Skip to content

ירידה משמעותית בעבריינות אלימה ובצריכת אלכוהול בקרב הנוער

שיעורי השתייה המופרזת ירדו במידה ניכרת, מ-20 אחוז בשנת 2009, ל-12.4 אחוז בסוף 2011. הירידה ניכרת אצל בנים ובנות. לפי נתוני משרד החינוך נרשמה ירידה של 26 אחוז באלימות ו-30 אחוז ירידה באלימות מינית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נתונים מעודדים על ירידה, בשיעורי שתיית האלכוהול בקרב קטינים, נחשפו היום בדיון בוועדה לזכויות הילד. עפ"י נתוני הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, כבר כיום ניכרת התחלה של ירידה בשיעורי השתייה המופרזת בקרב קטינים: שיעורי השתייה המופרזת  בקרב קטינים שהשתתפו במחקר שערכה הרשות (בקרב תלמידי כיתות ו', ח' וי') ירדו במידה ניכרת, מכ-20% בשנת 2009, ל-12.4% בסוף 2011. הירידה ניכרת גם אצל בנים וגם אצל בנות ובשלוש קבוצות הגיל. נתונים של אותו המחקר, המתייחסים לתלמידי הכיתות י"א, מראים כי ישנה ירידה מכ-34% בשנת 2009 ל-25% בשנת 2011 בשיעורי הצריכה המופרזת של אלכוהול.

אורלי לוי אבקסיס: לדווח להורים על שתיית אלכוהול (צילום: אתר הכנסת)
אורלי לוי אבקסיס: לדווח להורים על שתיית אלכוהול (צילום: אתר הכנסת)

גם על פי נתוני משרד החינוך , חלה ירידה בשיעורי תלמידי הכיתות ז'-ט' וי'-י"א' ששתו אי פעם אלכוהול באופן מופרז, בין שנות הלימוד תשס"ט ל-תשע"א.  בקרב תלמידי הכיתות ז'-ט' חלה ירידה מ-14% ל-7%, ובקרב תלמידי הכיתות י'–י"א', ירידה מ-35% ל-29%.

"למרות התחושה בציבור שעבריינות הנוער מקצינה, הנתונים מראים על ירידה משמעותית בכל תחומי העבריינות, האלימות ושתיית האלכוהול בקרב בני נוער בשלוש השנים האחרונות", אמרה יו"ר הוועדה לזכויות הילד ח"כ אורלי לוי אבקסיס בדיון. "כדי שלא ננוח על זרי הדפנה צריך לבחון כיצד להעמיק את מעורבות ההורים ולהגביר תכניות לשעות הפנאי, בעיקר בתקופה בה יכולתם הכלכלית של ההורים לממן פעילות כזו פוחתת".

יו"ר הוועדה ח"כ אורלי לוי אבקסיס ביקשה גם לקבל נתונים על מצב העבריינות וצריכת האלכוהול בקרב נוער בסיכון: "אל לנו לתת לנתונים על כלל האוכלוסייה לרפות את ידינו מלבחון מה קורה בפינות האפילות. הנתונים על נוער בסיכון לוקים בחסר, ועלינו לוודא שהתכניות מגיעות גם אליהם, כדי שלא נזניח שוב את הנוער החלש ביותר".

יצחק אהרונוביץ: "ירידה כללית ברמת האלימות והפשיעה". (צילום: אתר הכנסת)
יצחק אהרונוביץ: "ירידה כללית ברמת האלימות והפשיעה". (צילום: אתר הכנסת)

השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ: "הנתונים מצביעים על ירידה כללית ברמת האלימות והפשיעה. זה מראה שהמשטרה וכל המערכות פועלות נכון. אם היו לנו יותר חוקרי נוער ויותר אנשים בשטח, היה עוד יותר טוב. אלימות הנוער היא נושא מטריד, כאוב ואנו מטפלים בו מאוד נקודתית. עושים את כל המאמצים להביא לדין, אבל בעיקר משקיעים במניעה. הרשות הלאומית ללחימה בסמים ובאלכוהול, שתפקדה בעבר בעיקר כרשות למלחמה בסמים, מעדיפה בשלוש השנים האחרונות את המלחמה באלכוהול, מכיוון שאלכוהול הוא מרכיב דומיננטי באלימות. החוקים שחוקקו בשנה האחרונה סייעו מאוד לאכיפה בפיצוציות. 400 פיצוציות קיבלו צווי סגירה זמניים".

יו"ר הוועדה, ח"כ אורלי לוי אבקסיס, הציעה להזהיר הורים שילדיהם נתפסו שותים אלכוהול: "אני כהורה הייתי רוצה לדעת אם הילדה שלי חלילה הלכה לשתות אלכוהול. לפעמים ההורים חיים באשליה שהם יודעים מה קורה עם הילד, ואם היו מערבים אותם, היו מונעים הידרדרות".

יאיר גלר, מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול: "קודם כל ההורים צריכים לדבר עם הילד, לדעת עם מי הוא מסתובב ובאיזה אתרים הוא גולש. כשיש קשר אמיץ בין הורים לילד, יש ירידה דרמטית בצריכת אלכוהול. אם אתה 'חופר' לילד כל שעה – איפה אתה כרגע, עם איזה נהג אתה עולה לרכב, אתה אולי תהיה נודניק, אבל הילד לא יסתבך. ההורים לא יכולים להסיר אחריות".

על פי נתוני משרד החינוך שהתקבלו ממחקר הרשות הארצית למדידה והערכה בקרב 20,000 בני נוער, ניכרת ירידה דרמטית באלימות ושתייה בבתי הספר. נרשמה ירידה של 26% באלימות ו-30% ירידה באלימות מינית. בשתייה לשכרה בכיתות ז'-ט' נרשמה ירידה של 50% בין השנים 2009 ל-2011. "ב-2009 הפעיל שר החינוך תכנית לצמצום האלימות, שיחד עם החוקים החדשים השפיע מאוד", אמרה שוש צימרמן ממשרד החינוך, "נעשתה עבודה מערכתית תוך משרדית וביו משרדית".

ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד: "העובדה היא שיש ירידה מתמשכת ודרסטית בעבריינות ואלימות בני נוער, למרות שמהתקשורת מתרשמים אחרת. גם מקרה אחד של אלימות הוא נורא, אבל מדיניות צריכה להיקבע על ידי נתונים. כנראה שמשהו עבד. כשיש השקעה יש תוצאה. יותר מדי פעמים רוצים לגרש חושך עם מקלות במקום להדליק את האור. צריך לעשות טוב – ליצור אלטרנטיבה לעבריינות – להדליק אורות במגרשי ספורט פתוחים, לתפעל מועדוני נוער, קייטנות לילה. במקומות בהם עושים זאת שיעור הפשיעה יורד פלאים. יש היום דמוניזציה בלתי נסבלת של הנוער. מציירים את הילדים כמפלצות ואת ההורים כסמרטוטים. הנתונים מראים אחרת".

2 Comments

  1. ניב נבון
    1 באוגוסט 2012 @ 14:31

    אילו פעולות נעשו שהובילו לתוצאות האלה?

  2. דן
    25 ביולי 2012 @ 11:30

    הירידה היא מלאכותית בלבד,פשוט הרשויות עוסקות בזה פחות מאשר בעבר ולכן הנתונים נמוכים יותר. עוד ישראבלוף קלאסי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן