Skip to content

ראש אמ"ן: בין 70 ל-80 אלף טילים בלבנון מכוונים נגד ישראל

בדיון בוועדת החוץ והביטחון אמר ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי: "אסד לא ישרוד מההתקוממות גם אם זה ייקח עוד זמן. בסוריה מתחולל תהליך מואץ של עיראקיזציה, מורגשת התבססות של האיסלאם הרדיקלי וקיימת סכנה לנשק האסטרטגי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בין שבעים לשמונים אלף טילים בגיזרת לבנון מכוונים נגד ישראל, ואם תהיה פעילות התקפית בלבנון "אף אחד לא מעלה שהפעילות ההתקפית לא תתלקח לעימות אזורי", כך מעריך ראש אמ"ן, האלוף אביב כוכבי. הדברים נאמרו היום בדיון בוועדת חוץ וביטחון בכנסת.

טילי פאתח 110 המצויים כנראה בידי החיזבאללה (צילום: Aspahbod)

לדברי האלוף כוכבי, בשלב זה "הסבירות להתנגשות בין ישראל לבין סוריה היא נמוכה. אסד הוציא מכוחותיו סביב רמת הגולן לאזור הערים". אולם, אם תהיה תקיפה באיראן השאלה היא רק מה יהיה היקף ההתלקחות האזורית. "לכך יש משתנים רבים שיכולים להשפיע", אומר ראש אמ"ן. "אנחנו מזהים זרימה של אל-קעידה לסוריה ואפס מוטיבציה של ארצות הברית להתערב בסוריה".

לדברי ראש אמ"ן, אסד יופל בסופו של דבר – וזו רק שאלה של זמן. "אסד לא ישרוד מההתקוממות, גם אם זה ייקח עוד זמן". לדבריו, בסוריה מתחולל תהליך מואץ של עיראקיזציה, שבמהלכו נהרגים בכל שבוע בין 500 ל-700 איש ותוך כדי ההחרפה היום-יומית בעימותים בסוריה, מורגשת התבססות של האיסלאם הרדיקלי וקיימת סכנה לנשק האסטרטגי.

כוכבי הציג בוועדה תצלומי מודיעין שבהם נראות סוללות ארטילריה כבדות  שיורות ללא הבחנה על ריכוזי אוכלוסין אזרחיים בערים שונות בסוריה. "הצבא הסורי פועל באופן הברוטלי ביותר, דבר שמצביע על ייאוש", אמר ראש אמ"ן. "הם לא מצליחים למצוא פתרון אחר ויעיל כדי לדכא את ההתקוממות". לדבריו, עד עתה ערקו כ-13 אלף קצינים וחיילים מהצבא הסורי. "עד לשלב זה זיהינו בין שישים לשבעים התנקשויות בקצינים בכירים בסוריה".

עם זאת, הדגיש האלוף כוכבי, עד עתה לא זוהתה אופוזיציה מאורגנת שמנסה להוביל את ההתקוממות. לדבריו, חיזבאללה ואיראן החלו להיערך ליום שאחרי נפילת אסד – אך הוא עדיין נהנה מתמיכתן של איראן, רוסיה וסין.

בנושא המצרי אמר ראש אמ"ן כי חרף ניסיונותיה של איראן להתקרב ולהשפיע עליה – מצרים מפנה לאיראן כתף קרה. לעומת זאת היא מתקרבת "התקרבות משמעותית" לחמאס. "לחמאס נולד שער ולרשות התרומם קיר". לדבריו, למרות המהפך השלטוני במצרים – למצרים יש אינטרסים לשמר את היחסים עם ישראל, גם בשל הצורך שלהם בסיוע האמריקני הדרוש כדי לייצב כלכלית את מצרים.

מצרים מתנהלת למעשה בשני ראשים: "יש מאבק גלוי וברור בין הצבא לאיסלאמיסטים. יש לזכור שקרוב ל-50 אחוז מהמצרים לא רצו את האיסלאמיסטים. מאחר שמורסי מוגדר כמספר 2 באחים המוסלמים ומעין ברירת מחדל – יש גם חוסר ביטחון ופגיעה ביכולת קבלת ההחלטות שלו".

ראש אמ"ן גילה כי בתקופה האחרונה סוכלו בחצי האי סיני עשר תשתיות לפיגועים קטלניים. "סיני נמצאת אצל המצרים בעדיפות שנייה", אמר. "ארגוני הטרור במצרים עלולים ליצור משברים מדיניים באמצעות פיגועים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן