Skip to content

הסתיים בהצלחה שלב א' בניסוי לגילוי והימנעות כניסה לענן אפר וולקני

הסתיים בהצלחה שלב א' בניסוי לגילוי והימנעות מכניסה לענן אפר וולקני. הניסוי בוצע בשיתוף פעולה של איזי ג'ט, ניקרניקה תעופה ואיירבס. המערכת הורכבה על מטוס הניסוי איירבס A340 והיא שלחה מידע בזמן אמת לצגים בתא הטייס
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בחודש אפריל 2010 יצרה התפרצות הר געש באיסלנד ענן ענקי של אפר וולקני, ששיבש במשך כשבועיים את התנועה האווירית מעל אירופה ושהשפעתו פגעה גם בתנועה האווירית הבינלאומית בישראל. באמצע חודש יוני השנה התפרץ הר הגעש נברו שבאריתריאה ופלט אפר געשי, שהחל לנוע מזרחה. ברשות התעופה האזרחית החלו אז לעקוב אחר תנועת הענן, בתקווה שהוא לא יגיע לישראל ויגרום לביטולי טיסות. למזלנו זה לא קרה. היום מדווחות חברות התעופה איזי ג'ט, ניקרניקה תעופה ויצרנית המטוסים איירבס על הצלחה בשלב הראשון של הניסוי בטכנולוגיית AVOID לגילוי והימנעות מכניסה לענן אפר וולקני.

איזי ג'ט
האיום של התפרצות הרי געש ופגיעה במרחב האווירי הוא חזק מאי פעם איזי ג'ט

איזי ג'ט, וניקרניקה תעופה (Nicarnica Aviation) בשיתוף פעולה עם ענקית איירבס חברו לבדיקת טכנולוגיית (AVOID Airborne Volcanic Object Imaging Detector) לגילוי והימנעות מענן אפר וולקני. מערכת Avoid תותקן במטוסים מדגמים איירבס A340-300 , שיטוסו במהירות ובגובה המקובל בטיסות מסחריות.

השבוע מדווחות איזי ג'ט, ניקרניקה תעופה ואיירבס, כי השלב הראשון של הניסוי, שהחל ב-4 ביולי 2012, בגבהים של עד 40 אלף רגל, נחל הצלחה. המערכת הורכבה על מטוס הניסוי איירבס A340 והיא שלחה מידע בזמן אמת לצגים בתא הטייס. טיסת הניסוי התבצעה בטולוז שבצרפת, בסיסה של חברת איירבוס.

ענן אפר וולקני מעל איסלנד
ענן אפר וולקני מעל איסלנד

תמיכה למשחקים האולימפיים בלונודון

"עתה, כשהשלב הראשון של הניסוי עבר בהצלחה, איזי ג'ט ואיירבס יכולות לספק את מערכת AVOID לגילוי והימנעות מאפר וולקני ולהעניק את התמיכה ללונדון במשחקים האולימפיים. האיום של התפרצות הרי געש ופגיעה במרחב האווירי הוא חזק מאי פעם. כעת ישנה התראה גבוהה לגבי שני הרי הגעש האיסלנדים Katla ו- Askja, בעקבות הגברת הפעילות הסייסמית שהתגלתה שם. התפרצות של אחד מהם תהיה חזקה פי עשרה בעצמתה משל ההרים Grimsvotn ו- Eyjafjallajökull ועלולה לגרום לסגירה של שטחים גדולים מאוד במרחב האווירי". מציין איאן דיוויס, מנהל מחלקת הנדסה באיזי ג'ט.

גילוי ממרחק 100 ק"מ

"הרעיון לפיתוח מערכת לגילוי והימנעות מאפר וולקני עלה בדעתי לפני עשרים שנה, כך שאני נרגש שאיזי ג'ט ואיירבס החליטו לבחון את המערכת על מטוסי A340. הניסויים מעל טולוז הוכיחו שהמערכת פועלת ביעילות בגבהים ומהירויות המקובלים בטיסות מסחריות רגילות. AVOID מסוגלת לזהות ענן אפר ממרחק של 100 ק"מ ומוכיחה בפעם הראשונה שמצלמות איפרא אדום מסוגלות להעניק זמן התראה מספק. במהלך הניסוי צוות המטוס יכול היה לקבל מידע על אופי הענן המתקרב באמצעות תצוגה על האייפד. הצעד הבא יהיה לבחון את המערכת בסביבה של ענן אפר וולקני או אולי לדמות ענן אבק ממדבר סהרה, שיש לו מאפייני אינפרא אדום די דומים לאפר וולקני וגם הוא מהווה סיכון למטוסים מסחריים וצבאיים", מדגיש ד"ר פרד פרטה מניקרניקה תעופה.

טכנולוגיית אינפרא אדום

"אנו פועלים כדי להפחית את ההשפעה של ענן האפר הוולקני ותחת תנאים אלה, טכנולוגיית האינפרא אדום ב- AVOID יכולה להוכיח עצמה כבעלת ערך במונחים של בטיחות תעופה וכן באופטימיזציה של נתיבי טיסה. זאת הסיבה שאיירבס תומכת בפיתוח הטכנולוגיה, שתאפשר לחברות התעופה לקבל החלטות בזמן אמת בנוגע לבטיחות בטיסה", מסביר אקסל קריין, מנהל מחקר וטכנולוגיה באיירבס.

"נכון לעכשיו יש בידנו מגוון של כלים המאפשרים להפחית את ההשפעה של ענן אפר וולקני כמו תחזית משופרת. אולם כלים אלה אינם מספיקים לקבלת רמת הבטיחות הדרושה. בשל כך רשות התעופה האזרחית מקדמת בברכה את העבודה של איזי ג'ט, ניקרניקה תעופה ושל איירבס. אם מערכת AVOID יכולה לספק את רמת הבטיחות הנדרשת, אז שטח התעופה האווירי שהמטוסים יצטרכו להימנע מלכנס אליו יצטמצם", אומר פדריק קלר, מנהל כשירות טיסה ברשות התעופה האזרחית בבריטניה.

בתערוכה האווירית, שמתקיימת השבוע בפארנבורו, קיבלו איאן דייויס וד"ר פרד פרטה את התואר אנשי התעופה של השנה. התואר היוקרתי ניתן מדי שנה ליחידים או צוותים שפעלו כדי לקדם את הבטיחות והפעילות המבצעית בתחום התעופה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן