Skip to content

העיתונות על ערש דווי, העיתונאים בדרך לסטטיסטיקת האבטלה

שוק התעסוקה העיתונאי חווה בשבועות האחרונים את אחת הטלטלות הקשות שידע מעודו. משבר שיוביל, על פי כל התחזיות, לגל פיטורים חסר תקדים. החרדה ליום המחר אינה פוסחת כמעט על אף אחד מאמצעי התקשורת, גדולים כקטנים, ומשרה אווירת נכאים. שיחות עם עיתונאים משדרות, השבוע, בעיקר ייאוש וחרדה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משבר זה של ענף המדיה מטיל בספק עמוק את יכולת התפקוד של העיתונאים כנציגי חופש הביטוי והביקורת הציבורית. עיתונאי החרד למשכורתו הבאה הוא עיתונאי מוחלש והתוצאות ניכרות.

העיתונות הכתובה

בשלושת העיתונים הגדולים והותיקים ניזונים העיתונאים משמועות על פיטורים וממידע על זימונים לשימוע של עמיתים, במטרה להפסיק את העסקתם. ברשת הגדולה של ידיעות אחרונות,  אחרוני העיתונאים הותיקים שנותרו במערכת ולא הודחו בסדרות מהלכי הפיטורים העקביים, מרגישים מאוימים.

את שארית הפליטה של ועד העיתונאים הצליח העיתון לפלוט משורותיו, רגע אחרי שההנהלה עשתה בהם שימוש לצורך פיטורי חבריהם.

בעיתונים מעריב והארץ המצב הרבה יותר חמור, עקב הפסדים בלתי פוסקים עד כדי איום על המשך קיומם של העיתונים.

רק אתמול התבשרנו על המהלך שיוזם מעריב של נוחי דנקנר להשקיע במהדורה הדיגיטלית, מתוך מגמה לחדול בהדרגה מהוצאת עיתון הדפוס לאור.

עיתון הארץ ממשיך לראות אור, אך מהלך הפיטורים האחרון שיצא לדרך עלול להיות רק יריית הפתיחה של שקיעת האימפריה של שושלת שוקן שהפסדיה הולכים וגדלים מיום ליום.

טלוויזיה

עיתונאי ערוץ 10 עוברים את אחת החוויות הנבזיות, המשפילות והמבזות שעוברים עיתונאים באחרונה, שכן הם הפכו לכלי משחק בין בעלי ההון החולשים על הערוץ לבין הממשלה. האיומים בסגירה מצד בעלי הערוץ, בד בבד עם פיטורי עיתונאים, מותירים את אלה שנותרו במערכת מוכפפים וחסרי גיבוי. בעלי הערוץ (ובראש ובראשונה רון לאודר ויוסי מימן) מנהלים על גבם, או, ליתר דיוק, נותנים להם לנהל את המאבק על המשך קיום הערוץ, התלוי, לפי גירסת הבעלים, בדחיית תשלום החוב בסך ששים מיליון שקל, ובה בעת עושים בהם ככל העולה על רוחם: מפטרים ומקצצים. לכל אלה מתלווה השמועה שפורסמה והוכחשה היום, לפיה יועברו חדשות הערוץ לחברת הפקות חיצונית בבעלות רם לנדס שעבד בעבר בערוץ 10.

השבוע, פנו עובדי הערוץ למזכיר ההסתדרות עופר עיני:

"בשם כ-400 עובדים המתפרנסים במישרין משידורי ערוץ 10 וחברת החדשות שלו, כמו גם בשם אלפים נוספים המועסקים בחברות הפקה חיצוניות שעמן הוא מתקשר מידי שנה, אנו פונים אליך בבקשה להתערב באופן בהול למען הצלת ביתנו המקצועי…חובות העבר של הערוץ, בסכום של כ-60 מיליון שקלים, מטילים לחרדתנו צל כבד על להמשך קיומו כבר בטווח הקצר ביותר: בפגישה שהתקיימה בין עובדים בכירים לנציגיהם של בעלי המניות הובהר, כי אלה מוכנים להשקיע בערוץ סכומי כסף ניכרים בשנים הקרובות – בתנאי שהזרמת ההון תתבצע במקביל לדחייה או לפריסה של החובות, כך שמאיגום המשאבים יוכלו ליהנות הצופים והעובדים…מבעד למסך אי-הודאות שנוצר בין גלגלי הבירוקרטיה הסבוכים, אנו העובדים מבוהלים וחוששים מאפשרות שנאבד את מקור פרנסתנו. בשוק קטן דוגמת תעשיית הטלוויזיה הישראלית, הסיכוי שנמצא חלופה מקצועית וכלכלית הולמת במקרה של היעלמות שחקן כה מרכזי, שואף לאפס ממש. בעוד המשרדים הרלוונטיים מתמסרים ב"תפוח האדמה הלוהט", עובדי הערוץ נותרים בין הפטיש לסדן וללא אופק תעסוקתי ברור. אלה, כמובן, תנאים בלתי לאפשריים לעשייה טלוויזיונית בכלל ולעבודה עיתונאית בפרט.., אין לנו אלא לפנות אליך בשם אלפי מתפרנסים ולבקש את עזרתך הדחופה: אנא, הפעל את כובד משקלה של ההסתדרות הכללית – כך שמפעל יצרני, המספק לציבור הרחב עיתונות מעולה ללא תשלום, יוכל להמשיך ולהתקיים בתנאי ודאות עסקית לאורך זמן".

לאחר שיחה עם עיני, עדכן הועד את עיתונאי הערוץ: "בשיחה הודיע עיני כי ייענה לבקשת הועד ויטפל אישית, באופן מיידי, בסכנת הסגירה שממשיכה לרחף מעל הערוץ.הנוכחים מטעמנו בפגישה – ובהם מגישים, מפיק, צלם, כתב ועורכת משנה, התרשמו שעיני נכון ומחויב לפתרון סוגיית החובות כדי למנוע פיטורין המוניים. בין השאר הבטיח לנו עיני כי יעשה כל שביכולתו להגנה על מקור הפרנסה של אלפי עובדים התלויים בערוץ, במישרין ובעקיפין. היות שסד הזמנים לקידום ההסדר צפוף ביותר, ההסתדרות תחל לפעול כבר בימים הקרובים".

במקביל, מאבקם של מאה ועשרים עיתונאי החדשות המקומיות בכבלים לא תם, כי האוצר שם רגל: "האוצר לא סופר את הפריפריה", כך אמרו אתמול. נציגם, יו"ר הועד חיים הר – זהב קרא לשר האוצר יובל שטייניץ "להסביר לקהל בוחריו בפריפריה למה הם פחות חשובים". מארגון העיתונאים נמסר כי "ועד עובדי החדשות המקומיות בכבלים ובלווין, יוצא הבוקר למאבק למען 120 העיתונאים מכל מקצועות העיתונות (כתבים, צלמים, עובדי אולפן, מפיקים, במאים, עורכים וכו') המועסקים בחדשות המקומיות, כמו גם עשרות ספקים במעגל השני והשלישי. זאת בעקבות כוונת משרד האוצר לסגור את החדשות המקומיות בכבלים. בכוונת העובדים לפנות לכל חברי הכנסת, לכל ראשי הרשויות המקומיות בפריפריה, לייצר הפגנות ופעולות מחאה ולהגיע עד לראש הממשלה אם יידרש. "אין לנו מה להפסיד" מסר חיים הר – זהב, יו"ר ועד העובדים. "רוצים לסגור את הבית שלנו". כפי שפרסמנו במגפון, החליטה ביום ראשון ועדת השרים לענייני חקיקה כי תתמוך בהצעת החוק של חברי הכנסת נחמן שי, שלי יחימוביץ וכרמל שאמה-הכהן להארכת שידור החדשות המקומיות בכבלים עד סוף 2014. ההצעה עברה ברוב גדול עם התנגדות של משרד אחד: משרד האוצר.

חדש ימינו כקדם. פונים להסתדרות. עופר עיני (אתר ההסתדרות)

אתמול (שני) הגיש משרד האוצר ערר על החלטת ועדת השרים. ארגון העיתונאים מציין כי מטרת המהלך היא לטרפד את האפשרות להעביר את החוק טרם יציאת הכנסת לפגרה, ואז "להביא את הדיון בעתיד החדשות בכבלים כחלק מדיוני תקציב המדינה ולוותר על המהדורות המייצגות את הפריפריה במסגרת הסחר-מכר הפוליטי". מהארגון נמסר עוד כי ניסיונות האוצר להפסיק את המימון לחדשות המקומיות בכבלים הינן בבחינת סתימת פיות לתושבי הפריפריה.

"אין לנו ספק ששרי הממשלה שאישרו ברוב עצום את הצעת החוק בוועדת השרים יעמדו לצידנו מול האוצר. אין לנו ספק שחברי הכנסת לא יתנו לפריפריה לאבד את הקול היחיד שיש לה בתקשורת, ולא יתנו לאוצר להביא לפיטוריהם של 120 עובדים ולאובדן הכנסה של 120 משפחות באופן ישיר, ועוד מאות משפחות של ספקים ונותני שירותים שפרנסתם תלויה בקיום החדשות המקומיות בכבלים ובלווין".

2 Comments

  1. אחד שמכיר
    18 ביולי 2012 @ 19:58

    ועדין 2 הקשישים בערוץ 10 מרויחים 100 אלף ש"ח בחודש כל אחד

  2. רונה
    17 ביולי 2012 @ 16:30

    אכן, מעריב היום.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן