Skip to content

מתנגד המשטר הקובני אוסוואלדו פאייה נהרג בתאונת דרכים

הדיסידנט הקובני, שהיה קתולי מאמין ושתמך בהתנגדות בדרכי שלום בלבד, נחשב במשך שנים לאחד מיריביו המרים ביותר של משטטר האחים קסטרו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
הקתוליות כבסיס מוסרי להתנגדות לדיקטטורה. אוסוואלדו פאייה (מימין) והאפיפיור יוחנן פאולוס השני (מקור תמונה: פייסבוק).

אוסוואלדו פאייה, מי שנחשב במשך שנים רבות למתנגד המובהק והעקשן ביותר של משטר קסטרו בקובה, נהרג אתמול בתאונת דרכים במזרח אזור באיאמו שבאי. פאייה, שהיה בן 60 במותו, היה מייסדה של "התנועה לשחרור נוצרי" שפעלה למען שינוי פוליטי במדינה הקומוניסטית, היה חתן פרס סחרוב לזכויות האדם, שהוענק לו על ידי הפרלמנט האירופי בשנת 2002.

פאייה הוא מתנגד המשטר הבולט השני שהלך לעולמו בקובה בתוך פחות משנה. באוקטובר 2011 מתה בבית חולים בהוואנה לאורה פולאן, מנהיגת "נשים בלבן", ארגון שהיה מורכב מנשותיהם ומאמהותיהם של אסירים פוליטיים, אך התפתח למוקד מחאה משפיע בזכות עצמו.

אוסוואלדו חוסה פאייה סרדינאס נולד ב-29 בפברואר 1952 למשפחה מרובת ילדים. הוא למד בבית ספר יוקרתי לפרחי כמורה, אך המוסד נסגר זמן קצר לאחר המהפכה הקומוניסטית ב-1959. כבר מגיל צעיר החל למתוח ביקורת על המשטר שכונן פידל קסטרו במדינה. בגיל 17 כבר הוטל עליו עונש והוא נאלץ להשלים את שירותו הצבאי באי נידח. אחרי שסיים את לימודיו התיכוניים נרשם ללימודי פיסיקה באוניברסיטת הוואנה, אך משגילו השלטונות כי הוא מטיף לאורח חיים נוצרי המתנגד למרקסיזם, הוא נאלץ לעזוב את לימודיו. כהשלמה, החל להשתתף בלימודי ערב בתחום הטלקומוניקציה.

בראשית שנות השמונים החל פאייה לעבוד כמומחה לציוד אלקטרוני רפואי במשרד הבריאות הקובני. הוא עבד בתיקון מצלמות רנטגן ואינקובטורים לתינוקות, משרה אותה מילא עד יומו האחרון. בשנת 1986 נשא אשה בטקס קתולי, אקט שלא נחשב לבלתי חוקי אבל לחריג מאוד במדינה האתאיסטית. נולדו להם שלושה ילדים.

לאקטיביסט פוליטי הפך פאייה בשנת 1997, אז הקים את "התנועה לשחרור נוצרי" שקראה לפעולות מחאה שקטות בדרכי שלום. במרץ 1990 נעצר על ידי השלטונות, אך שוחרר בחלוף מספר ימים. זמן קצר לאחר מכן פרסמה התנועה "קריאה פומבית לדיאלוג לאומי" בין הקובנים המתגוררים במדינה לבין אלה שגלו ממנה. הוא ארגן עצרות שמטרתן הייתה לדחוף ליותר פתיחות דמוקרטית באי, אך מאמץ זה נכשל ועל ביתו של פאייה נצבעו המלים: "פאייה: סוכן סי.איי.אי".

פאייה לא נרתע, והקים את "פרוייקט וארלה", פעילות לקידום חקיקה שתאפשר חירויות כמו חופש ההתאגדות, חופש הביטוי, חופש העיתונות, חופש דתי, בחירות חופשיות, חופש לפתוח ולהחזיק עסקים פרטיים ושחרור כללי של אסירים פוליטיים. פעילות זו התאפשרה בזכות סעיף בחוקה הקובנית שאיפשר העלאת הצעת חוק על ידי איסוף חתימותיהם של עשרת אלפים תומכים לפחות. הצעת החוק נכתבה כבר ב-1996 ושנתיים לאחר מכן הוחל באיסוף החתימות. במאי 2002, לאחר שהעצומה הואגשה לשלטונות, שיבח נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ימי קארטר, את היוזמה בנאום ששודר במלואו וללא כל צנזורה. באותה שנה גם קיבל פאייה את פרס סחרוב לזכויות האדם של האיחוד האירופי ובמהלך הטקס שב וחזר על מחויבותו ךהביא לשינוי דמוקרטי בארצו.

פאייה לא הסתיר בכל שנות פעילותו את העובדה שאמונתו הדתית היא היסוד המוסרי למעשיו. הוא הסביר שוב ושוב כי הזכויות שתבע ב"פרויקט וארלה" מעוגנות בחוקתה של קובה עצמה, "אבל הן שלנו גם משום שאנו יצורי אנוש, בניו של האל – ובשל כך, נמשיך לדרוש אותם עבור כל בני קובה, ונדבוק באמונתנו שגם נשיג אותן".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן