Skip to content

המשבר באירופה: ספרד על סף קריסה, בבריטניה צמיחה שלילית ובגרמניה התכווץ סקטור הייצור

קשה לראות כיצד הכלכלה הספרדית תצליח לשרוד ללא סיוע חיצוני רחב היקף. מריו דרגי: הבנק המרכזי האירופי מתכוון לבצע צעדים דרסטיים על מנת לסיים את משבר החוב באירופה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"השבוע שחלף הסתיים בעליות שערים נאות על רקע הערכות, כי הבנקים המרכזיים ישלבו כוחות בימים הקרובים על מנת לתת דחיפה משמעותית לשווקים הפיננסיים. המדדים בוול סטריט סגרו את יום המסחר בעליות שערים חדות, כאשר מדד הנסד"ק 100 בלט עם זינוק של 2.4% ומדד הדאו גונס גבה ב- 1.46% וסגר מעל הרמה הפסיכולוגית של 13000 נקודות, לראשונה מזה כ- 3 חודשים. המדדים האירופים טיפסו יום שני ברציפות, חלקם קבעו שיאים שלא נראו מזה כמה חודשים", אומר חזי ינושבסקי,ראש מחלקת מחקר ATRADE.

כלכלה אירופית במשבר – אם לא ינקטו צעדים דרסטיים עלול לקרות אסון?

"שבוע קשה במיוחד עבר על הכלכלה האירופית בכלל ועל ספרד בפרט. תשואות האג"ח שלה זינקו לשיא היסטורי של כ- 7.67%, דבר אשר הוביל ללחץ כבד על השווקים הפיננסיים ועל האירו אשר ירד השבוע לשפל של 1.2040 לדולר. שיעור האבטלה הגיע לשיעור חסר תקדים של 24.6%, לעומת 24.4% שנרשמו בחודש קודם. כאשר רבע מהאוכלוסייה של המדינה מחוסרי עבודה, בנקים ומספר מחוזות גדולים במדינה על סף קריסה ותשואות האג"ח כה גבוהות, קשה לראות כיצד הכלכלה הרביעית בגודלה בגוש האירו תצליח לשרוד ללא סיוע חיצוני רחב היקף. החילוץ למערכת הבנקים שאושר על ידי האיחוד האירופי, בהיקף של 100 מיליארד אירו הוא טיפה בים ביחס למה שספרד צריכה, על מנת שלא להגיע למצב של חדלות פירעון.

מדדי מנהלי הרכש ברחבי אירופה היו גרועים במיוחד ומעידים על כך שמגזרי הייצור והתעשייה באירופה, התכווצו גם בחודש יולי. בגרמניה, סקטור היצור התכווץ בפעם החמישית ברציפות. הנתון רשם קריאה של 43.3 נקודות לעומת 45 נקודות שנרשמו בחודש קודם. סקר האקלים העסקי בגרמניה ירד לרמה הנמוכה ביותר מאז יוני 2010. הנתון רשם קריאה של 103.3 נקודות לעומת 105.2 נקודות שנרשמו בחודש קודם".

צרות גם בממלכה?

"בעוד שכולם בבריטניה עסוקים במשחקים האולימפיים, נתוני המקרו מאותתים על משבר חמור יותר מהתחזיות. הכלכלה התכווצה ברבעון השני של השנה ב- 0.7%, הרבה יותר גרוע מהתחזיות שעמדו על כך שהכלכלה תתכווץ ב- 0.2%. מדובר ברבעון השלישי ברציפות שהכלכלה הבריטית רושמת צמיחה שלילית".

"סופר מריו" נחלץ לעזרה?

"הגיבור של השבוע שחל היה ללא ספק יו"ר הבנק המרכזי של אירופה – מריו דרגי, אשר הזניק השווקים הפיננסיים ואת השטר האירופי אחרי נאומו בלונדון. במהלך הנאום רמז דרגי על כך שהבנק המרכזי מתכוון לבצע צעדים דרסטיים על מנת לסיים את משבר החוב באירופה. יו"ר הבנק המרכזי התחייב לעשות הכל על מנת לשמור על האירו ואמר בביטחון מלא "שזה יספיק". דבריו המעודדים של דרגי הובילו לזינוק חד בשווקים הפיננסיים ושל האירו כנגד מרבית המטבעות בעולם".

הכלכלה האמריקנית ממשיכה לאבד גובה?

"נתוני התמ"ג שהתפרסמו ביום שישי העידו על כך שהכלכלה ממשיכה לצמוח בקצב אנמי, אך המספרים לא היו "גרועים מספיק" בכדי להפעיל לחץ על הפד' ובשל כך הדולר התחזק מעט לאחר פרסום הנתון. הכלכלה הגדולה בעולם צמחה בקצב של 1.5%, כפי שחזו האנליסטים. נתון גרוע יותר היה עלול להווה טריגר להשקת תוכנית תמריצים נוספת, אך בשלב זה נראה שהמשקיעים יאלצו להמתין לעדויות נוספות לכך שהכלכלה זקוקה לזריקת עידוד נוספת".

מה הן התנועות הבולטות בזירת המט"ח והסחורות?

"אחרי שלושה שבועות שבהם שלט הדולר בשוק ללא עוררין, נקטע הרצף והדולר ספג הפסדים משמעותיים כנגד מרבית המטבעות הנסחרים מולו, להוציא את הין, אשר ספג הפסדים גדולים יותר. האירו הצליח להתאושש, אחרי שירד לשפל של 1.2040 דולר לאירו וסגר את השבוע מעל 1.23 דולר לאירו. הפאונד טיפס ביותר מ- 200 פיפס וסגר את השבוע מעל 1.57 דולר לפאונד, למרות נתוני המקרו השליליים שהתפרסו בשבוע שעבר. הדולר הקנדי סגר את השבוע פיפסים בודדים מעל רמת השקילות.

בסקטור הסחורות, המשקיעים ממשיכים לנתב את כספם לכיוון הסחורות. הזהב טיפס ביותר מ- 40 דולר לאונקיה בשבוע שעבר וסגר מעל 1,600 דולר לאונקיה לראשונה מזה כ- 4 שבועות. הנפט הצליח לסגור את השבוע מעל 90 דולר לחבית, למרות ההפסדים שספג בתחילת השבוע".

מה צפוי השבוע במרכז הזירה המקומית?

"המדדים המקומיים צפויים לפתוח את השבוע החדש בעליות שערים על רקע הנעילה החיובית בוול סטריט והספקולציות בעניין התערבות מסיבית של הבנק המרכזי של אירופה במטרה לשים קץ למשבר הקשה ביותר שפקד את גוש האירו מאז הקמתו. אנו מעריכים כי מדד ת"א 25 ינסה לפרוץ השבוע את אזור ההתנגדות המשמעותית הניצבת 1110 נקודות. פריצה של רמה זו תוביל להמשך עליות אל עבר אזור ההתנגדות הבאה הניצבת ב- 1140 נקודות. רמת התמיכה המשמעותית הניצבת ב- 1080 נקודות אמורה לבלום כל ניסיון ירידה. שבירה של רמה זו תאותת על חולשה ותוביל להמשך ירידות לכיוון 1050.

בזירת המט"ח, השקל צפוי להגיב בחיוב לנפילתו של הדולר ברחבי העולם. אנו מעריכים, כי בטווח הקרוב לא נראה שיאים חדשים בצמד, בטרם ייבחן את הרמה הפסיכולוגית של ה- 4 שקלים לדולר. אם הסנטימנט החיובי ילך ויגבר ניתן יהיה לצפות לשבירה של אזור ה- 4 שקלים לדולר ולהמשך תיקון אל עבר אזור 3.95".

השבוע צפוי להיות שבוע מאוד תנודתי עבור הדולר, בשל שלל אירועי המקרו הצפויים להתפרסם במשך השבוע, לכן אנו מעריכים כי הצמד ינוע בטווח מחירים שבין 3.95 לבין 4.08".

מה הנתונים המרכזיים מסביב לעולם?

"שבוע עמוס אירועים לפנינו. המשקיעים יעקבו בדריכות אחרי הצהרתו של יו"ר הפד' ברננקי בתום ועידת השוק הפתוח, שבה יוחלט על הצעדים המוניטאריים העתידיים של הפד'. המשקיעים יצפו לרמזים נוספים בעניין האפשרות להשקת תוכנית תמריצים נוספת, אך להערכתנו זה לא יקרה לפני הכנס בג'קסון הול – ארה"ב אשר יתקיים ב-23 לאוגוסט, לכן המשקיעים עלולים להתאכזב.

לקראת סוף השבוע, ימתינו המשקיעים בדריכות לפרסום נתוני התעסוקה של ארה"ב, אשר יפורסמו ביום שישי. הנתון צפוי להעיד על כך שהמשק האמריקני הצליח לייצר מעל 100 אלף משרות לראשונה מזה שלושה חודשים. שיעור האבטלה צפוי להישאר ללא שינוי ברמה של 8.2%. נתונים מאכזבים עלולים להפעיל לחץ על הדולר. דוח התעסוקה של ADP אשר יפורסם ברביעי יספק תמונה ראשונית על מצבו של שוק התעסוקה האמריקני. על פי התחזיות, נוספו כ- 123 אלף משרות בסקטור הפרטי במהלך חודש יולי".

תהיה החלטת ריבית באירופה?

"אחרי מילות העידוד שנשמעו מפיו של מריו דרגי ביום חמישי האחרון, המשקיעים מצפים לכך שיו"ר הבנק המרכזי של אירופה, ינקוט בצעדים נוספים על מנת לנסות להציל את הכלכלה האירופית הקורסת. בשלב זה לא ברור אלו צעדים דרסטיים יבחר דרגי לבצע בכדי לספק את המשקיעים, אך אחרי נאומו המבטיח, המשקיעים מצפים ממנו לעבור למעשים ולא יסתפקו הפעם במילים.

ליו"ר ה- ECB יש מספיק תחמושת היכולה לספק את הסחורה. בין המהלכים האפשריים:

· רכישות אג"ח של ממשלת ספרד ואיטליה בכמויות מסיביות, שתובלנה לירידה משמעותית בתשואות הגבוהות, המהוות סכנה חמורה לכלכלות הללו.
· הורדת ריבית אגרסיבית של 0.5% לשפל היסטורי של 0.25%.
· מתן הלוואות נוספות לבנקים הגדולים בריבית אפסית, במטרה לעודד אותם לרכוש אג"ח של המדינות במשבר.
· פעולה משולבת: רכישות אג"ח של ספרד ואיטליה והורדת ריבית".

תהיה החלטת הריבית בבריטניה?

"הבנק המרכזי צפוי להותיר את שיעור הריבית על כנו ברמה של 0.5%. היקף רכישות האג"ח לא אמור להשתנות והוא צפוי לעמוד על 375 מיליארד פאונד. אחרי נתון התמ"ג המאכזב, שפורסם בשבוע שעבר, יתכן, כי הבנק המרכזי ירמוז על אפשרות להרחבת המדיניות הכמותית בעוד 50 מיליארד פאונד".

להערכתך – מהי תהיה ההשקעה הטובה ביותר השבוע?

"השבוע שלפנינו עשוי להיות אחד השבועות הקריטיים ביותר עבור הכלכלה האירופית. המשקיעים מצפים להתערבות מסיבית של הבנק המרכזי האירופי, אשר עלול להכריז על צעדים דרסטיים אותם הוא מתכוון לבצע על מנת להציל את הכלכלה השוקעת. אנו מעריכים כי הראלי בשווקים ימשך ואף יצבור תאוצה, אם הצעדים שיינקטו יהיו מספיק משכנעים על מנת להחזיר את אמון המשקיעים שנפגע קשות לאחרונה. אנו עדיין מעריכים, כי ההשקעה הטובה והיציבה ביותר היא ההשקעה בסחורות ובעיקר בזהב, השקעה אשר הוכיחה את עצמה בשבוע שעבר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן