Skip to content

בניכוי האחים המוסלמים, מצרים כולה מתייצבת לימין בית המשפט

ההחלטה של בית המשפט לחוקה במצרים לבטל את הצו של הנשיא מורסי אולי מפתיעה אנשים מחוץ למצרים, אך ההחלטה הייתה צפויה. לבית המשפט יש מעמד חזק והעם בוטח ביושרו ובפסיקותיו. ברחוב המצרי מקווים שהסטירה שמורסי קיבל תבהיר לו שזכייתו במנדט מהעם, אין משמעותה שהוא יוכל לפעול כאוות נפשו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט העליון לחוקה במצרים ביטל השבוע את הצו של נשיא מצרים, מוחמד מורסי, שהורה על החזרת חברי הפרלמנט התחתון שנבחרו, אך פוזרו ימים ספורים לפני הבחירות, בסוף החודש שעבר, בצו בית המשפט, בעקבות אי-סדרים בבחירתם. החלטה זו אולי מפתיעה את האנשים מחוץ למצרים, אך מי שעוקב אחרי התקשורת המצרית וגם בדיווח שפרסמנו כאן ב"מגפון", ההחלטה הייתה צפויה. משפטנים בכירים במצרים הטילו ספק רב בכך שמורסי יצליח בצעדו זה מול מערכת בית המשפט, שכולם במצרים, ללא יוצא מהכלל כמעט, כינו אותה "ישות עצמאית וקנאית ליושרה".

מועצת בית המשפט התכנסה בראשית השבוע לדיון שנקבע בעקבות הצו הנשיאותי של מורסי. בהחלטת בית המשפט, שביטלה את הצו, נקבע באופן הפשוט ביותר: "פסיקות והחלטות של בית המשפט החוקתי הן החלטות סופיות ואינן עומדות לערעור", נאמר בהודעת בית המשפט. עוד נקבע, ש"ההחלטות מחייבות את כל מוסדות המדינה לקיימן כשורה על פי הפסיקות שחלות על כולם".

בית המשפט קבע שוב, כי החלטותיו אינן תלויות בגוף כזה או אחר: "החלטות בית המשפט החוקתי אינן מושפעות מכל גוף או מאבק פוליטי כזה או אחר. כל מטרתנו היא להגן בכל דרך שהיא על החוקה המצרית ולשמור על כיבודה על ידי כולם, ללא יוצא מהכלל".

נשיא מצרים מוחמד מורסי מודיע על כינוסו מחדש של הפרלמנט, בנאום באוניברסיטת קהיר, השבוע (צילום מהטלוויזיה המצרית)
נשיא מצרים מוחמד מורסי מודיע על כינוסו מחדש של הפרלמנט, בנאום באוניברסיטת קהיר, השבוע (צילום מהטלוויזיה המצרית)

ראשון המגיבים היה עורך הדין של מפלגת האחים המוסלמים, שרבים מחבריה הם מאלו שנפסלו מלשבת בפרלמנט התחתון. עורך הדין עבד אל-מונעם עבד אל-קודוס מסר: "הופתענו מאוד מהחלטת בית המשפט, שכופה עלינו החלטה שנבעה לתפישתנו מהשפעה ברורה של המועצה הצבאית. ברצוננו להבהיר, שאנו מכבדים את ההחלטה ותמיד כיבדנו ונכבד את החוקה המצרית. אנחנו מקווים שבית המשפט יבחן בעצמו, באופן שאיננו יכולים להתערב בו, את ההחלטה שקיבל. למרות שאיננו צופים שינוי אפשרי בהחלטה".

מנגד, אחד מבכירי האחים המוסלמים, עלי בטיח', התבטא באופן אחר ורמז על תגובה של משרד נשיא המדינה, מוחמד מורסי. בטיח', חבר לשכת ההדרכה של האחים המוסלמים, אמר: "אין זה תפקידו של בית המשפט לחוקה להתערב כלל בנושא שהוא פוליטי ואף כפוף למשרד הנשיאות! איננו מבינים למה בית המשפט הרשה לעצמו לעשות את הצעד הזה ולהפוך את עצמו למוסד, שעתה מתנוססת מעליו עננה של חשד, כי החלטתו מהולה בהשפעה של של המועצאה הצבאית?". בטיח' הוסיף: "אני בטוח שמשרד הנשיא ילמד את ההחלטה וידע איך להגיב… כי בית המשפט הביע אי-אמון ביועצים המשפטיים של משרד הנשיא, שהם מהמשפטנים הטובים ביותר של מצרים".

על המשפטנים מטעם לסתום את הפה

אחת התגובות החריפות שנשמעו במצרים אחרי ההחלטה הייתה מפיו של השופט פארוק סולטאן, נשיאו לשעבר של בית המשפט לחוקה. סולטאן התבטא באופן שנשמע כמי שהגיב בשם בית המשפט, אך ללא הסייגים שמחייבים חבר בית דין. הוא הרי נשיא בדימוס ותגובתו הייתה "עממית" ומעט שלוחת רסן. סולטאן לא היסס לומר, שכל אלו שמבקרים את ניקיון הכפיים של בית המשפט והחלטתו, שיסתמו את הפה ולא יפזרו רפש.

"ההחלטה שהתקבלה היתה החלטה צפויה. כל משפטן שמכבד את עצמו, צעיר או ותיק – היה אמור לדעת, שבית המשפט לא ישנה את החלטתו, כי הנשיא, מר מורסי, קיבל החלטה ללא כל ביסוס חוקתי או משפטי", הסביר השופט בדימוס. הוא הוסיף: "ההחלטה הזו אמורה לגרום למשפטנים רבים, חלקם בכירים לצערי, לסתום את הפה שלהם ולהפסיק להטיל דופי בניקיון הכפיים של בית המשפט לחוקה. כל אותם משפטנים, שחשבו לעצמם שהם מבינים בחוקה המצרית, התגלו במערומיהם כשפיקפקו בהחלטה חוקתית נכונה וצודקת ובלתי תלויה בשום גורם כלשהו".

סולטאן סיים את דבריו באומרו: "ההחלטה היא החלטה צודקת ואני מקווה שהנשיא מורסי יקבל אותה וישים סוף לכל הנושא הזה. בידו לקבל כעת החלטה מנהיגותית, שתבליט את כוחו, בכך שהוא מקבל את הדין. כי אם לא, אז הוא יהיה כמו כל אחד אחר שעובר על החוק: עננה תרחף מעליו".

לעשות בדק בית במפלגה

אחרי פסיקת בית המשפט, התגודדו כמה אלפים בכיכר א-תחריר, שרובם כמובן היו תומכיו של מורסי. שוב היו כמה וכמה תקריות של אלימות בין תומכי האחים לבין אלו שבאו לתמוך בהחלטת בית המשפט, ללא קשר לעניין הפוליטי. בין אלו שבאו לתמוך בהחלטת בית המשפט היה גם דובר מפלגת "המצרים החופשיים", אחמד ח'יירי, אשר דיבר באופן עדין ביותר כלפי הנשיא מורסי. "אנחנו מכבדים את מורסי. אין לנו טענה נגדו לגבי רצונו לפעול עם פרלמנט אידיאלי ודמוקרטי. אך איננו יכולים לקבל מצב בו נשיא המדינה, שכולנו תולים בו תקווה, יפעל באופן מנוגד להחלטת בית המשפט", אמר ח'יירי וחידד את דבריו: "מורסי נבחר על יותר ממחצית העם, אך הוא הבטיח לכולם שהוא יהיה נשיא של כל מצרים. הרצון שלנו הוא לראותו אותו מתנהג כאחרון המצרים מול החלטות בית המשפט. אנחנו במפלגה מקווים שהוא למד לקח והפנים את המהלך השגוי שעשה. מצד שני, הוא אמור לעשות בדק בית עם אלו שכנראה יעצו לו לפעול באופן השגוי בו הוא פעל".

ח'יירי, שנכח בכיכר א-תחריר, הוביל פעילים מהמפלגה שנשאו שלטים עליהם נכתב: "אתה נשיא של כולנו – אך בתי המשפט הם נקודת המוצא שלנו". לסיום אמר: "הנושא הזה חייב להסתיים כפי שנקבע היום על ידי בית המשפט, ואנחנו מקווים שממחר מורסי יפעל לפי ההחלטה ויתחיל לפעול למען מצרים ולא להתעסק בדברים שרק פוגעים במטרת המהפכה שלנו".

מוחמד אבו חאמד, חבר הסנאט המצרי, שנבחר למושב כנציג מחוז קסר א-ניל (רובע במרכז קהיר; ה"ע), נכח בכינוס פעילים במדינת נאסר שבפאתי קהיר, שהיה למעשה מפגן של אלפים בתמיכה בבית המשפט. האסיפה התקיימה לקראת הכרעת בית המשפט, ואחריה  תקף אבו חאמד את הנשיא מורסי מעל הבמה בנאומו. הוא האשים אותו בכך שפעל לפי הוראת המועצה העליונה של האחים המוסלמים ולא על דעת עצמו.

עוד אמר: "אנחנו נגד פילוג בעם, אנחנו נגד חוסר אחדות בעם וכמובן אין ברצוננו או בתקוותנו לראות מפלגות דתיות מחוץ לפוליטיקה. אך אנו נגד כל התערבות חיצונית בהחלטות הנשיא". הוא המשיך ופירט את דעתו על האופן שבו מורסי קיבל את ההחלטה: "מי שהורה לו לבצע את המהלך הזה הוא הפורום העליון של האחים המוסלמים, שרוצים אחרי המהפכה והמנדט שקיבלו, לשלוט גם בהחלטות בית המשפט ולבגוד בחוקה המצרית. אם הנשיא מרכין את ראשו בפני מועצת האחים המוסלמים ומבצע את ההוראות הפוליטיות שלה, אז עליו להתפטר מיד ולפנות את כיסאו לנשיא אחר, שבראש ובראשונה יכבד את החלטות בתי המשפט במדינה".

הביקורת היא גם מצד תומכי מורסי

ההתבטאויות במצרים נגד מורסי היו חריפות, כי במצרים העם בוטח בבית המשפט ומצפה ממנו להגן על חירותם וזכויותיהם של האזרחים באשר הם. מעל לכל, רואים בו מוסד נקי שפועל ללא כל השפעה חיצונית. הקולות שנשמעו נגד מורסי לא היו קולות שנשמעו דווקא ממפלגות חילוניות או ממפלגות שלא תמכו במורסי. הם נשמעו גם ממפלגות שכן תמכו בבחירתו של מורסי. ולא מדובר רק במפלגות, אלא גם בארגונים שונים, שעזרו ותמכו במורסי, כדי שאחמד שפיק, שהיה מזוהה עם משטר מובארק, לא ייבחר.

"העמותה הלאומית לשינוי", היושבת בעיר אסיוט, ואשר כן תמכה במורסי באופן פומבי בבחירתו, פרסמה גם היא תגובה חריפה נגד הנשיא המצרי. בהודעה שפרסמה העמותה, היא הדפה את טענות האחים המוסלמים שהאשימו את בית המשפט במשחק חוקתי רק על מנת לפגוע במפלגה שלהם.

גזבר העמותה, אחמד אל-קילאני, הרחיק לכת בביקורת שלו כלפי המהלך של מורסי ואף טען שאפילו מובארק לא עשה צעד כזה, שפוגע כך בעצמאות בית המשפט: "אף נשיא בעבר ואך דמות בכירה ככל שתהיה, מעולם לא טענה נגד בית המשפט החוקתי או העזה לערער על החלטותיו. אולם, הפורום העליון של האחים המוסלמים כנראה רוצה שכולם ינגנו על פי החליל שלו ושיפעלו לפי מטרותיו. זה פשוט לא יקרה! כי אנחנו נילחם על העצמאות והכוח של בתי המשפט, נילחם למען שמירת מעמדם".

עד כה נראה, כי חוץ מתומכי האחים המוסלמים וכמה מפלגות דתיות, רוב העם ונציגיו בזירה הפוליטית עומדים לצד בתי המשפט ונגד מורסי והצעד שעשה. אפילו שמו של הצבא אינו משורבב עוד כמי שאחראי על החלטת בית המשפט.

הפרופסור אוסאמה כמאל דיאבּ, מומחה למשפט בינלאומי, יצא להגנת המועצה הצבאית העליונה: "אם נסתכל משפטית וחוקתית על התנהלות המועצה הצבאית, אז התמונה שעולה היא ברורה: המועצה, מאז נפילת שלטון מובארק, פעלה באופן נקי ומוסרי, מתוך אחריות כלפי העם המצרי. הם החזיקו במדינה והנהיגו אותה ברגעים קשים, בלי לקבל שום החלטות פוליטיות משמעותיות. וההתנהגות הזאת כלל לא מוערכת או אולי לא נראית ברחוב המצרי".

פרופ' דיאב הוסיף: "המועצה, בסופו של דבר, אפשרה קיום של בחירות דמוקרטיות, שמרה על ביטחון העם ככל שיכלה בנסיבות הקיימות, שמרה על עצמאות בית המשפט, שמרה על קיום משפט הוגן לאנשי המשטר הקודם ומעל הכל, לא גנבה את המדינה מהעם. היא מסרה באופן מכובד את מפתחות המדינה למר מורסי, כמקובל", גונן דיאב.

הצבא הגן על החוקה

המשפטן המצרי הוסיף, שמורסי כנראה לא מכיר את בית המשפט החוקתי כפי שהוא אמור להכירו, או שהוא מכירו אך בחר בכל זאת לפגוע בסמכותו. הוא הבהיר ש"בית המשפט החוקתי במצרים הוא בית המשפט החוקתי שנחשב לאחד משלושת בתי המשפט לחוקה הגדולים והחשובים ביותר בעולם. ובמוסד שכזה לא מפקפקים, לא פוגעים ולא יוצאים נגד החלטותיו באופן חד-צדדי וברוטאלי. הצבא, בשונה ממורסי, כן הגן על ההחלטה. מורסי, כנראה בגלל מטרות פוליטיות ירודות, פגע בעם המצרי דרך הפגיעה במוסד שהוא דגל היושר של כל העם הזה".

מה יקרה הלאה? עוד לא ברור. מוחמד מורסי יצא לערב הסעודית, על סדר יומו עניינים כלכליים, מדיניים וערביים שידון בהם מול בית המלוכה הסעודי. ממה שנראה עתה, מורסי יקבל את ההכרעה החותכת של בית המשפט, וברחוב המצרי מקווים שהסטירה שמורסי קיבל תבהיר לו שזכייתו במנדט מהעם, אין משמעותה שהוא יוכל לפעול כאוות נפשו. מצפים ממנו לזנוח את העסקנות הפוליטית הקטנה ולפעול למען שיפור החיים במצרים בכל התחומים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן