Skip to content

הממשלה נערכת למרתון דיונים על תוכנית הקיצוצים

דריכות בממשלה לקראת הדיון בקיצוץ התקציב הרוחבי, שייערך מחר; בסביבת ראש הממשלה מעריכים כי המגעים הקדחתניים עם מתנגדי הקיצוץ יובילו בסופו של דבר לאישור התוכנית בשינויים קלים מאת צבי זינגר אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, הדיון בקיצוץ הרוחבי בתקציבי המשרדים הממשלתיים יתקיים בישיבת הממשלה מחר כמתוכנן, אך כלל לא בטוח שתתקיים הצבעה. זאת, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דריכות בממשלה לקראת הדיון בקיצוץ התקציב הרוחבי, שייערך מחר; בסביבת ראש הממשלה מעריכים כי המגעים הקדחתניים עם מתנגדי הקיצוץ יובילו בסופו של דבר לאישור התוכנית בשינויים קלים

מאת צבי זינגר

אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, הדיון בקיצוץ הרוחבי בתקציבי המשרדים הממשלתיים יתקיים בישיבת הממשלה מחר כמתוכנן, אך כלל לא בטוח שתתקיים הצבעה. זאת, בשל ההתנגדות הגדולה למימון חינוך חינם לגילאי 3 ומעלה באמצעות הקיצוץ הרוחבי.

אביגדור ליברמן. צילום: אתר הכנסת

עלות התוכנית נאמדת בכ-1.4 מיליארד שקל והקיצוץ הרוחבי שנדרש לצורך זה – בתוספת לקיצוץ שעליו כבר הוסכם בתקציב משרד הביטחון – הוא כארבעה אחוזים. אולם שרים רבים צפויים להתנגד להצעה לקצץ בתקציבי המשרדים הממשלתיים. בין המתנגדים שר הביטחון, אהוד ברק, ושרי מפלגתו, אלי ישי ושרי ש"ס, וכן שר החוץ, אביגדור ליברמן, ושרי "ישראל ביתנו".

ישיבת הממשלה צפויה להיות ארוכה מאוד. ההערכה היא כי מרבית השרים ישתתפו בדיון וירצו להעיר את הערותיהם, ולכן ככל הנראה, הדיון לא יסתיים מחר וייתכן מאוד כי יידרש יום נוסף של דיונים, שבסופו תיערך הצבעה.

בסביבת ראש הממשלה מעריכים כי תוכנית הקיצוץ תאושר לבסוף, אם כי בשינויים קלים. זאת, בעקבות מגעים קדחתניים, שמנהלת לשכת ראש הממשלה עם השרים המתנגדים. לא מן הנמנע כי הדיון יסתיים, כפי שקרה גם בפעמים קודמות, בפשרות שיסללו את הדרך לקבלת התוכנית.

האחרון שהתבטא בחריפות נגד הקיצוץ הרוחבי היה שר החוץ אביגדור ליברמן, שתבע אתמול (ו') לשנות את ההצעה ולהחיל אותה "על האוכלוסיה שעושה צבא, עובדת ומשלמת מסים".
ליברמן הביע התנגדות לעצם שיטת הקיצוץ הרוחבי. "זאת אמנם הדרך הכי קלה אבל גם הכי לא נכונה", אמר. "עוד פעם נקצץ ברווחה, בנוער בסיכון? נקצץ בבריאות? הייתי עם אמא שלי באיכילוב. ראיתי מה נעשה בחדר מיון. רופאים ואחיות מתרוצצים ועושים כמיטב יכולתם אבל כנראה שאין מספיק מיטות. נקצץ בביטחון פנים ובביטחון האישי? לקצץ שם זה שוב פגיעה באותם נושאים חברתיים. גם זה בהחלט לא מקובל עלינו. לכן צריך כרגע לבחון מקורות מימון. לבחון את התקציב, איפה יש עודפים".

שר הביטחון אהוד ברק

דווקא ליברמן, הנץ הביטחוני, טען שיש לקצץ בתקציב הביטחון. "עוצמה של מדינה זה לא רק נשק מתקדם, זה קודם כל מוטיבציה של חיילים. כדי שירגישו שהם באמת החלק שהמדינה רוצה לטפח, ושהם חלק מאוכלוסיה שמקבלת עדיפות. זה תורם לחוסן לאומי לא פחות מנשק מתקדם".

אהוד ברק ושרי מפלגת העצמאות דורשים להרחיב את התקציב במקום לקצץ אותו, בין היתר באמצעות הגדלת המיסוי, הנפקת אג"ח למטרות מוגדרות, והגדלת הגירעון "במספר פרומילים", כהגדרתם. ברק טוען גם כי בתקציב הביטחון יש פערים של מיליארדי שקלים ואי ודאות. "אני תומך בשקיפות ואעשה כל דבר להבטחת השקיפות, מבלי שייפגע כושר הפעולה של צה"ל, והיכולת לתת מענה הולם ומהיר לאתגרים הביטחוניים", אמר.

גם שר הפנים ויו"ר ש"ס, אלי ישי, מתנגד לקיצוצים, וביום שלישי הודיע כי גם מפלגתו תתנגד לקיצוץ הרוחבי, בין היתר בשל הפגיעה במענקי האיזון של הרשויות המקומיות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן