שמתחזקים אותנו. אני מאמינה שהלייף סטייל שמוצג בדניא יהיה לייף סטייל ערבי. נהיה רגישים לצרכים שלנו, לאישה למשפחה. דברים שלא באו לידי ביטוי במדיה הישראלית. אני מקוה שהדבר יהיה גשר להכיר אותנו."

בין היתר נאם בטקס ההשקה אלעומרי:  "הלא הוא הערוץ הערבי המסחרי הראשון בישראל. אנו חברי ההנהלה מרגישים כי אנו נמצאים בשליחות. ערוץ הלא הוא הראי האמיתי של החברה הערבית בישראל. אנו מקווים שהערוץ יעזור לשבור את הדעות הקדומות על הציבור הערבי. ערוץ הלא יהיה כלי לביטוי עצמי חופשי ועצמאי של הציבור הערבי. לכן מוטלת על כולנו משימה לתת לצוות המקצועי את כל הכלים כדי להופכו למדורת השבט של הציבור הערבי בישראל. השקענו שעות, כסף וזמן. ששה עשר מליון שקל הושקעו בהפקות מקור. נציע לוח שידורים מגוון ומודרני שיכיל הפקות מקור ותכניות רכש. הערוץ מצטרף כפלטפורמה טלוויזיונית להשמעת קולו של הציבור הערבי המהווה 20% מהאוכלוסייה"

ג'וזף אלאטרש, מנכ"ל הערוץ רואה בהקמתו "היסטוריה שמתרחשת" ומסביר כי " מגוון ערוצים ישראלים מגיעים לציבור הערבי ועוד ערוצים מהעולם הערבי. נא לא להשוות את הערוץ הערבי הראשון בישראל לאלג'זירה, אלג'זירה הוא ערוץ חדשות ולא ערוץ ברודקאסט. חשוב לשים את הדגש על כך שהלא הוא ערוץ ברודקאסט ולא ערוץ חדשות. התכנים הערבים התפתחו החל מיבוא של תוכניות מחו"ל כמו ערב גוט א טלנט והפקות ענק ערביות שכולנו אוהבים. גם הטלוויזיה הישראלית התפתחה. היחיד שנשאר בלי טלוויזיה זה הציבור הערבי בישראל, עכשיו יש לנו ערוץ שמבין את הצרות שלנו, הבעיות שלנו, הצרכים שלו.

לדבריו, יטפל הערוץ החדש בנושאים יום יומיים שלא זוכים לבמה בערוצי החדשות העולמיים. "ערוצים ישראליים פונים למיינסטרים. גם אנו רוצים לפנות למיינסטרים – הערבי. נדבר על יפו, עכו ירושלים, לא מהמקום של בעיה פוליטית. אנו רוצים להיות הבבואה של הציבור הערבי בישראל. אנו שואפים להיות ערוץ 2 של הציבור הערבי. הכוח שלנו להבין את המשפחה הערבית, להבין את צרכי הציבור הערבי זה המקום שיאפשר לנו להיות מדורת השבט של הציבור הערבי".

בעידן שבו משטרים קמים ונופלים בקליק של עכבר, הפנים הערוץ את חשיבותו של האינטרנט לקידום תכניו. אלאטרש מדגיש כי דף הפייסבוק של הערוץ נפתח עוד טרם שידוריו. את האודישנים לתכנית "דוניא", למשל, ערך הערוץ תוך התייעצות עם קהל גולשיו בפייסבוק. בנוסף, גולשים בני מזל שיעלו את תמונותיהם על רקע מסך הטלוויזיה של הערוץ, עשויים לזכות בפרסים.

המספר המשמעותי ביותר מבחינת בעלי הערוץ ומנהליו הוא 20%: אחוז הציבור הערבי מכל אוכלוסיית ישראל. אחוז גבוה זה של ערבים בישראל הוא המנוע למיזם עסקי רווחי, מעבר לשאיפות הפוליטיות של מקימי הערוץ החדש : "הציבור הערבי הוא צרכן. ההכנסה בבתי האב הערביים הולכת וגדלה מיום ליום. כמות הכסף לבזבוזים הולכת ועולה" אומר אלאטרש הנשען, בשלב זה על מידע פנימי שכן נתוני הצפייה בערוץ אינם מדידים, עד להשלמת המשא ומתן של ראשי הלא עם וועדת המידרוג במגמה להכנס לטבלאות הרייטינג בשנה הבאה.

מוסא חסדיה, בעל משרד פרסום, שותף וחבר בדירקטוריון הערוץ מדגיש את חשיבותו הפרסומית: "כפרסומאי אני חושב שמדיום טלוויזיוני זה מדיום מספר 1 שבונה מותגים. הוא עוזר להגיע לצרכנים בצורה יוצר קלילה וחזקה. אני רואה שצריך להתאמץ בקמפיינים שאנחנו עושים בלי טלוויזיה ולכן אני מאמין שטלויזיה תיצור קפיצת דרך בפרסום". מוסא טוען כי עד כה, לא הייתה די הכרה בפוטנציאל השוק הערבי "המפרסמים יוכלו לקצור פירות די גדולים ולסגור פערים בשוק הכללי."

לדבריו, דחיית השקת הערוץ הערבי , עשרים שנה לאחר חקיקת חוק הערוצים הייעודיים נעוצה במגבלות תחיקתיות שחסמו את סיכויי הרווחיות של ערוץ כזה. עתה, כשרף הדרישות להפקות מקור ירד משמעותית, והנסיגה מהתביעה לספק שידורי חדשות מתחילת השידורים שונתה, השתפרה הכדאיות הכלכלית של המיזם. "הציבור רוצה יותר בידור, יותר במות שיראה את עצמו ואולי בחדשות – יותר חדשות מקומיות" אומר מוסא.

בערוץ שותפים בולטים מהמגזר היהודי ובהם "רשת," ענני תקשורת" והעיתונאי רן אדליסט. שאול מגנזי, המשנה למנכ"ל רשת, המחזיקה 11% מהערוץ, מצהיר כי מידת המעורבות של הזכיינית מאוד גבוהה. "רשת רואה בערוץ עניין חברתי ומרגישה שעליה לתרום ככל הניתן מהניסיון הרחב שיש לה". מגנזי מאמין כי הערוץ ישפיע על אורח החיים, דו קיום ומעורבות הציבור הערבי והיהודי. הקהל הערבי ישראלי, הוא מסביר, צריך ערוץ המשקף נאמנה את ההתרחשויות בכפרים ובערים. "על הערוץ להיות השופר של כל מה שקורה כאן, אם כתוצאה מכך יקודם המגזר הזה, כולנו נצא נשכרים." גם אדליסט שותף להשקפתו של מגנזי "אני חושב שזה הדבר הכי חשוב במדינה הזאת, מה שמסכן את הקיום של מדינת ישראל היא העובדה ש-20% מתושבי המדינה, שהולכים להיות 30%, מקוטבים לחברה הישראלי. ערוץ הלא משדר כוח למגזר היהודי והיהודים מבינים כוח, אם זה יעשה נכון זה יצור מצב שכל הציבור הערבי שותף במדינת ישראל ושינוי באופן שבו המגזר היהודי מקיים דו שיח עם המגזר היהודי".

השקת הערוץ אתמול באה לאחר מסכת שידורים בפורמט מצומצם מאז מארס 2012.

הועדה למדיה בשפה הערבית של רשות השידור טענה בדו"ח מטעמה, כי בערוץ משודרים תכנים "קיצוניים ועוינים את המדינה" . לפי הדו"ח ישראלים מתוארים בשידורי הערוץ כ"יהודים" ונתניה וקיסריה כ"התנחלויות."  שלומי דסקל מהמכון הישראלי לדמוקרטיהטוען כי דו"ח זה משקף עמדה אינטרסנטית רשות השידור, הרואה בערוץ החדש מתחרה. לטענתו, הסיבה שהדו"ח יצר הרבה כותרות היא "החשש העוטף את החברה הישראלית כשהיא מגלה שבידי אזרחי המדינה הערבים בעלות על כלי התקשורת" . המכון הישראלי לדמוקרטיה סבור כי הצלחתו של הערוץ תלויה בהצלחתו לספר את הסיפור המקומי, "סיפור של הדרה ועימות." גם אלאטרש התייחס לדו"ח: "יום אחרי שעלינו לאוויר הם כבר הספיקו לעשות עלינו דו"ח. אם מישהו שסובל מכל כך הרבה בעיות והדבר הראשון שהוא עושה זה להשתלח במדיה חדשה, כנראה שהוא צריך לבדוק את עצמו." אלאטרש לא רואה בסוגיית הפיקוח הממשלתי על הערוץ מכשול לפעולתו: " אם זה היה ערוץ רוסי, סברה זו לא הייתה מועלית, הציבור הערבי חי בתוך מדינת ישראל, עובד בה, משלם לה מיסים. אין ציבור של מיליון וחצי אזרחים שהם נטע זר. ערוץ ערבי צריך לייצג את הציבור הערבי על כל הדעות שבו. יש אנשים שתומכים בגיוס לצבא ויש כאלה שאומרים שגם שירות לאומי אינו מקובל עליהם. הערוץ נועד להפסיק את הטיפול השטחי במגזר הערבי. אנחנו לא מטופלים במדיה הלא דוברת ערבית. התפקיד שלנו הוא לשקף את הדעות של האנשים השונים ולא להכתיב דעות מסויימות."

ערוץ הלא חרט על דגלו לשקף נאמנה את הציבור הערבי בישראל על כל גווניו וצבעיו. העובדה שהוא פונה אל ציבור מוגדר עשויה להופכו לרלוונטי ונחוץ מתמיד. אם אכן צודקים משקיעי הערוץ ומנהליו, הרי שמדובר באבן דרך בשיח היהודי-ערבי במדינת ישראל. עוד טרם עלה לאוויר היו שמיהרו לראות בו איום, אולי בשל עוצמתו הפוטנציאלית. מאידך, משוכנעים קברניטיו כי רק עוצמה זו, ליכוד הציבור הערבי והצגתו על שלל רבדיו היא שתאפשר לגשר בין המגזרים תוך מתן מענה לאוכלוסיה שעד כה ניצבה בשוליה של המדיה הישראלית.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן