Skip to content

הקשר בין ויטמין D להשמנה

נראה כי למחסור בוויטמין D יש השפעה על כל הסינדרום המטבולי, הכולל שילוב של סוכר גבוה, כולסטרול HDL (הטוב) נמוך, טריגליצרידים גבוהים, לחץ דם גבוה והיקף מותניים גבוה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ויטמין D הוא אחד הוויטמינים המדוברים ביותר בשנים האחרונות, לא רק בשל העובדה שלרבים מאיתנו קיים חסר של הוויטמין בדם, אלא מכיוון שהוא אחד מהוויטמינים הנחקרים ביותר ולמעשה אין כמעט מחלה בספר שהוא לא נחקר בהקשר אליה. כאן אכתוב על הקשר בין הוויטמין לבין השמנה ואיך אפשר למנוע חסר בוויטמין.

מיהו ויטמין D?

עד לפני כמה שנים חשבו שוויטמין D אחראי לספיגת סידן מהמזון לדם ומהדם אל העצמות ובכך אחראי על צפיפות העצמות, גדילה ומניעת שברים. אולם בשנים האחרונות גילו, כי לוויטמין תפקיד חשוב כמעט בכל פעולה בגוף וכי הוא משמש למניעה של מחלות ותופעות שונות, החל משפעת, השמנה ורעלת הריון ועד למחלות לב, סוכרת וסוגי סרטן שונים.

ויטמין D מיוצר בגופנו כתוצאה מחשיפה ישירה לקרני UVB של השמש. קרני השמש פוגעות בכולסטרול הנמצא בתאי העור והופכים אותו לוויטמין D. משם הוא עובר לכבד ולכליות ורק לאחר מכן הוא הופך להיות פעיל בגוף.

לפחות רבע שעה בקיץ. הכרחי להיחשף לשמש באופן מבוקר (צילום: עמית מנדלזון)
לפחות רבע שעה בקיץ. הכרחי להיחשף לשמש באופן מבוקר (צילום: עמית מנדלזון)

בנוסף, ויטמין D נמצא גם במזון, אולם בכמויות קטנות. הוא נמצא בשמן, בכבד ובדגים בעלי בשר שמן, כגון טונה, מקרל, סלמון, סרדינים וכו'. כמו כן, הוא מצוי בכמויות קטנות גם בחלבון ביצה, באיברים פנימיים ובחלב. 

כיצד נוצר חסר של ויטמין D?

לאחרונה נראים יותר ויותר מקרים של חסר בוויטמין D, מחקרים מראים כי חסר בוויטמין D קשור למספר גורמים בגוף כגון השמנה, מחלות לב, סכרת ועוד, אשר נמצאו ביחס ישר עם חסר בוויטמין.

מעבר לכך, בעקבות הקמפיין הגדול שנעשה למניעת סרטן העור, יותר ויותר אנשים נמנעים מחשיפה לשמש ושמים על עצמם קרם הגנה, אשר מונע חדירה של קרני השמש לעור ומכאן לירידה בייצור ויטמין D בגוף. 

הקשר בין ויטמין D להשמנה

מחקרים רבים מראים קשר מובהק בין חסר בוויטמין D לבין משקל עודף והיקף מותניים גבוה והוויטמין נחקר ביותר גם בכל נושא המשקל והדיאטה. במחקר שנערך ב-2012 נלקחו 276 נשים ונמצא, כי בקבוצת הנשים בעלת חסר בוויטמין D היתה בעלת BMI  גבוה יותר והיקף מותניים רחב יותר לעומת הקבוצה השנייה, בעלת רמות תקינות של הוויטמין. במחקר אחר בדקו נערות בנות 16 ונמצא כי חסר בוויטמין D היה קשור בעיכוב בגדילה ובמשקל גבוה יותר. לא ברור עדיין המנגנון, אך מספר מחקרים מראים כי צריכה גבוהה יותר של ויטמין D  וסידן תורמת להגברת חילוף החומרים בגוף.

ויטמין D  במניעת סכרת ומחלות לב

מחקרים מראים כי צריכת תוסף של ויטמין D תורמת למניעת סכרת סוג 2 ומסייעות למניעת התקפי לב חוזרים. נראה כי למחסור בוויטמין D יש השפעה על כל הסינדרום המטבולי, הכולל שילוב של סוכר גבוה, כולסטרול HDL (הטוב) נמוך, טריגליצרידים גבוהים, לחץ דם גבוה והיקף מותניים גבוה. במחקר שפורסם ב- 2012 נלקחו נתונים מ- 4,727 נשים וגברים, אשר חלקם צרכו ויטמין D וחלקם לא צרכו, ובדקו מי פיתח את הסינדרום המטבולי תוך 20 שנה. ב-2012 פורסמו התוצאות ונמצא כי הקבוצה שצרכה ויטמין D סבלה פחות מתופעות הסינדרום המטבולי ונמצאו אצלה באופן מובהק רמות נמוכות יותר של טריגליצרידים, לחץ דם, היקף מותניים וסוכר ורמות גבוהות יותר של HDL. מחקר זה מחדד את העובדה, כי לוויטמין D השפעה חיובית על הרגישות לאינסולין. 

ויטמין D וסרטן

כבר לפני 15 שנה מצאו כי לויטמין D יש השפעה רבה במניעת גידולים סרטניים. נמצא כי בגידולים מסוימים קיימים קולטנים לוויטמין D, אשר הוויטמין נקשר אליהם ומונע את התפתחות הסרטן ובעצם ויטמין D הוא אחד הוויטמינים אשר באופן מוכח ומובהק תורמים למניעה של גידולים כמו סרטן ערמונית, סרטן המעי הגס, סרטן השד וסרטן השחלות. 

השפעות נוספות של הוויטמין

נמצא כי הוויטמין תורם לשיפור היכולות הספורטיביות, הוא הכרחי במצבים של אי ספיקת כליות, הוא תורם במניעת שפעת ואפילו נמצאו מחקרים המראים כי הוא מונע גם את שפעת החזירים הידועה. הוא תורם במניעה של מחלות אוטואימוניות וביניהן גם סוכרת מסוג 1 ואף במניעה של רעלת הריון. 

איך לדאוג שאנו מקבלים מספיק מהוויטמין?

ההמלצה הראשונה שלי היא להיבדק, כחלק מבדיקות הדם השגרתיות יש לערוך בדיקה גם לרמות הוויטמין. במידה שקיים חסר בדם, מומלץ לקחת תוסף באופן קבוע ובמקביל לדאוג להחשף לשמש לפחות 15 דקות ביום במהלך הקיץ וכחצי שעה בחורף, כאשר הגפיים והפנים חשופים לשמש וללא קרם הגנה.

במאמר הבא אספר כיצד משפיע הוויטמין על גופנו ועל מניעת מחלות שונות.

הכותבת היא תזונאית קלינית B.Sc

1 Comment

  1. פה פרידמן
    25 ביולי 2012 @ 23:45

    כל מילה בסלע. מבל שאין קרדיטים למחקרים שעליהם מבוסס המאמר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן