Skip to content

ייצור החשמל הגיע כמעט לקצה. הפסקות חשמל נוספות בדרך

אתמול סבלו אזרחים ביישובים בשרון, במרכז ובצפון מהפסקות חשמל בסביבות השעה 12 בצהריים. מחברת החשמל נמסר, כי הפסקות החשמל נבעו מתקלות ולא מפעולה יזומה. הציבור נקרא להשתמש באופן מושכל במזגנים ובמכשירים זוללי חשמל נוספים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מערכת יצור החשמל מתוחה כמעט עד קצה גבול יכולתה, כאשר שיא החום עדיין לפנינו. במשרד האנרגיה ובחברת החשמל מבקשים להשתמש בחשמל בחסכנות ובצורה מושכלת בעת הפעלת מזגנים ומכשירים צורכי חשמל נוספים. אתמול סבלו אזרחים בישובים בשרון, במרכז ובצפון מהפסקות חשמל בסביבות השעה 12 בצהריים. מחברת החשמל נמסר, כי הפסקות החשמל נבעו מתקלות ולא מפעולה יזומה.

"מצב כתום"

מתברר, כי בחברת החשמל הוכרז "מצב כתום", שמשמעותו שרמת הייצור ירדה לקו של 400 מגה-וואט בלבד, שזה פחות מ-5 אחוזים בין הביקושים לחשמל לבין ההיצע שמספקת חברת החשמל.

מצב כתום. תחנת רדינג (צילום: שרית פרקול)
מצב כתום. תחנת רדינג (צילום: שרית פרקול)

"בגלל תקלה באחת היחידות בתחנת הכוח רוטנברג באשקלון, היו כמה הפסקות חשמל בכמה מקומות בארץ. יודגש, כי לא מדובר בהפסקות מאולצות בגלל מחסור חשמל, אלא בהפסקות שנגרמו בעקבות התקלה ביחידת הייצור וכי תוך 25 דקות הוחזרה אספקת החשמל לכל המקומות".

השר לנדאו: בעוד שנתיים כבר לא תהיה בעיה

שר האנרגיה, עוזי לנדאו, אמר ביום חמישי שחלף, במסיבת עיתונאים משותפת עם חברת החשמל, שהתקיימה בתל אביב, כי "ייתכנו הפסקות חשמל יזומות כבר בימים הקרובים. אנחנו בעיצומו של גל חום, שיגיעו לשיאו ביום ראשון הקרוב. בעוד שנתיים כבר לא תהיה בעיה, אבל בקיץ הקרוב יש לנו בעיה ואנחנו זקוקים להתגייסות הציבור כדי שלא יהיו הפסקות. להשתמש בחשמל בחסכנות, לכבות מזגנים, טלוויזייות ומחשבים. אלו דברים קטנים אך חשובים".

השר הדגיש, כי בחודש ינואר הקרוב תתחבר לרשת החשמל תחנה פרטית ראשונה של OPC, שתייצר חשמל בהיקף של 440 מגה ואט ויצרן פרטי נוסף יתחיל לספק בעוד שנה וחצי תוספת של עוד 850 מגה ואט. בהמשך, אחרי כשנתיים, תיכנס למשק החשמל תוספת נוספת של כ-3,000 מגה ואט למשק.

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, ציין כי הפעם האחרונה שהיה משבר כזה היה במשק החשמל היה ב-2006. "להערכתי, לא נגיע למצב הזה. אנחנו במצב הזה בגלל שני פרויקטים שהתחלנו בקידומם בתחנת הכוח באשקלון ובתחנת הכוח באלון תבור – אך לא ניתן לנו להמשיך לבצע אותם".

שאול צמח, מנכ"ל משרד האנרגיה, ציין כי "כבר בקיץ 2010 התרענו על המחסור בחשמל, אבל מאז לא ניתן האישור ולא התקדמנו מספיק מהר עם האישורים, וכך הגענו למצב שצריך לנהל את קיץ 2012 בלי בניית תחנות שיתפקדו בקיץ הקרוב".

כנס חירום של התאחדות התעשיינים

ביום ראשון בשבוע שחלף השתתף השר לנדאו בכנס חירום של התאחדות התעשיינים, לנוכח בצורת החשמל הצפויה בקיץ הקרוב, ואמר: "אנו מותחים היום את יכולותיהן של המערכות עד לקצה, על מנת לספק לישראל את האנרגיה הדרושה לה. לשם עמידה המשימה, אנו זקוקוים לשיתוף פעולה של כל גורמי המשק – הממשלה, התעשייה והציבור". הוא גם הדגיש, כי החל ביום רביעי עד לסוף השבוע, צפוי עומס חום כבד בישראל וקרא לציבור לעשות שימוש מושכל במכשירים צורכי חשמל.

צינור הגז מוגבל

באשר לאספקת הגז הטבעי לתעשייה, אמר לנדאו: "קיבולת צינור הגז במצבה כיום מאפשרת אספקה מצומצמת בלבד. הנחיתי את הגורמים המקצועיים במשרדי להציג לי במהירות ובהקדם האפשרי תכנית להגדלת אספקת הגז הטבעי ממאגר 'תמר' ולתיעדוף ומיצוי הכמות המקסימלית מהמאגר, ביחד עם הגז המיובא (גט"ן – גז טבעי נוזלי). בכוונתנו לדאוג לכך שליצרני החשמל הפרטיים ולצרכני התעשייה, קטנים כגדולים, יימצא פתרון לאספקת גז טבעי".

אנרגיות מתחדשות

ביום שני בשבוע שחלף התכנסה ועדת השרים לעניין קידום, פיתוח ויישום אנרגיות מתחדשות, בראשות שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו, המשמש ממלא מקומו של ראש הממשלה. במסגרת הדיון, הציגו גופי הממשלה השונים בפני השר לנדאו את תמונת המצב לגבי התקדמות יישום החלטת הממשלה, שהתקבלה ביולי 2011, ואת החסמים בתחומים השונים, בהתייחס לסעיפי החלטת הממשלה ואבני הדרך שנקבעו בה.

שר האנרגיה עוזי לנדאו פתח את הדיון ואמר: "משרד האנרגיה והמים ממשיך להוביל את מהפכת ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות בישראל. אנו נאבקים על יישום חזון הפיכת הגגות האדומים לגגות ירוקים, הקמתם של שדות סולאריים, טורבינות רוח וייצור חשמל נקי ממגוון טכנולוגיות נוספות. על אף הקשיים והמהמורות, אנחנו כבר יכולים לראות את התוצאות בשטח. מאות מגה-ואטים כבר הוקמו, ומאות נוספות כבר נמצאים בשלבי הקמה מתקדמים".

בישיבה התברר, כי חלק ניכר מהחסמים המונעים את האצת הקמתם של המתקנים נוגע לתחום הקרקע, הנמצא באחריות מנהל מקרקעי ישראל. זאת, בין היתר, בשל ההחלטה להפקיע קרקעות מישובים, אם לא יוקמו עליהם פרויקטים מאנרגיה מתחדשת תוך שלוש שנים, וכן סביב העובדה כי טרם נקבעו העלויות הנורמטיביות של ערכי הקרקע, דבר המוביל לחוסר ודאות בתחום.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן