Skip to content

"ניצחנו את הבריטים, ננצח גם את המינהל"

פעילים שהניחו אבן פינה ל"עיר הבעדים - מגדל צדק" זומנו לחקירת משטרה, כי מישהו התלונן שהקרקע שייכת לו. לטענת המקימים, הקרקע אינה פרטית. היא שייכת לקק"ל ולמינהל מקרקעי ישראל ומושאלת לעיבוד חלקי לקיבוץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מגדל צדק. קיר לבנים סמלי שהוקם במקום
מאחז "מגדל צדק". קיר לבנים סמלי שהוקם במקום

אך הונחה אבן הפינה במאחז המחאה "מגדל צדק", בפאתי קיבוץ יקום, וכבר הגיע למקום סגן מפקד משטרת נתניה וזימן את אליק מאור, ממקימי המאחז, למחלקת חקירות ביום ראשון הקרוב. העילה: הגיע אזרח למשטרת נתניה וביקש לפנות את המאחז, כי לדבריו, זו קרקע פרטית השייכת לו. האיש שמע, כי מאור אמר בטקס הנחת אבן הפינה, כי מתחילים להקים במקום את עיר הבעדים ונזעק למשטרה.

בטקס הנחת אבן הפינה, שהתקיים ביום רביעי השבוע, הוחרף המאבק והפעילים החלו להקים במקום חומת אבן סמלית. "ניצחנו את הבריטים, ננצח גם את המינהל", אומרים שם. בטקס גם הוקראה מגילת העצמאות החברתית, שמציגה מסר לחברה צודקת בישראל, שדואגת לרווחת אזרחיה, ותומכת בחלשים מתוכה. לטענת המקימים, הקרקע אינה פרטית. היא שייכת לקק"ל ולמנהל מקרקעי ישראל ומושאלת לעיבוד חלקי לקיבוץ יקום. במנהל כנראה לא מרוצים מההתיישבות החדשה ויש הסבורים שם, שאם הקיבוץ לא יבקש פינוי, הם יפעלו לסילוק המאחז מהמקום.

גד הרן, ממקימי המאחז, הסביר היום, כי בניגוד לשנה שעברה, הפעם הם לא רצו להתעמת עם ראש עיר כזה או אחר, אז המאהל הוקם על שטח המדינה. "יש בידנו מסמכים מרשם המקרקעין, המאשרים ללא ספק שהקרקע הזו היא קרקע ציבורית, שנמסרה להשגחת קיבוץ יקום. לדעתנו זה יותר מייצג כך, כי המאחז אמור להזכיר לממשלה את תפקידה ולעם את זכויותיו".

מאור מסר, כי הוא וחבריו, גד ברן וג'קי אדרי, בדקו היטב את רישומי הבעלות על הקרקע  אצל רשם המקרקעין בטרם עלו עליה. גם במנהל מקרקע ישראל, ממ"י, טוענים שהקרקע איננה בבעלות  פרטית. עדות לכך אפשר למצוא בתגובתו של ישראל סקופ, מנהל אגף הפיקוח בממ"י, שנמסרה לתקשורת: "הקרקע עליה הקימו פעילי המחאה החברתי מאהל היא קרקע של קיבוץ יקום. האחריות לניהול לניהול קרקע זו ולשמירתה היא של הקיבוץ". הוא הוסיף והזהיר, כי "במקרה שהקיבוץ  לא יפעל לשמירת הקרקע, יידרש לכך המנהל עצמו".

ביום שישי השבוע נמסרה תגובתה של מזכירות קיבוץ יקום: "מאחר שמנהל מקרקעי ישראל מאלץ אותנו להגיש תלונה במשטרת ישראל, אנו נעשה זאת. אבל היות שחברי הקבוץ מזדהים עם פעילי המחאה, אין בכוונת הקיבוץ לפעול לפינוים מהמקום".

מאור: "יש גם ערך מוסף להיאחזות הזו. הפרויקט כולו נבנה כתעתיק להיאחזות נוסח חומה ומגדל. אזרחים רבים  עוצרים בדרכם, נכנסים לחצר מגדל צדק, מופתעים. לפתע אתה רואה אותם מחייכים, כאילו אומרים לעצמם – וואלה, אנחנו בחומה ומגדל. ילדים מגיעים מהאיזור, מנתניה, ויושבים מרותקים להרצאות על תקופת חומה ומגדל ומשמעויותיה".

פעילי המחאה קוראים לציבור להגיע למקום, להזדהות ולתרום  ככל יכולתם להיאחזות. "כבר שמענו מאורחים בדבר כוונתם להקים את  מגדל צדק 2 ו-3 על אדמות ציבוריות", אומר מאור ומוסיף: "הקרקע הציבורית שייכת לכל תושבי מדינת ישראל. ללא הבדל דת, עדה ומגדר. אנחנו תובעים שהספסרות של המנהל, שהוקם בשעתו בהגדרתו למניעת השתלטות עוינת ערבית על אדמות הציבור, תיפסק ולאלתר. כל אזרח במדינה זכאי לפחות פעם בחייו למה שקרוי קרקע חינם. הקרקעות הללו יימסרו ליזמים בחינם או כמעט בחינם ואלו יבנו עליהן שכונות מגורים. התחייבות היזמים תהיה מחולקת לשתיים. האחת – 25 אחוז מכלל הבנייה תהיה לטובת דיור ציבורי. יתר הבניה תהיה במחיר שפוי. אדם שיחפוץ לרכוש דירה במסגרת הדיור הציבורי, יוכל לרכשה מהקבלן במחירי עלות בלבד ללא רווח. לכך תיתן לו המדינה מענק של כ-200 אלף שקלים. כך שההלוואה לה יידרש הרוכש תהיה קטנה והוא יוכל לעמוד בה ולסיימה תוך מספר שנים בלבד. בקצרה: זכות לקרקע חינם פעם בחיים הנה זכות מולדת מכורח הקמתה והיותה של מדינת ישראל".

ביום חמישי בערב הגיע למגדל צדק העיתונאי מיקי רוזנטל והציג בפני הנוכחים את סרטו "שיטת השקשוקה". לאחר מכן סיפר על מסכת התלאות והלחצים שהופעלו עליו לבל ישדרה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן