Skip to content

הנפגעים מבתי החולים בבולגריה הוטסו לטיפול בישראל

מטוסי הרקולס של חיל האוויר יטיסו את הנפגעים מבורגס לישראל. שמונה הרוגים בפיגוע, מתוכם חמישה ישראלים. עדי ראייה ישראלים: המחבל עלה לאוטובוס שהיה עמוס בתיירים בנמל התעופה בורגס, כשהוא נושא תיק יד - ופוצץ את עצמו מיד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
הפיגוע בבורגס (צילום: גטי אימג'ס)
אוטובוסים בוערים וענן עשן מיתמר בשדה התעופה בבורגס. הפיגוע בבורגס (צילום: גטי אימג'ס)

על פי עדכון שהתקבל בחדר המצב של משרד החוץ, ישראלי נוסף מת הלילה מפצעיו בבית החולים בסופיה, ובכך עלה מספר ההרוגים ל-8 בפיגוע באוטובוס התיירים הישראלי בשדה התעופה סרפובו, בעיר הנופש הבולגרית בורגס. מתוך ההרוגים – 5 ישראלים. הפצועים הישראלים טופלו בבורגס ובסופיה. צוותי הצלה ורפואה ישראלים נחתו במהלך הלילה בבולגריה וסייעו בטיפול בפצועים, בזיהוי ההרוגים ובסידורי ההטסה לארץ. מטוס הרקולס של חיל האוויר הטיס את הנפגעים מבורגס לישראל ובצהריים הוא נחת כאן עם 33 מהפצועים. בנתב"ג חיכו להם אמבולנסים שהביאו אותם לבתי החולים. אחד מהפצועים ששבו לישראל מוגדר פצוע קשה. שלושה פצועים באורח קשה עדיין מאושפזים בבית חולים בבירה סופיה ובהמשך יוחלט אם אפשר להטיסם לארץ. גופות ההרוגים יוטסו הערב לישראל.

הפיצוץ נגרם ממחבל מתאבד שנשא על גופו מטען נפץ. חדר המצב הספיק במשך הלילה לעדכן כמעט את כל משפחות הפצועים. בצהריים הושלמה פעולת זק"א בזירת הפיגוע והאוטובוס פונה מהמקום. עשרות נוסעים ישראלים ששהו בנמל התעופה בבורגס שבו לארץ בטיסה אזרחית.

במשרד החוץ הביעו הבוקר שביעות רצון משיתוף הפעולה של השלטונות הבולגריים וציינו שבולגריה העמידה לרשות ישראל, בין השאר, מטוס שיחזיר היום את הישראלים הרוצים בכך – ארצה.

הפיגוע בבורגס (צילום: גטי אימג'ס)
מתחם האוטבוסים בו אירע הפיצוץ. הפיגוע בבורגס (צילום: גטי אימג'ס)

בינתיים יוצאת ישראל במסע דיפלומטי והסברתי, שנועד לבודד את איראן ולהגביר עליה את הלחץ. בין השאר ישנה כוונה לפנות בתלונה למועצת הביטחון של האו"ם נגד איראן ולדרוש ממדינות העולם להגביר את הסנקציות נגדה – עד כדי איסור נחיתה למטוסים איראניים ברחבי העולם ואיסור כניסה לנושאי דרכונים איראניים.

בידי ישראל מידע מודיעיני המצביע על "כוח אל קודס" האיראני וחיזבאללה הלבנוני – כגורמי הטרור המופעלים ע"י איראן והאחראים, בין השאר, לפיגוע האחרון. ישראל תפתח במסע דיפלומטי נמרץ באירופה ותפעיל לחץ, כדי ששני הארגונים האלה, שאינם ברשימת ארגוני הטרור באירופה –  יוכנסו לרשימת ארגוני הטרור באירופה.

במשרד החוץ הביעו שביעות רצון מגינויים שהשמיעו כמה שרי חוץ בעולם נגד הפיגוע – אך גורמים מדיניים הוסיפו: "נדרשות פעולות נחרצות יותר מאשר גינויים".

משרד החוץ הנחה את כל שגרירי ישראל וראשי הנציגויות בעולם להסביר בתקשורת הבינלאומית, במקומות שהותם, כי טביעות האצבע בזירת הפיגוע בבורגס מוליכות לאיראן וחיזבאללה. השגרירים התבקשו להסביר את הדמיון הרב בין השיטה שבה בוצע הפיגוע בבורגס לבין נסיונות פיגוע דומים שהיו נגד ישראל ומטרות מערביות אחרות ברחבי העולם. כמו כן התבקשו ראשי הנציגויות הישראליות להזכיר כי הפיגוע אתמול בוצע בדיוק ביום השנה ה-18 לפיגוע בבית הקהילה היהודית (AMIA) בבואנוס איירס, שגם מאחוריו עמדו איראן וחיזבאללה.

עוד התבקשו שגרירי ישראל וראשי הנציגויות להדגיש כי איראן אינה בוחלת בפגיעה במדינות שאתן אין לה כל עימות – וכך נהרגו אתמול בפיגוע גם שני אזרחי בולגריה.

הפצועים מובלים לבתי החולים בבורגס (צילום: גטי אימג'ס)
הפצועים מובלים לבתי החולים בבורגס (צילום: גטי אימג'ס)

נשיא ארצות-הברית ברק אובמה התקשר אמש, סמוך לחצות, לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו והביע תנחומיו על מותם של הישראלים בהתקפת הטרור בבולגריה. בשיחה סוכם כי ישראל וארצות הברית יפעלו יחד בחקירת הפיגוע.

 ראש הממשלה נתניהו הודה לנשיא אובמה על השיחה ואמר לו כי איראן וחיזבאללה מנהלות מסע טרור ברחבי העולם. נתניהו אמר בשיחה: "איראן היא מדינת טרור גלובלי. צריך שהיא תישא בתוצאות".

קודם לכן התקשר ראש ממשלת בולגריה בויקו בוריסוב לראש הממשלה נתניהו וביקש להביע את תנחומיו על מותם של התיירים הישראלים בהתקפת הטרור בבורגס. בשיחה צוין כי ההתקפה היא לא רק נגד ישראל היא גם נגד בולגריה, וסוכם שישראל ובולגריה ישתפו פעולה באופן הדוק בחקירת האירוע. נתניהו הודה לבוריסוב על הסיוע וציין כי איראן וחיזבאללה מנהלות מסע טרור עולמי נגד מטרות ישראליות ברחבי העולם.

תגובת ראש הממשלה: כל הסימנים מובילים לאיראן

בעקבות הפיגוע בבולגריה נדחו טיסות אל על לסופיה וממנה

לפי דיווחים שהגיעו משדה התעופה, מדובר במחבל מתאבד שפוצץ עצמו בחלק הקדמי של האוטובוס. האש אחזה באוטובוס בחלקו הקדמי והתפשטה גם לשני אוטובוסים נוספים.

עדי ראייה ישראלים: המחבל עלה לאוטובוס שהיה עמוס בתיירים ישראליים בנמל התעופה בורגס, כשהוא נושא תיק יד – ופוצץ את עצמו מיד. גיא איילר, מטייל ישראלי שנכח במקום, סיפר בשיחת טלפון לחדשות ערוץ 2, כי כוחות הביטחון והחילוץ המקומיים הגיעו באיחור למקום. "נראה היה שלא מזיז להם יותר מדי", תיאר, "לקח להם כמה דקות בכלל להביא שני מטפים קטנים לנסות להילחם באוטובוס בוער ורק רבע שעה אחרי זה באה כבאית של נמל התעופה".

האוטובוס שנפגע היה חלק משיירה של ארבעה אוטובוסים, שבכולם היו תיירים ישראלים, שהגיעו מהארץ לנופש מאורגן בטיסת צ'ארטר של חברה בולגרית.

כל הנפגעים מטיסת הצ'ארטר שנחתה ב-16:45

השריפה באוטובוס (מקור הצילום: הטלוויזיה הבולגרית)
האוטובוס הבוער בנמל התעופה של בורגס (מקור תמונה: הטלוויזיה הבולגרית)

בתדרוך ראשון שערך סמנכ"ל תקשורת והסברה במשרד החוץ, ארתור קול, נמסר כי כל הנפגעים מהפיגוע בנמל התעופה בבורגס, הם מטיסת הצ'ארטר שנחתה שם ב-5.45 אחר הצהריים.

"בשעה 2 וחצי יצא מטוס צ'ארטר מנתב"ג לבורגס", מסר ארתור קול. "המטוס נחת ברבע לחמש. התיירים הישראליים ירדו מהמטוס ועלו על שלושה או ארבעה אוטובוסים. על אחד מהם אירע פיצוץ – ומהפיצוץ נפגע האוטובוס קשה, וגם האוטובוסים שבסביבתו נפגעו".

עוד נמסר בתדרוך כי "הוחלט לתגבר את צוות השגרירות בסופיה ותישלח גם תגבורת לבורגס כדי לטפל באירוע", אמר ארתור קול.

האוטובוס השרוף לאחר הפיגוע
האוטובוס השרוף לאחר הפיגוע (מקור תמונה: הטלוויזיה ההונגרית)

קול מסר כי חלק גדול מהשיחות שמגיעות לחדר המצב הוא ממשפחות של ישראלים שמטיילים בבולגריה. הוא קרא לאלו שיקיריהם הגיעו לבולגריה לפני טיסת הצ'ארטר – לא להתקשר. לדבריו, כל הנפגעים הם ממטוס הצ'ארטר שנחת בבורגס ברבע לחמש.

ממה שנמסר קודם לכן ממשרד החוץ, התיירים שסיימו את המעבר בביקורת הדרכונים ואספו את חפציהם עלו על אוטובוסים שהמתינו להם מחוץ לטרמינל. בשלב מסוים התרחש פיצוץ באחד האוטובוסים, שהלך והתמלא בתיירים.

המטען רב העוצמה שנשא המחבל קרע את כל חלקו הקדמי של האוטובוס שעלה באש. כתוצאה מן הפיצוץ נפגעו עשרות מיושבי האוטובוס ומן האנשים שהיו בקרבתו. תיירים ישראלים שלא הספיקו לעלות על האוטובוסים שהמתינו להם, נמלטו בחזרה לתוך בניין הטרמינל, שנפגע גם הוא מהפיצוץ.

עימאד מורניה. האם הפיגוע בבורגס נקמה איראנית בישראל על מותו? (מקור תמונה: ויקיפדיה).

משלחת של מד"א, שמונה כעשרה אנשי צוות רפואי, בראשות מנהל בית חולים איכילוב, גבי ברבש, טסה לבורגס. נשלחה גם תגבורת מישראל, שתסייע בפענוח האירוע. טיסה נוספת, שהייתה אמורה להמריא  אתמול לבולגריה, בוטלה. טיסות ליעדים נוספים באירופה עוכבו גם כן, מסיבות ביטחוניות. הנוסעים התבקשו לברר במודיעין נתב"ג את זמני היציאה של טיסותיהם.

לחדר המצב של משרד החוץ הגיעו מיד לאחר היוודע הפיגוע עשרות קריאות טלפון מבוהלות מבני משפחה של ישראלים בבולגריה. לחדר המצב לא היו תשובות לאותם בני משפחה. אנשי המשרד היו עסוקים באיסוף מידע ובבירור הפרטים המדויקים.

יום השנה לפיגוע בבואנוס איירס

לא ברור עדיין אם יש קשר בין המקרים, אבל ביום הפיגוע חל יום השנה ה-18 לפיגוע התופת שבוצע בבניין הקהילה היהודית בואנוס איירס. באותו פיגוע, ב-18 ביולי 1994, פוצץ רכב שחנה בחזית הבניין והיה עמוס ב-275 קילוגרם של אמוניום ניטראט. 85 איש נהרגו בו ומאות נפצעו. מתכנן הפיגוע היה מי שנחשב לימים לרמטכ"ל החיזבאללה, עימאד מורנייה. מורנייה נהרג בהתנקשות בדמשק ב-12 בפברואר 2008, לאחר שנכנס לרכב ממולכד שמנגנון הפיצוץ שבו הופעל מרחוק. איראן והחיזבאללה הבטיחו אז לנקום את מותו, ומאז ניטרלה ישראל לא מעט פיגועים שהיו אמורים להיות חלק מקיום הבטחת הנקם הזו.

ארגון החיזבאללה פירסם הכחשה ולטענתו הנקמה על מורנייה לא תהיה בתיירים ישראלים בעיר נופש בבולגריה.

מחברת התיירות "קווי חופשה", שמכרה את חבילת הנופש לבורגס, נמסר, כי: "בהתאם לאינפורמציה שקיבלנו מהנציג המקומי שלנו בבורגס, אירע פיצוץ באוטובוס שהסיע תיירים שלנו באזור שדה התעופה. שלחנו לאזור שדה התעופה ולבית החולים הסמוך את כל הנציגים שלנו באזור על מנת להגיש סיוע ככל שניתן. במקביל אנו שולחים נציגים שלנו מהארץ לבורגס בטיסה הראשונה שיוצאת היום לאחר חצות מהארץ".

הקיץ צפויים 30 אלף ישראלים בבורגס

יהודה זפרני, משנה למנכ"ל חברת התיירות אופיר טורס אומר, שמטבע הדברים תהיה לפיגוע השפעה בטווח הקצר. "ברור שלקוחות מתקשרים בדאגה, חלקם רוצים לבטל, חלקם רוצים לעבור ליעד אחר, אבל בטווח הרחוק, כמו בעבר, בורגס תהיה בטוחה מאד".

לדבריו, הובטח על ידי הבולגרים לאבטח את בורגס באלפי אנשי בטחון וחיילים.

בורגס הוא יעד תיירותי שפרץ לשוק התיירות הישראלי בעוצמה. בתחילה קסם בעיקר למשפחות וכיום למשפחות ולצעירים. "בורגס הוא כיום היעד מספר אחת לתיירות הצעירים והמסיבות, מה שהיו פעם איה נאפה בקפריסין והאי איביזה", אומר זפרני.

הקיץ צפויים להיות יותר מ-30 אלף ישראלים בבורגס ומעל 100 אלף בכל יעדי הנופש בבולגריה הכוללים גם את וארנה וסופיה.

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן