Skip to content

אדוני ראש הממשלה, לא ברור בשביל מה מד"א צריך ועד רבנים

האם הצניעות חשובה יותר מחיי אדם? יש מקרים שצריך להפשיט אדם כדי להעניק לו טיפול רפואי. האם יקבעו הרבנים הנחיות לנהלי עבודה אלו? האם ייצא אמבולנוס ללא כוח אדם מספיק, רק כדי שלא יעבדו בו נשים וגברים יחדיו? ומה בנוגע לאזרחיה הערבים של המדינה? מכתב גלוי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לכבוד: ראש ממשלת ישראל ושר הבריאות, מר בנימין נתניהו

הנידון: מינוי ועד רבנים למד"א

שלום רב,

בימי בית הספר התיכון שלי, 1997-2000, התנדבתי במד"א ירושלים, ואף הייתי מדריך בתחנה. תקופה זו זכורה לי לטובה בשני מישורים עיקריים: הצלת חיי אדם, ושיתוף הפעולה בין מגזרים שונים בחברה, לצורך מטרה זו.

בתחנה זו התנדבו, זה לצד זה, אזרחים ערבים ומתנחלים, חילונים וחרדים, והמוטו המשותף היה ועודנו: "כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם מלא". כאשר שיבצנו מתנדבים לאמבולנסים, היו השיקולים שעמדו נגד עינינו טיב יחסי האנוש בצוות ורמתו המקצועית. לא שקלנו, וגם לא ביקשו מאתנו לשקול, עניינים של צניעות בין המינים, או הסרת מתנדב ממשמרתו עקב החשש לחילול שבת. המטרה הייתה הצלת חיים, ומטרה זו קידשה את עבודתנו.

אמבולנס (צילמה: שרית פרקול)
עוסקים בהצלת נפשות, לא בשמירה על צניעות (צילמה: שרית פרקול)

אין זה אומר שהלינות היו משותפות לבנים ולבנות, או שהארוחות לא היו כשרות בתחנה. איש לא נאלץ לבצע בשבתות מטלות שאינן קשורות לחיי אדם. התחשבנו זה בזה ופעלנו למען מטרה משותפת, שגם היום, 11 לאחר מכן, אני חושב שאין גדולה ממנה: הצלת חיי אדם.

לכן לא ברור מדוע הוקם ועד רבנים למד"א. האם בגלל לחץ מצד פרנסי הציבור החרדי, שחוששים מחוסר צניעות ומחילול שבת?

לפי הכתוב, הוועד יעסוק בהלכות של צניעות, רפואה ועוד. הוועד הזה, בראשותו של רב שקרא שלא למכור דירות לערבים מכיוון שהם "חברה אלימה", כבר קבע שעבודה של נשים וגברים יחדיו איננה צנועה, ויש בה בעייתיות קשה.

האם הצניעות חשובה יותר מחיי אדם? ישנם מקרים שבהם יש צורך להפשיט אדם כדי להעניק לו טיפול רפואי, לעיתים גם ברשות הרבים. האם יקבעו הרבנים הנחיות גם לנהלי עבודה אלו? האם ייצא אמבולנוס לדרכו ללא כוח אדם מספיק, רק כדי שלא יעבדו בו נשים וגברים יחדיו? האם אדם שצריך טיפול רפואי בשבת ומתקשר למד"א ייאלץ להסביר אם הכאב שהוא חש, עקב תאונה או מחלה, מסכן את חייו או לא?

האם בני "החברה האלימה" הזו זכאים לטיפול רפואי?

ומה בנוגע לאזרחיה הערבים של המדינה? הרי ברור שעובד מד"א בן "החברה האלימה" אינו ראוי שיגיע לעזרתה של צעירה חרדית צנועה ויראת שמיים, שעלולה להיות, חלילה, לבדה כאשר תזדקק לטיפול רפואי. האם בני "החברה האלימה" הזו זכאים לטיפול רפואי? כבר קבע אחד מגדולי הדור, מי שהיה רב ראשי לישראל, הרב עובדיה יוסף, שעדיף ליהודי להתחמק מלהעניק טיפול רפואי לגוי, כאשר מדובר בשבת.

מעבר לשאולת הקשות האלה, הרי קיים גם שלטון החוק, והמנהל הציבורי התקין. היכן נכתב בחוק מד"א על ועד רבנים לארגון?  היכן אפשר למצוא בחוק את פירוט סמכויותיו של ועד כזה? מי משלם את המשכורת של הוועד הנכבד, שיש לקוות שהיא צנועה, ומי בכלל האחראי למינוי הוועד?

אם החליטו שר הבריאות וסגנו להקים ועד שכזה – עליהם לנסחהצעת חוק מסודרת כדי להביאה לשולחן הכנסת, לצורך חקיקה. בינתיים,עד להסדרת הנושא בחוק, אין לוועד כזה זכות קיום במדינת חוק.

בכבוד רב,

ניצן מתן, התעוררות הרשת לשינוי חברתי

העתקים:

-גן שר הבריאות, ח"כ יעקוב ליצמן

-רשימת הח"כים המצטיינים לפי המשמר החברתי:

יושבת ראש מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ'
ח"כ דב חנין, יו"ר וועדת הפנים והגנת הסביבה
ח"כ איתן כבל
ח"כ שלמה מולה
ח"כ ניצן הורוביץ
ח"כ אילן גילאון
ח"כ מרינה סולודקין
ח"כ אריה ביבי

-רשימת התפוצה של "התעוררות הרשת לשינוי חברתי"

-אתר "התעוררות הרשת לשינוי חברתי" באינטרנט

-אתר "המשמר החברתי"

-אתר עבודה שחורה באינטרנט

-התנועה לאיכות השלטון

2 Comments

  1. אבי חובב
    25 ביולי 2012 @ 12:56

    מתן,
    בישראל תמיד פונים תמיד לראש הממשלה, אם המכולת השכונתית איחרה לפתוח, ישר טלפון ללשכה.
    אולי חשבת לפנות למד"א עם השאלות ?
    אולי היית מגלה שבמד"א המטפלים באנשים ללא הבדל דת גזע ומין, הן המצד המטפל והן מצד המטופל ?
    אולי היית מגלה שאותם רבנים נמצאים רק עבור עובדים ומתנדבים שומרי מצוות שיש להם שאלות הלכתיות ? (ולא בכדי לתת הנחיות גורפות)
    אולי היית מגלה כי אותם רבנים לא מקבלים שכר.
    אולי היית מגלה כי שחובשת גם אם היא מתנחלת לסבית, מטפלת ותמשיך לטפל בערבי מוסלמי אדוק.

    אבל בשביל מה לשאול, זה הרי היה הורס לך את הכתבה.

  2. אנה פנה
    23 ביולי 2012 @ 15:13

    ואני מודיעה כאן בפומבי, בריש בגלי:
    אם איזשהו אבו-זקן, זק"א, חבר'ה קדישא, לא יודעת מי – יעז לגעת בגוויתי אחרי מותי – לילה, לילה, לילה, ארדוף אותו בתכריכים עד שימות מפחד. תגידו אנטישמית, תגידו מה שאתם רוצים. בחיי הם מרחיקים אותי מקרבם – שלא יתקרבו אליי כשאהיה חסרת אונים.
    איכסססססססססססססססס

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן