Skip to content

קים מחליף את מפקדי הצבא; מינה רמטכ"ל חדש במקום זה שהודח אתמול

יממה לאחר שהדיח את את הרמטכ"ל, הודיע על קידומו של קצין בלתי ידוע יחסית לתפקיד בכיר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
קים ג'ונג און (מימין) ולצידו הרמטכ"ל המודח רי יונג הו (באמצע) במהלך סיור במתקן צבאי בצפון קוריאה (מקור תמונה: סוכנות הידיעות של צפון קוריאה, KCNA)

קים ג'ונג און ממשיך לחולל שינויים בהנהגת צבא צפון קוריאה. פחות מיממה לאחר שפורסמה הודעה בפיונגיאנג על הדחת הרמטכ"ל הוותיק רי יונג הו בשל מה שהוגדר כבעיות בריאות, הודיע קים על מינויו של היון יונג צ'ול לתפקיד.

היון, קצין מקצועי, הוא דמות שלא ידוע עליה כמעט דבר במערב. התקשורת בצפון קוריאה מוסרת כי הוא מונה כבר בספטמבר 20120 כחבר הוועד המרכזי של מפלגת העובדים, גוף שנחשב לאחד ממוקדי קבלת ההחלטות בזירה הפוליטית. סימן נוסף לנסיקתו המהירה היה מינויו כחבר בוועדה הרשמית שארגנה את הלוויית קים ג'ונג איל.

רי היה הדמות הצבאית החזקה ביותר בצפון קוריאה אחרי קים עצמו, ואף עמד לצידו של השליט הצעיר במהלך תקופת המעבר של השלטון לידיו, לאחר מותו של אביו קים ג'ונג איל. באירועים הפומביים האחרונים שבהם צולם הוא נראה בריא, ולכן התקבל הנימוק להדחתו בספקנות רבה במערב. משקיפים ופרשנים מחוץ לקוריאה העריכו כי הדחת רי נועדה לאותת למתנגדים פוטנציאליים של קים כי הוא אינו מהסס להתעמת גם עם מוקדי הכוח המשמעותיים יותר במדינה.

במקביל להדחת רי, מנסה קים ג'ונג און להותיר חותם בפוליטיקה הצפון-קוריאנית גם בדרכים אחרות. בסוף השבוע ניסה קים לשדרג את תדמיתו כאדם הקרוב לבני עמו, וערוץ הטלוויזיה היחיד במדינה הקרין תמונות שלו כאשר הוא צופה בקונצרט ומבקר בגן ילדים. במהלך אירועים אלה נראתה לצד קים אישה בלתי מזוהה, שהתנהלותה הייתה כשל גברת ראשונה לכל דבר. זהותה לא נחשפה, אבל העובדה שנוכחותה לצד קים באירוע רשמי הפכה למידע פומבי היא שינוי מעניין, משום שאביו קים ג'ונג איל הקפיד להרחיק את בנות זוגו מכיסוי תקשורתי.

הדחת קצין צבא בכיר היא אירוע משמעותי ביותר בצפון קוריאה. קים ג'ונג און השאיר קצינים שגילו נאמנות לאביו בתפקידיהם, אבל החל מחודש אפריל גם קידם כמה קצינים צעירים יותר לעמדות מפתח בצבא ובמנגנון המפלגתי. בכלל, חילופי גברי בצמרת הפוליטית והצבאית במדינה המסוגרת הזו נושאים לעתים אופי מסתורי במיוחד, שעה שבכירים נעלמים לפתע מהעין הציבורית והיעלמותם מוסברת במחלה שפקדה אותם.

ברוס קלינגנר, אנליסט לענייני צפון קוריאה במכון המחקר פאונדיישן הריטג' שבוושינגטון, אמר היום כי הטלטלה החדשה הפכה נושא להשערות באם הייתה זו הפגנת כוח מצד קים במטרה להגדיל את אחיזתו במוקדי ההשפה של הפוליטיקה המקומית, או שמא היה זה חלק מהתמודדותו עם אדם שניסה לאתגר את מנהיגותו  בגלוי. "אי-היציבות של ההנהגה הצפון-קוריאנית מדאיג את ארצות הברית ואת בעלות בריתה, משום שהוא מגדיל את הסיכון לתנודתיות, לצעדים פרובוקטיביים נוספים או לקריסה של משטר שברשותו נשק גרעיני", הסביר קלינגנר.

"בין אם הסיבה היא מחלה גופנית ובין אם היא עבירה פוליטית, רי יונג הו מחוץ לעניינים, ופיונגיאנג מודיעה לעולם שאל לו לצפות לשמוע ממנו שוב", אמר ג'ון דלורי, עוזר פרופסור בבית הספר ליחסים בינלואמיים שבאוניברסיטת יונסיי בדרום קוריאה. ואילו פרופסור קוה יו הואן מאוניברסיטת דונגוק שבסיאול, העריך כי יתכן שהדחתו של רי משמעותה שהלה נוצח במאבק נגד צ'ו ריונג היי, הכוכב העולה של הפוליטיקה הצפון-קוריאנית, שלא מכבר הפך להיות הדמות הפוליטית החשובה ביותר בצבא צפון קוריאה וקיבל עליו את האחריות לפקח על הצבא. צ'ו קודם לכמה עמדות השפעה והיה אחד משלושת הקצינים שמונו לתפקידים בכירים בצבא ושעליהם הודיעה פיונגיאנג מוקדם יותר השנה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן