Skip to content

עומאר סולימאן, "איש המסתורין", לקה בלבו ומת בקליבלנד

עוזרו של סגן נשיא מצרים לשעבר: "מותו הוא הפתעה גמורה עבורנו. הוא היה במצב בריאותי טוב ביותר ונפטר במפתיע, בזמן בדיקות לב שעבר". בישראל הוא היה דמות מאוד רצויה, הן בממשלה והן בארגוני המודיעין השונים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עומאר סולימאן, סגן נשיא מצרים לשעבר – חוסני מובארק, וראש המודיעין המצרי בעבר, מת בבוקר יום ה' בבית חולים בקליבלנד בארה"ב בזמן בדיקות שעבר ועל פי הפרסומים, הוא לקה בלבו. סולימאן היה בן 76 במותו, ובמשטר מובארק נחשב לאיש מספר שתיים ולאחד האנשים החזקים במדינה.

עומר סולימאן (צילום: ויקימדיה)
נמנע מהופעות פומביות. עומר סולימאן (צילום: ויקימדיה)

ההופעה הציבורית האחרונה של סולימאן הייתה בשמיני באפריל, כשהגיע לוועדת הבחירות המצרית להגיש את טפסי מועמדות לבחירות נשיא מצרים. אולם מועמדותו נדחתה בשל סיבה פרוצדורלית ובמהות – כי היה שייך למשטר הקודם.

חוסיין כאמל, עוזרו של סולימאן כראש המודיעין המצרי, אמר היום: "מותו הינו הפתעה גמורה עבורנו. הוא היה במצב בריאותי טוב ביותר ונפטר במפתיע, בזמן בדיקות לב שעבר".

סולימאן מונה כסגן נשיא מצרים ב-29/1/2011, ארבעה ימים אחרי פרוץ מהפכת העם המצרי. המינוי דאז היה ניסיון של חוסני מובארק להרגיע את העם המצרי, אולם זה היה מינוי קצר ביותר, אשר תם ב-11/2/2011, ביום בו סולימאן בעצמו הוציא את הודעת התפטרותו של מובארק מכס הנשיאות.

הוא זכה להערכה מסוימת מהרחוב המצרי הודות לעברו הצבאי. אולם בראיון שלואחרי שמונה כסגן הנשיא המצרי, הוא טען שהמהפכה המצרית מקבלת דחיפה על-ידי גורמים חיצוניים, שמטרתם הפלת מובארק. אמירה זו שייכה אותו למשטר הישן. מלבד זאת, על פי פרסומים שאף פעם לא אומתו, הוא ניצל מניסיון התנקשות כשכיהן כסגן הנשיא. הטענה היתה, ששניים משומרי ראשו נהרגו בניסיון הכושל.

"איש המסתורין" היה כינויו של סולימאן, ומעט מאוד היה ידוע עליו. בשונה מדמויות בכירות רבות במצרים, הוא נמנע מהופעות פומביות בציבור ותמיד פעל מאחורי הקלעים והתרחק מהתקשורת כמו מאש. סולימאן מונה לראש המודיעין המצרי ב-22 בינואר 1993 ותמיד הדגיש שהארגון תחתיו מעולם לא חצה כל קו אדום בפעילות שלו. במיוחד כאשר מדובר באזרחי מצרים.

העלייה המטאורית שלו הייתה משנת 2000 ואילך. באותה תקופה הוא החל להופיע בעזה, רמאללה וירושלים בניסיונות שלו לתווך במו"מ לסיום הסכסוך הישראל-פלסטיני. שמו עלה לכותרות גם ב-2006 אחרי חטיפתו של החייל גלעד שליט על-ידי ארגון החמאס. הוא היה הדמות הדומיננטית ביותר בתיווך בין ישראל למנהיגי חמאס בכל הנוגע למו"מ על עסקה שבעקבותיה ישוחרר שליט וישוחררו אסירים פלסטינים.

סולימאן היה גם אורח רצוי אצל רבים מנשיאי ערב ואצל מנגוני המודיעין שלהם בפרט. זכור למשל ביקורו בסוריה, כאשר ניסה להרגיע את המתיחות בן משטר אסד למשטר הלבנוני, אחרי רציחתו של ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק אל-חרירי. אך לא רק במדינות ערב הוא היה אורח רצוי. גם כאן, בישראל, הוא היה דמות מאוד רצויה הן בממשלה והן בארגוני המודיעין השונים. הוא ידוע ביחסיו הטובים והקרובים עם שר הביטחון, אהוד ברק.

עומר סולימאן נולד ב-1935 בכפר "קנא" במצרים. אחרי סיום התיכון הוא הצטרף למכללה הצבאית בקהיר וב-1954 התגייס לצבא המצרי. סולימאן עבר אימונים והשתלמויות צבאיות ברוסיה, ברית המועצות דאז. במקביל, הוא למד לתואר ראשון ביחסים בינלאומיים באוניברסיטת עין-שמס ועשה תואר שני באותו נושא באוניברסיטה של קהיר. באותה אוניברסיטה הוא אף סיים תואר ראשון במדעי הצבא.

כאיש צבא, סולימאן מעוטר ביותר במדליות, צל"שים ותעודות הוקרה שקיבל לאורך ההיסטוריה הארוכה שלו במערכת הביטחון המצרית. לא ידוע אם תיערך לו הלווייה צבאית במצרים הודות לעברו.

סולימאן נשוי, ואב לשלוש בנות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן