Skip to content

הסוכנים מתארגנים למתן פתרונות לנוסעים שתכננו חופשה בבורגס

ענף הנסיעות מתארגן כדי לאפשר פתרונות לנוסעים שתכננו חופשה בבורגס בקרוב. התאחדות הסוכנים גם פנתה אל ראש המטה ללוחמה בטרור בבקשה להוציא הנחיה ברורה באשר לטיסות לבולגריה. המועצה לצרכנות: ההגינות מחייבת גמישות גם במקרים בהם הועברו כספים לחו"ל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

סיטונאי התיירות ומארגני טיסות השכר יהיו מוכנים היום עם תשובות ללקוחות אשר הזמינו חופשות בבורגס לתקופה הקרובה. חלק מן המארגנים כבר הודיעו שלקוחות שתכננו חופשתם בבורגס ויבקשו לשנות יעד – יוכלו לעשות זאת.

הפיגוע בבורגס (צילום: גטי אימג'ס)
הפיגוע בבורגס (צילום: גטי אימג'ס)

סוכני הנסיעות (שהחלו להגדיר את עצמם באחרונה כיועצי תיירות), כבר החלו ליצור קשר עם לקוחותיהם המתוכננים לצאת בקרוב לחופשה בבורגס.

מהתאחדות סוכני הנסיעות והתיירות בישראל נמסר כי היועצים עצמם עלולים לספוג נזקים משמעותיים, מכיוון שהעבירו כבר את רוב התמורה לספקים בבולגריה ולחברות התעופה.

ההתאחדות מקווה שהבולגרים יגלו הבנה למצב המורכב אליו נקלעו יועצי התיירות הישראלים וישיבו את הכספים באופן מסודר.

לדברי מנכ"ל ההתאחדות, יוסי פתאל, בורגס שבבולגריה הינה יעד חשוב בתיירות היוצאת מישראל בקיץ הנוכחי. להערכת ההתאחדות אמורים לנפוש בבורגס בחודשי הקיץ כ-30,000 ישראלים. "ההתאחדות ממשיכה להיות בקשר עם כל מארגני התיירות ומשרדי הנסיעות ותעדכן בהתאם להתפתחויות", אמר פתאל.

מכתב דחוף ללוט"ר

מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל. יציעו פתרונות לנוסעים
ממנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל. יציעו פתרונות לנוסעים

בהתייחס לבלבול הרב בכל מה שקשור לאזהרות מסע לבולגריה בעקבות הפיגוע אתמול בבורגס, פנה פתאל היום במכתב דחוף לאיתן בן דוד, ראש המטה ללוחמה בטרור (לוט"ר). לדבריו, בפועל, חברות תעופה ישראליות מבטלות טיסות לבולגריה בגלל הנחיות רשויות הבטחון בארץ, בעוד חברות תעופה זרות המטיסות ישראלים לבולגריה מורשות לטוס כרגיל. "התנהלות כפולה זו יוצרת בקרב הציבור בלבול רב, אשר מתגלגל לפתחם של יועצי התיירות חברי ההתאחדות", כתב פתאל, "מצופה מרשות מדינה, האמונה על תחום הבטחון והתראות המסע, להוציא הנחיה ברורה ולא להשאיר את המצב לוט בערפל".

המועצה לצרכנות: ההגינות מחייבת גמישות והבנה לבקשות ביטול 

"גם במקרים בהם לא מוקנית לצרכן זכות ביטול עצמאית, נראה כי ההגינות מחייבת גמישות  והבנה של העוסקים ובמקום בו ניתן לבטל את העסקה ללא עלויות ונזק לעוסק, מן הראוי שיאפשר בנסיבות אלה לצרכן את הביטול", כך אומרים למגפון במחלקה המשפטית של המועצה הישראלית לצרכנות, "ההגינות מחייבת כי גם במקרים בהם הועברו כספים לספקים ונותני שירותים בחו"ל, יסייעו העוסקים בארץ וסוכני הנסיעות לצרכנים לנסות לבטל את העסקאות ולקבל את כספם בחזרה, כיון שהם בדרך כלל מכירים את הגורמים השונים ואנשי הקשר וביכולתם לסייע".

בורגס. אתר נופש מבוקש. צילום מתוך האתר העירוני של בורגס
בורגס. אתר נופש מבוקש. צילום מתוך האתר העירוני של בורגס

במקרה של בורגס, לא הייתה ולא יצאה אזהרת מסע, לא בטרם הפיגוע ואף לא  בעקבותיו. גם מיקום היעד, במדינה אירופית, מהמדינות שבדרך כלל נחשבות "בטוחות", מעלים את השאלה לגבי צרכנים שנסעו ונאלצו להפסיק את שהותם ולגבי כאלה המבקשים להמנע מיציאה לבולגריה או לחו"ל בלבד.

זכות הביטול כפי שקבוע בחוק

"לכאורה, אירועים אלה יכולים להיחשב כ'אירוע מסכל' לעניין החוזה, מאחר ומדובר באירוע חדש, לא  לצרכן ולא  לעוסקים קשר לאירוע, וגם לא ברורה יכולתו של הצרכן לצפות התרחשות מקרה מסוג זה מראש ולהיערך לכך", מוסיפים המשפטנים, "מצד אחד, נסיונות פיגוע בכלל או אזהרות מסע הנן חזון נפרץ, מנגד, אזהרות ונסיונות פיגוע בתוככי אירופה כמעט ואינן קורות. לפיכך, קיים ספק רב אם בית המשפט, במקרה ויידרש לכך, אכן יקבל את הטענה כי מדובר באירוע אשר הופך את אכיפת ההסכם על הצרכן לבלתי צודק ומזכה את הצרכן בזכות ביטול".

גם אם יקבע ביהמ"ש כי מדובר בנסיבות בהם ניתן יהיה לזכות את הצרכן באפשרות ביטול, החוק איננו מחייב את סוכני הנסיעות, חברות התעופה וספקי השירותים,  להחזיר אוטומטית את כל הכספים לצרכנים במקרה של ביטול, כתוצאה מאירוע מסכל, ולבית המשפט נתונה   הסמכות  לקבוע  כיצד לחלק את הנזק בין הצדדים לעסקה.

על אף האמור, ולמרות שגם כעת לא פורסמו אזהרות מסע חדשות, יש מקרים בהם יוכלו הצרכנים לבטל את העסקה, אם ירצו בכך.  במקרים בהם צרכנים ביצעו את העסקה בדרך של מכר מרחוק לפני 14 יום או פחות, והשירות אמור להינתן בעוד למעלה מ-7 ימי עסקים. או במקרים בהם הצרכן ביצע את העסקה פנים אל פנים לפני 14 יום או פחות ונותרו למעלה מ-18 ימים לפני מועד ביצוע העסקה, קיימת זכות לפי חוק הגנת הצרכן לבטל את העסקה בעלות של 100 שקלים או 5% מערך העסקה (במקרה השני, אם העסקה שולמה באשראי, עלולות להיות הוצאות נוספות בגובה עלויות שאותן גובות חברות האשראי מהעוסק).

במקרים בהם לא ניתן לבטל את העסקה ללא עלויות, יתכן ובית המשפט יכיר, בשל הפתאומיות של אירוע כ"אירוע מסכל". "יודגש כי על ביהמ"ש להחליט בתחילה האם הסיכון לחיי האדם הוא אכן אירוע מסכל ואם כן,  האם יש להשיב כספים, למי ובאיזה סכום, יצויין כי בתי המשפט לא הרבו להכיר באירועים מעין אלה כמסכלים עסקה", מסכמים במועצה לצרכנות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן