Skip to content

100 שנה להולדת ראול ולנברג: "כוכב צפון המורה את הדרך"

ריבלין: "בעולם הנגוע ביחסיות מוסרית כמו שלנו, שבו קדאפי ישב בראש המועצה לזכויות האדם של האו"ם וסוריה הטובחת באזרחיה מבקשת להצטרף כחברה לאותה מועצה מהוללת - אני קורא מכאן לאורחינו המכובדים, נשיא הונגריה ויושב ראש הפרלמנט השוודי, לא להיות סלחנים כלפי גילויי שנאה ואנטישמיות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ראול ולנברג לא הכיר בהבדלים ובמחיצות המלאכותיות בין בני אנוש. ממרחק השנים, דמותו של ולנברג מצטיירת כטלאי צהוב, שהפך לכוכב מאיר בשמי האנושות, כוכב צפון המורה את הדרך בימים של רמיסת כבוד האדם".

יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין עם נשיא הונגריה יאנוש אדר (בעניבה מנוקדת) ויו"ר הפרלמנט השבדי פר וסטרברי (בעניבה צהובה). צילום: דוברות הכנסת
יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין עם נשיא הונגריה יאנוש אדר (בעניבה מנוקדת), יו"ר הפרלמנט השוודי פר וסטרברי (בעניבה צהובה) ואחייניתו של ולנברג לואיז ואנדרדל. (צילום: דוברות הכנסת)

כך תיאר יו"ר הכנסת, את דמותו של מציל היהודים ראול ולנברג – בטקס שנערך היום לציון 100 שנה להולדתו. חסיד אומות העולם ראול ולנברג, אשר הביא להצלתם של עשרות אלפי יהודים הונגרים בתקופת מלחמת העולם השנייה, פעל כדיפלומט שוודי בהונגריה. עם השלמת השתלטות הצבא הסובייטי על בודפשט נעצר ראול ולנברג, נכלא בשבי הסובייטי ונעלם. תעלומה אופפת את גורלו עד היום.

הטקס התקיים במעמד יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין,  נשיא הונגריה יאנוש אדר, יו"ר הפרלמנט של שוודיה פר וסטרברי, אחייניתו של ולנברג לואיז ואנדרדל ומוזמנים מכובדים נוספים מרחבי העולם.

 יו"ר הכנסת אמר בטקס: "איננו יכולים להיות סלחנים כלפי פושעי מלחמה ומשתפי פעולה של משטרים רצחניים ומדכאים, בין אם היו פשוטי עם או אנשי רוח וחברה, סופרים נערצים או משוררים לאומיים. לא ניתן להוקיע את השטן הנאצי בחצי פה.

ראש הממשלה נתניהו ונשיא הונגריה אדר: מאבק באנטישמיות. (צילום-עמוס בן גרשום/לע"מ)
ראש הממשלה נתניהו ונשיא הונגריה אדר: מאבק באנטישמיות. (צילום-עמוס בן גרשום/לע"מ)

"בעולם הנגוע ביחסיות מוסרית כמו שלנו, שבו קדאפי ישב בראש המועצה לזכויות האדם של האו"ם וסוריה הטובחת באזרחיה מבקשת להצטרף כחברה לאותה מועצה מהוללת – אני קורא מכאן לאורחינו המכובדים, נשיא הונגריה ויושב ראש הפרלמנט השוודי, לא להיות סלחנים כלפי גילויי שנאה ואנטישמיות", אמר יו"ר הכנסת.

נשיא הונגריה, יאנוש אדר, אמר בנאומו: "ולנברג חי בצל המוות ולמרות זאת הפך להיות מלאך החיים. הוא ניהל משא ומתן עם מי שצריך, שיחד את המושחתים, איים על מי שהבין רק איומים. היו לו אלף פנים שונים כמו לשחקן מוצלח, אבל הוא עמד על במת המציאות. הוא היה אדם בתקופה לא אנושית, מוסרי בעולם ללא מוסר. מדוע צריך היה לסיים את חייו בכלא הקג"ב? זו ההוכחה לכך שכולנו חייבים לנקוט בדרך מוסרית, כי במקום שאין מוסר, שם נגמרים חיי אדם".

יו"ר הפרלמנט השוודי, פר וסטרברי: "ולנברג הוא מקור לגאווה עבורנו. לדרכון החסות השוודי, אותו יצר ובאמצעותו הציל חיי עשרות אלפים, לא היה כלל תוקף משפטי. ולנברג הוא דוגמה ומופת עבור כל אותם אלה הנלחמים באנטישמיות ומוכנים להקריב ולהסתכן למען אחרים. כמדינה, היה מצופה מאיתנו לעשות הרבה יותר כדי להציל אותו מהרשויות הסובייטיות".

אחייניתו של ולנברג, לואיז ואנדרדל, סיפרה: "מעולם לא פגשתי את הדוד שלי, אך אני גאה להיות חלק משושלתו. אני נרגשת ממחוות של מדינות רבות המציינות מאה שנה להולדתו ובכל אחת מהן נחשפת לאישיות הכה מיוחדת שלו. הוא היה איש אמיץ שסיכן את חייו, אדם מוסרי שפשוט הרגיש צורך עז לפעול ולעשות".

ד"ר נעמי גור, אותה הציל ולנברג מטבח הנאצים, ריגשה את הקהל בטקס כשסיפרה: "שלושה דורות נוספו למשפחתי בזכות מה שולנברג עשה. הוא משך אותי ביד לפני הטבח על שפת הדנובה, הכניס אותי למכוניתו, הסיע אותי אליו והשקה אותי חלב חם. מה גרם לו לקום מהמשרד, לתפוס ילדה שאינו מכיר ולהסתכן בעבורה?"

יו"ר מועצת "יד ושם" והרב הראשי של תל אביב-יפו, ישראל מאיר לאו: "ולנברג לא היה בן עמנו ולא בן דתנו, הוא היה דיפלומט זר, שוודי בבודפשט. מה לו ולכל הזוועה הזאת? התשובה היא, שהוא היה אדם אציל נפש. היום לפני מאה שנה ירדה לעולם נשמה גדולה".

לפני הטקס בכנסת נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא הונגריה, יאנוש אדר. השניים דנו בקידום היחסים בין המדינות, במירוץ האיראני לפתח נשק גרעיני, בטלטלה הפוקדת את המזרח התיכון, בדרכים לקדם את המו"מ עם הפלסטינים ובתופעת האנטישמיות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפגישה: "קיימת דאגה בישראל ובעולם היהודי מחידוש תופעות האנטישמיות בהונגריה. חשוב לעקור מן השורש תופעות מסוכנות אלה לפני שהן מתפשטות". הנשיא אדר ציין את ההתנגדות הנחרצת לכל תופעת אנטישמיות.

בסיום הפגישה הזמין הנשיא אדר את ראש הממשלה לבקר בהונגריה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן