Skip to content

נחתם הסכם עובדי הקבלן, המשפר את שכרם ותנאי העסקתם של עובדי השמירה והניקיון

את פרטי הסכם עובדי הקבלן סיכמו סגן שר האוצר, ח"כ הרב יצחק כהן ויו"ר האיגוד המקצועי בהסתדרות הכללית, עו"ד אבי ניסנקורן. השכר והתנאים הסוציאליים יוענקו באופן רטרואקטיבי לעובדי השמירה והניקיון החל מיום 1.5.2012
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עובדי הקבלן הם מעכשיו שכירים עם שכר המעוגן בהסכם ועם תנאים סוציאליים, בתחולה רטרואקטיבית מתחילת חודש מאי השנה. זאת בעקבות סיכום פרטי הסכם העסקתם שאליו הגיעו סגן שר האוצר, ח"כ הרב יצחק כהן ויו"ר האיגוד המקצועי בהסתדרות הכללית, עו"ד אבי ניסנקורן.

פרטי ההסכם שסוכמו מבוססים על מסמך העקרונות, שנחתם בין שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ לבין יו"ר ההסתדרות, עופר עיני ובהתאם להתחייבות משרד האוצר לעקרונות אלו. בעקרונות שנחתמו בחודש פברואר, 2012 העניקה המדינה שיפור משמעותי לשכר ולתנאיהם של עשרות אלפי עובדי הניקיון והשמירה, שעובדים במסגרת התקשרויות של המדינה עם ספקי שירותים.

השכר והתנאים הסוציאליים יוענקו רטרואקטיבית לעובדי השמירה והניקיון החל מיום 1.5.2012, כפי שנקבע במסמך העקרונות.

במסגרת ההסכם עלו שלוש סוגיות מורכבות, לגביהן סוכמו העיקרים הבאים:

1. החלת עקרונות ההסכם על התקשרויות קיימות עם ספקי השירותים – יותר מ-60% מחוזי ההתקשרויות עם ספקי השירות צפויים להסתיים בחודשים הקרובים, כך שמכרזי ההתקשרויות החדשים שיחתמו, יתבססו על עקרונות הסכם עובדי הקבלן. באשר למיעוט ההתקשרויות הקיימות, מאחר ויש לכבד הסכמים קיימים, נקבע כי משרד האוצר ישפה את החברות הקבלניות בפיצוי כספי, על מנת להביא להחלת ההסכם על עובדיהם.

2. עקרונות ההסכם יחולו על עובדי השמירה והניקיון, לרבות מטאטאי הרחובות.

3. החלת עקרונות ההסכם על הגופים הנתמכים והמתוקצבים (לרבות רשויות מקומיות וחברות ממשלתיות) – בהתאם להסכם העקרונות שנחתם, משרד האוצר יביא הצעת מחליטים לאישור הממשלה, במסגרתה המדינה תפעל להחלת עקרונות ההסכם לשיפור שכר ותנאים סוציאליים בקרב הגופים הנתמכים והמתוקצבים, בהתאמה ובשינויים הנדרשים.

סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן יעמוד בראש צוות משרדי אשר יבצע מעקב אחר יישום האמור.

עיקרי מסמך העקרונות שנחתם בפברואר עם ההסתדרות הכללית:

1. אכיפה מחמירה
בהמשך לחוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, המטיל אחריות אישית ופלילית על מזמין השירותים (על פני על החברה הקבלנית) ולשם אכיפת זכויות העובדים, בדגש על האוכלוסיות הנכללות בהסכם, יתווספו 120 תקנים של פקחים חדשים באגף האכיפה במשרד התמ"ת.
בנוסף, יוקם מרכז ממשלתי שייתן מענה לפניות עובדים בנוגע למימוש זכויותיהם.

2. שכר
השכר המינימלי המשולם לעובדי השמירה והניקיון במגזר הציבורי על ידי ספקי השירותים יעלה ל-4,500 שקל. השכר יעודכן בהתאם לתוספות שבהסכמי המסגרת במגזר הציבורי, לרבות ההסכם הקיים (2.25% ביום 1.1.2013, ו-1% ביום 1.7.2013).

3. מענק מצוינות
על מנת לעודד הצטיינות בעבודה, יינתן אחת לשנה, מענק (בונוס) לעובדים מצטיינים, בהתאם לאמות מידה שייקבע מזמין השירות.

4. תנאים סוציאליים
יינתנו לעובדים האמורים מספר הטבות המשפרות באופן ניכר את תנאיהם של עובדי הניקיון והשמירה: הפרשת קרן השתלמות בשיעור של 7.5% (הגובה המקסימאלי במגזר הציבורי), שי לחג בהתאם לתשורות המחולקות לעובדי המדינה, הגדלת דמי ההבראה, הגדלת ההפרשות לפנסיה (1% מעביד, 1% עובד), ההפרשות יהיו על שכר בסיס ושעות נוספות, זכאות לפנסיה מהיום הראשון, ארוחות מסובסדות במקומות בהם קיים הסדר שכזה לעובדים הקבועים. כל זאת בדומה לתנאיהם של עובדי המדינה.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ ברך ואמר: "אנחנו גאים בהסכם שנחתם בנושא עובדי הקבלן, המשפר את שכרם ותנאי העסקתם של עובדי השמירה והניקיון. ההסכם משקף מחד את הצורך בחיזוק עובדים אלו ומאידך, את ההכרח בשמירה על מבנה המשק. עם החתימה יכנסו ההסדרים החדשים לתוקף".

סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן ברך על ההבנות ואמר כי "משרד האוצר הכיר בצורך לשיפור שכרם ותנאי העסקתם של עובדי הקבלן וכך לאחר דיונים ממושכים הגענו להסכמות. כל התנאים ינתנו לעובדים באופן רטרואקטיבי החל מהראשון למאי השנה, בהתאם למסמך העקרונות שנחתם, כפי שהבטחנו. אני שמח לומר שההסכם מתווסף ומשלים את החוק להגברת אכיפת דיני העבודה שמטיל אחריות אישית ופלילית על מזמין השירותים, ובכך אנו מבטיחים שהעובדים אכן יקבלו את מלוא זכויותיהם".

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אמר כי "מדובר בבשורה משמעותית לעובדי השמירה והניקיון במגזר הציבורי. מימשנו את הבטחתנו כי עובדי השמירה והניקיון יקבלו את תוספות השכר וההטבות רטרואקטיביות מהראשון למאי, כפי שנקבע בהסכם ההבנות. כמו כן, עמדנו על כך, שגם עובדים המועסקים במסגרת המכרזים הקיימים יקבלו את התוספות וכמו כן, עובדים המועסקים בכלל הגופים הציבוריים ולא רק בחצרות המעסיק. בתקופה הקרובה, נפעל אף ליישומו של ההסכם במגזר הפרטי ולהחלת צו הרחבה. "

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר כי "בהמשך להסכם הזה, נמשיך לפעול למען עובדי הקבלן. אני מתכוון כיו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אף למנות מקרב וועדי העובדים, נציגי עובדים שיהיו אחראים לפיקוח על יישום קבלת זכויותיהם של עובדי הקבלן במקומות העבודה."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן