Skip to content

סרט, פופקורן, רביצה מול המחשב

עלייה במשקל אצל ילדים הסובלים מעודף משקל בזמן חופשת הקיץ גבוהה פי שניים מאשר בחודשי הלימודים והגן. זה הזמן להחזיר את הילדים לשגרה גם מבחינה תזונתית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

החופש הגדול לקראת סיום והחגים כבר בפתח. חופש מאופיין ביציאה ממסגרת ושיבוש סדר היום יכול גורם לשינוי סדר האכילה. מחקר אמריקני (פורסם ב"אמריקן ג'ורנל" לרפואת הציבור) שערכו חוקרים מאוניברסיטת "קולומבוס" באוהיו לפי כשנה, ונערך בקרב יותר מ- 20,000 ילדים, מצא כי עלייה במשקל אצל ילדים הסובלים מעודף משקל בזמן חופשות הקיץ גבוהה פי שניים מאשר בחודשי הלימודים והגן.

אם לא עשינו זאת במהלך החופש הגדול, זה הזמן להחזיר את הילדים לשגרה גם מבחינה תזונתית.

הסיבות לעלייה במשקל:

  1. פעילויות רבות מחוץ לבית המביאות לאכילה בחוץ, כגון שהייה מרובה בבריכה המלווה בצריכת ממתקים וגלידות בקיוסק במקום ארוחות מסודרות בבית.
  2. סוגי בילוי המלווים באוכל כמו  סרט+פופקורן, מפגשים חברתיים במסעדות מזון מהיר.
  3. רביצה ארוכה מול הטלוויזיה או המחשב לא מפעילה את הגוף ומביאה לאכילה מתוך שעמום.
  4. חוסר מסגרת יומית הגורם גם הוא לשבירת מסגרת האכילה.

אם כך כיצד ההורים יכולים לשמור ולהגן על ילדינו מפני השמנה בימי החופש?

  1. גם בחופש חשוב לשמור על מסגרת תזונתית, לגוף צרכים תזונתיים קבועים במהלך כל ימות השנה, אכילה מסודרת תביא לצריכת מזונות בריאים ותחושות שובע, ותקטין את כמות הנשנושים והחטיפים. דאגו לכך שילדיכם יאכלו ארוחת בוקר, צהריים וערב.
  2. ילדים מחקים את הוריהם ולכן על ההורים להוות דוגמה אישית לאכילה נכונה. הקפידו לאכול כמה שיותר ארוחות משפחתיות, בהן יוכלו הילדים לצפות ללמוד  מכם על הרגלי אכילה נכונים.
  3. דאגו להציע ולהגיש בארוחות הביניים חטיפים בריאים כמו פירות חתוכים, כריך, יוגורט ומעדני חלב, גם אם הילד יבחר בסוף ממתק, אל תתייאשו. ככל שהוא ייחשף יותר למזונות הבריאים, כך גדל הסיכוי שהוא ייבחר בהם.
  4. שתפו את הילדים בהכנת הארוחות  והחטיפים. ילדים שיכינו בעצמם את המזון שלהם יאכלו אותו בהתלהבות גדולה יותר. כך גם תבלו זמן איכות עם ילדיכם ותעבירו את הזמן בצורה יעילה.
  5. חשוב להרגיל את הילדים לשתייה מרובה של מים. במחקר חדש שפורסם בגיליון האחרון של כתב העת לרפואת ילדים Pediatrics עקבו החוקרים מביה"ח לילדים בבוסטון אחר משקלם של 103 בני נוער במשך שישה חודשים. המסקנה הייתה שבני נוער שגומעים פחית שתייה ממותקת ליום צפויים להעלות במשקלם 6.4 ק"ג בממוצע בשנה.
  6. עודדו את הילדים להצטרף לחוגים המשלבים פעילות גופנית כמו ריקוד, אומנויות לחימה, משחקי כדור. ההמלצה לילדים לפעילות גופנית הינה לפחות שעה ביום. עזרו להם למצוא את הפעילות שממנה ייהנו ובה ירגישו נח וזכרו שגם כאן דוגמה אישית נדרשת.
  7. תכננו פעילויות משותפות המפעילות את הגוף כמו בילוי בבריכה, משחקי כדור, טיולי שטח, הליכות. כך גם אתם תרוויחו מהפעילות וגם זמן איכות עם בני ילדיכם.

וזכרו שהחופש הוא חופש מהלימודים ומבתי הספר, אך אינו חופש מתזונה נכונה ופעילות גופנית!

הכותבת היא תזונאית קלינית B.Sc

1 Comment

  1. רווית
    2 בספטמבר 2012 @ 9:50

    אצלי בבית אין משקאות ממותקים בכלל. לא שותים מוגז ולא כלום. יש להם את הבר מים של מי עדן והם יכולים לגשת ולמזוג לעצמם מתי שהם רוצים. לגבי חטיפים אני משתדלת לקנות קצת אבל לא את אלו שממש ג'אנק, אלא יותר בסיגנון של קרקרים וכאלה (יש לי מתכון מעולה לקרקרים מקמח כוסמין שהם מתים על זה).
    מחזיקה הרבה פירות בבית. בקייץ יש שפע של פירות טעימים! וכמובן מגבילה את שעות הצפייה בטלוויזיה שלו ישבו לי כמו עציצים כל היום.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן