Skip to content

הכן עירך לביקורת

כמו באתונה ובדרום אפריקה בשעתן, גם בלונדון יש בעיות מהותיות לקראת המשחקים האולימפיים. מדוע הידיעות על המחדלים לא עוברות את התעלה ונשארות בתקשורת הבריטית בלבד?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אירוח טורניר ספורט גדול הוא לא דבר של מה בכך. מדובר באירוע שדורש ארגון לוגיסטי חסר תקדים בגודלו, השקעה פיננסית עצומה, שיוצאת מכספי משלם המסים, ועוד אינספור השלכות לטווח הקצר והארוך שנכפות על תושבי הקבע של המדינה, לטוב ולרע.

לכן, אין פלא שכמעט מדי טורניר גדול צצות להן חדשות לבקרים ידיעות על כך שהאומה המארחת לא תעמוד בלוח הזמנים שהוקצב לה. בחודשים שקדמו לאולימפיאדת אתונה בשנת 2004 העיתונות העולמית התמלאה בפרסומים על כך שיוון לא תוכל לסיים לבנות את האיצטדיונים בזמן לפתיחת המשחקים. בנוסף, גם לאחרונה, במונדיאל 2010 בדרום אפריקה, הועלו חששות לגבי אותו הנושא בדיוק, כמו גם על עניין שיעור הפשע הגבוה בדרום אפריקה, והשפעותיו על הטורניר.

האיצטדיון האולימפי בלונדון
הכנות אחרונות ליד האיצטדיון האולימפי בלונדון (Photo by Stanley Chou/Getty Images)

והנה באה עלינו לטובה אולימפיאדת לונדון 2012, וגם לה יש את הצרות שלה. אין לטעות: לא מדובר כאן באיצטדיונים לא מוכנים, בתשתיות רעועות או בהשקעה פיננסית לא מספקת, שכן מדובר באחת הערים העשירות בעולם. כל האיצטדיונים והמתקנים היו מוכנים כבר מלפני מספר חודשים ונעשו ההתאמות הנדרשות לתשתיות של העיר, כדי שהאירוע יעבור באופן המוצלח ביותר.

אך לא הכל מושלם בווסטמינסטר. לאחרונה נתגלו בעיות באבטחת המשחקים, שעה שחברת הקבלן שזכתה במכרז של משרד הפנים הבריטי לספק את אנשי הביטחון, אימפריית האבטחה העולמית G4S, חשפה רק לאחרונה שיחסרו לה כ-3,500 שומרים ממה שסוכם מלכתחילה. את החוסר הזה יצטרכו להשלים חיילים מהצבא הבריטי, שיעשו זאת על חשבון חופשתם האישית מפעילות מבצעית באפגניסטן, מה שיגרום מעשית להקמת בסיס צבאי ארעי ענק במרכז לונדון. לא בדיוק המראה שראש העיר, בוריס ג'ונסון, היה רוצה שיקדם את אורחיו מכל העולם.

חיילים בריטים בכפר האולימפי בלונדון (Photo by Peter Macdiarmid/Getty Images)

אמנם ניתן לחשוב שרוב האשמה בפרשה זו נופלת על חברת האבטחה, שלא העריכה נכון את זמני גיוס המאבטחים שלה. אך הבוקר נחשף בעיתונות הבריטית ששרת הפנים, ת'רסה מיי, קיבלה התראות על המחסור האפשרי בכוח האדם כבר לפני עשרה חודשים, אך כלום לא נעשה על מנת למנוע את הפיאסקו. בנוסף, גם כוח האדם שכבר נמצא התגלה כלא מקצועי, אחרי שמספר עובדים של G4S צולמו כנרדמים בשמירה, פשוטו כמשמעו. יתרה מכך, חלק גדול מהעובדים שנשכרו כלל לא דוברים אנגלית, דבר שיגביל את האפשרות שלהם לנתינת שירות לתיירים הרבים שיפקדו את הממלכה במהלך המשחקים.

וזה לא נגמר כאן. לאחרונה נחשף ברשת סקיי ניוז שזמני ההמתנה בדלפקי ביקורת הדרכונים בנמל התעופה הית'רו, נמל התעופה העמוס בעולם גם ללא אירוח משחקים אולימפיים, גבוהים באופן משמעותי מהיעד שהציב משרד הפנים הבריטי. נוסעים שאין ברשותם דרכון של האיחוד האירופי נאלצים לחכות יותר משעה עד שיוכלו להיכנס למדינה באופן רשמי, זאת למרות שלרשות שדות התעופה בבריטניה הוצב יעד של 45 דקות בלבד. שוב, כל זאת עוד לפני המשחקים, שבמהלכם יהיו ימים בודדים שמספר הנוסעים שמשתמשים בשירותיו של נמל התעופה הלונדוני יגיע ליותר מ-120 אלף.

משרד הפנים הבריטי ממהר להרגיע ולהדגיש שהכל בשליטה. חברת האבטחה תספוג את העלויות הנלוות שנגרמו בשל המחסור במאבטחים, שיגיעו לסכומי עתק של יותר מחמישים מיליון פאונד. בנוסף, שרת הפנים בבריטניה התחייבה שבתקופת המשחקים תוכפל כמות הדלפקים בביקורת הגבולות של נמל התעופה הית'רו, על מנת להפחית בזמני ההמתנה, אך ספק אם הפתרונות שמציעה המדינה בתחומים האלה יוכלו לכסות את הכשלון הארגוני הגדול בתוך משרד הפנים של הוד מלכותה.

תרזה מיי
שרת הפנים הבריטית, תרזה מיי (Photo by Oli Scarff/Getty Images)

כאמור, בעבר התקשורת הבין לאומית לא חששה להפנות חיצים כלפי דרום אפריקה ויוון, שהיה נראה שאלה מתקשות בארגון המשחקים. בסופו של דבר, בשני המקרים היו טורנירים למופת לכל הדעות. לא נותר אלא לתהות מדוע אותה התקשורת בדיוק לא מעלה על נס את המחדלים שיש גם בלונדון, שלפחות לכאורה, נראים משמעותיים לא פחות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן