Skip to content

אושר סופית: מטוס האימונים של חיל האוויר יהיה M-346 האיטלקי

נציגי חיל האוויר ומשרד הביטחון אמרו כי מערך מטוסי האימון שמשמש היום את חיל האוויר הוא בן יותר מ-40 שנה עם סיכוני בטיחות ותחזוקה משמעותיים. לדבריהם, תהליך הבחינה בין שני המטוסים שהגיעו לגמר, האיטלקי והדרום קוראני, נמשך יותר משלוש שנים, אך בסופו המסקנה המקצועית הייתה כי המטוס האיטלקי טוב יותר מהמטוס הדרום קוראני במרבית הפרמטרים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון בראשות ח"כ רוני בר און (קדימה), אישרה אתמול את הסכם רכישת 30 מטוסי האימון החדשים לחייל האוויר, בסך 6.3 מיליארד שקל. מטוס האימונים שנבחר הוא M-346 האיטלקי, לאחר שזה ניצח במרבית הפרמטרים את מטוס האימונים הדרום קוריאני, T-50 שהתמודד מולו.

ממשלת ישראל צפויה לחתום על העסקה כבר היום באיטליה. על פי מתווה ההסכם, משך תשלום העסקה יתפרס על פני 20 שנה ובתמורה לרכישה התחייבה ממשלת איטליה לרכוש ציוד ביטחוני מישראל בשווי דומה למחיר המטוסים.

ההחלטה בוועדה המשותפת התקבלה פה אחד רק לאחר שחברי הכנסת קיבלו במשך יותר משעתיים תשובות על שאלות נוקבות שהפנה יו"ר הוועדה, ח"כ בר און, לנציגי משרד האוצר, המטה לביטחון לאומי,  נציגי משרד הביטחון, וחייל האוויר.

יו"ר וועדת החוץ והביטחון, ח"כ רוני בר און, מתח ביקורת על הזמן הקצר שהוקצב, לחברי הוועדה להחליט: "הישיבה הזו מתכנסת היום בזמן התרעה אפס. משהו צריך לתת את הדעת על כך, שדורשים מאתנו לקבל החלטה כל כך משמעותית בזמן כל כך קצר. זהו מצב מביך. אף אחד לא יכול להבטיח לנו שבטווח של 20 שנה ממשלת איטליה אכן תממש את כל התחייבויותיה לרכישות מקבילות של אמצעי לחימה בישראל".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני ציין כי "אם לא היינו מאשרים את הבקשה אתמול היינו עלולים להראות בפני האיטלקים כרפובליקת בננות. הודעתי למנכ"ל משרד הביטחון שאני לא אעביר בקשות כאלו בעתיד אם הם יגיעו אלי ברגע האחרון".

מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני התנצל בפני חברי הכנסת בפתח דבריו על כך שהבקשה לאישור הגיע רק ברגע האחרון.  "ישנם אנשים שנמצאים כבר עכשיו במטוס בדרך לאיטליה. יש לקחת בחשבון כי בתמורה לרכישת המטוסים, ממשלת איטליה התחייבה שתרכוש מישראל אמצעי לחימה שונים אפילו בסכום העולה על מחיר המטוסים", אמר.

נציגי חיל האוויר ומשרד הביטחון אמרו, כי מערך מטוסי האימון שמשמש היום את חיל האוויר הוא מערך מזדקן בן יותר מ-40 שנה עם סיכוני בטיחות ותחזוקה משמעותיים. עוד הוסיפו הנציגים, כי תהליך הבחינה בין שני המטוסים שהגיעו לגמר, האיטלקי והדרום קוראני, לקח יותר משלוש שנים אך בסופו של התהליך, המסקנה המקצועית שלנו הייתה, ללא קשר לעלות המטוסים, כי המטוס האיטלקי טוב יותר מהמטוס הדרום קוריאני במרבית הפרמטרים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן