Skip to content

2.5 מיליון סומלים מצויים בסכנת גוויעה ברעב

לאחר שבפברואר הוכרז על יציאה מסכנת הרעב, התברר כי גם השנה קיימת בצורת קשה הפוגעת ביבולים, ועל כך נוספת מלחמת האזרחים, ההורסת את הכלכלה בשיטתיות כבר שני עשורים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שובו של הרעב. תינוקת גוועת בסומליה מקבלת טיפול חירום (מקור תמונה: ויקיפדיה)

כבר עשרות שנים שסומליה אינה מצליחה להתאושש מהאסונות הנוחתים עליה. מלחמות אזרחים, מגיפות, עוני מזעזע וקיצוניות דתית נוסח הטליבאן. וכאילו לא די בכך, גם הרעב שפקד אותה אשתקד, לאחר שנים של בצורת, צפוי להתחדש. דו"ח של האו"ם מזהיר כי 2.5 מיליון סומלים, במדינה הקרועה עדיין במלחמות שבטיות ודתיות, מצויים בימים אלה בסכנת גוויעה – על אף שכבר שנה זורם לשם סיוע בינלאומי בהיקף רחב.

"שיעורי התמותת ותת-התזונה בסומליה השתפרו באופן דרמטי, אך נשארו עדיין מהגבוהים בעולם", אמר מארק באודן, מתאם הומניטרי של האו"ם בסומליה, בתדרוך לעיתונאים שהתקיים בניירובי שבקניה. "אנחנו חייבים לבנות על הלקחים שהפקנו מאז הוכרז על הרעב הוכרז ביולי 2011 או שהוא יכול להתחדש", אמר מר באודן, והוסיף כי כ-323,000 ילדים סובלים כעת מתת-תזונה אקוטית – כחמישית מכלל הילדים מתחת לגיל חמש.

גם בעלי החיים נפגעים. כבשים מוטלות במדבר הסומאלי לאחר שגוועו ברעב (מקור תמונה: ויקיפדיה).

עשרות אלפי אנשים מתו אשתקד, בעקבות הבצורה הקשה והמלחמה המתמשכת. על אף שהוכרז כבר בחודש פברואר כי סכנת הרעב חלפה, התנאים במדינה עדיין נותרו קשים ביותר וקיים חשש כבד להידרדרות נוספת בחודשים הקרובים, בשל עצירת הגשמים, קציר התבואה המאוחר והתמשכות הסכסוך האלים במלחמות האזרחים המתחוללות בה.

"הסכסוך וחוסר ניכולת להגיע לאנשים נזקקים נותרו האתגרים המבצעיים העיקריים שלנו" אמר באודן. לדבריו, כי עד כה הגיעו תרומות של כמחצית הכסף לו זקוק האו"ם כדי לטפל בבעיית הרעב בצורה יעילה, ועדיין עומדתבפניו בעיית גיוסם של 576 מיליוני דולרים שעדיין חסרים. "הבצורת באזור חוזרת שוב ושוב וסומליה נמצאת במוקד המחזור הזה", אמר.

באודן הסביר כי דרום סומליה, האזור המהווה את שדה הקרב העיקרי בין כוחות האיחוד האפריקני וכוחות צבא אתיופיה מחד נגד לוחמי ארגון השבאב האסלאמי הקיצוני מאידך – הוא מקור לדאגה מיוחדת. הסיבה: קציר התבואה באזור זה נפגע קשות בשל המחסור בגשמים. "המצב ההומניטרי צפוי להידרדר שוב לפני התאוששות אפשרית", אמר. "מספר האנשים במצוקה צפוי לגדול במחצית השנייה של השנה".

סומליה, מדינה שכלכלתה נהרסה כמעט כליל בשל מלחמות אזרחים המתחוללות שם ללא כל הפרעה משמעותית מזה שני עשורים, נחשבת לאחד המקומות המסוכנים ביותר בעולם עבור עובדי סיוע – ואף אחד האזורים אשר זקוק להם ביותר.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן