Skip to content

תקלה הבוקר בעת תדלוק אווירי של מטוס קרב F-16I

בעת שמטוס בואינג 707 "ראם" תידלק מטוס קרב F-16I "סופה" נשבר צינור התדלוק וגרם ל"סופה" נזק קל. בהתאם לנהלי חיל האוויר נחת מטוס הקרב בשלום בבסיס עובדה וגם מטוס התדלוק נחת. בחיל האוויר חוקרים את האירוע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הבוקר, בעת תדלוק אווירי בין מטוס קרב מסוג F-16I "סופה" לבין מטוס תדלוק בואינג 707 "ראם", מסיבה שטרם הובררה, נשבר צינור התידלוק, המכונה "בום", פגע במטוס ה"סופה" וגרם לו נזק קל. הטייס של מטוס הקרב החליט, בהתאם לנהלים של חיל האוויר, לנחות בבסיס הקרוב ביותר ונחת בשלום בבסיס עובדה. גם מטוס התדלוק נחת. לא היו נפגעים באירוע ובחיל האוויר החלו לתחקר את האירוע.

ה"בום" של מטוס ה"ראם" הוא מוט קשיח, ארוך וחלול, שבתוכו נמצא צינור תדלוק טלסקופי, וממוקם בתחתית זנב המטוס. בקצה הצינור ממוקמת פיה בעלת שסתום, המתחברת לפתח התדלוק בכלי הטיס המתודלק, ודרכה מוזרם הדלק – רק לאחר שהחיבור פותח את השסתום. את ה"בום" מפעיל מכונן טיס בכיר, היושב בתוך מטוס התידלוק. הוא גם נותן את הוראות ההתקרבות למטוס המתודלק.

תדלוק אווירי (צילום: אורי בן אברהם, נחמיה ג. ויקימדיה)
תדלוק אווירי (צילום: אורי בן אברהם, נחמיה ג. ויקימדיה)

"ישנן שתי אפשרויות למה שקרה – הראשונה, שהיא בסבירות נמוכה, שמדובר בתקלה טכנית של 'בום' התדלוק והשניה שמדובר בתקלה ביצועית, שבה לא נשמר המרחק הנכון בין מטוס התדלוק ומטוס הקרב, שנע יותר מדי קדימה ובכך שבר את צינור התדלוק. יחד עם זאת אני חייב לציין, כי בחיל האוויר בודקים את האירוע ועד שלא מפורסמות המסקנות – כל מה שאמרתי הוא בגדר השערה בלבד", מסביר תא"ל (מיל') אסף אגמון, ראש מכון פישר למחקר אסטרטגי, לשעבר מפקד בסיס תובלה בחיל האוויר.

האירוע היה מסוכן?

"מדובר בטיסת אימון ביום ולכן לא צריכה הייתה להיות כל בעיה נוספת. היה זה אירוע מאוד חריג ולא היה בו משהו בטיחותי, כי מייד סוגרים את הברזים והדלק מפסיק לזרום. גם הנחיתה של המטוסים היא לא בחירום, אלא על פי נהלי חיל האוויר, שיש לנחות בשדה תעופה סמוך, כדי לבדוק נזקים וכך עשו הטייסים", מדגיש אגמון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן