Skip to content

המשטרה הצבאית עצרה וכבלה קטין במקום את אחיו העריק

י' ערק מצה"ל עוד בבקו"ם. הוא נעצר ונשפט לשבועיים מאסר. עם שחרורו ערק שוב. בשבוע שעבר הגיעו לוכדי העריקים לביתו, מצאו את אחיו הקטין והחליטו לעצור אותו אף שהוצגה בפניהם תעודת זהות. לאחר שמשטרת ישראל הוזעקה, הסכימו הלוכדים לשחרר את הצעיר, לא לפני שאחד מהם איים "לסגור חשבון" עם הקטין
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אם המשפחה
הגישה תלונה במשטרה. אם המשפחה

ביום רביעי שעבר, בשעה 9.30 בבוקר, הגיעו ארבעה שוטרים צבאיים, לוכדי עריקים, לבושים בבגדים אזרחיים, לבית משפחת א' בקומה השביעית בבית מגורים בשכונת נווה יעקב שבירושלים. כוונתם הייתה  לעצור את  י' בן ה-20, חייל עריק מצה"ל. באותה עת  לא היה י' בביתו ובחדר אחר ישן קטין, אחיו הצעיר. האח התבקש להזדהות וכאשר סירב לעשות כך, נתפס ונאזק.

לדברי האם, נכנסו שני שוטרים לחדרה לאחר שבנה הקטן פתח בפניהם את דלת הכניסה. לדבריה, השוטרים היו לבושים בבגדים אזרחיים  וללא ליווי של שוטר ממשטרת ישראל. היא מספרת כי אלו דפקו בדלת הבית בחוזקה ובנה הקטן נתן להם להיכנס כדי לערוך חיפוש אחרי חייל עריק, בן המשפחה.

"זו לא הפעם הראשונה  שהם מגיעים", היא מספרת, "זו הפעם השלישית". באותו הזמן שהו בבית, בנוסף לאימו של העריק, בתה, בן קטן ובן נוסף בן 17.5 שישן בחדר הילדים. "הם לא הציגו שום תעודה מזהה", אומרת האם. "רק אחרי ויכוח הציגו לי לשנייה בודדת מסמך, שעליו היה רשום שם בני".

האם הסבירה להם שבנה העריק אינו נמצא בבית והסכימה לתת להם לחפש בדירה. בזמן הזה היא שהתה בחדרה. לדבריה, היא  שמעה לפתע צעקות מחדר הילדים שם ישן בנה הקטין בן ה-17.5. לטענתה, הם העירו את הבן משנתו באגרסיביות והורו לו להזדהות מיד "אף שהם מצאו את תעודת הזהות שלו".

היא טוענת שהעירו אותו בצעקות ולכן הוא סירב להזדהות ואמר: "אתם לא מזדהים. מי אתם? אז גם אני לא מזדהה". בצה"ל שוללים מכל וכול טענה זו. לדברי גורמי חקירה צה"ל שבדקו את המקרה "בעת ביצוע המעצר השוטרים הצבאיים לבשו בגדים אזרחיים וכובעי משטרה צבאית מזהים". בשלב זה נכנסה האם לחדר השינה ואמרה ללוכדי העריקים שזה אינו י', אלא אחיו הקטין.

האם: "אמרתי להם, תעזבו אותו, זה לא החייל שאתם מחפשים. זה האח שלו. יש לכם ביד את תעודת הזהות שמוכיחה זאת". בשלב הזה הם החליטו לעצור אותו והמצב הפך למאבק אלים. הבן הכועס התנגד למעצר ותוך כדי ניסיון לשים עליו אזיקים נותר כשרק תחתוניו  לגופו. האם: "נכנסתי ביניהם כי פחדתי שהם יהרגו אותו במכות, ואז הם דחפו אותי לקיר. בקיצור נמחצתי בין כולם שם, היד שלי נפצעה קלות ועד עכשיו כואבת לי, הבת שלי היתה בבית והבן הקטן התחיל לבכות כשראה אותי נסערת, ואני כל כך נבהלתי שהתחלתי גם לבכות".

"נכנסתי ביניהם כי פחדתי שהם יהרגו אותו במכות, ואז הם דחפו אותי לקיר"
"נכנסתי ביניהם כי פחדתי שהם יהרגו אותו במכות, ואז הם דחפו אותי לקיר"

לבוש בתחתוניו נגרר הקטין לסלון. במהלך המאבק הוא נאזק. "אני הייתי במקלחת והתכוננתי לצאת לעבודתי כמאבטחת," מספרת אחותו בת ה-23. "שמעתי את כל הצעקות וכשראיתי את כל הבלגן והאלימות, החלטתי לצאת מהבית, להתקשר לאחותי הבכורה. הבחור ששמר על דלת הכניסה היה מבולבל ולא ידע אם לאפשר לי לצאת או לא. הוא שאל את הבחור שהיה מפקד החוליה כנראה, וזה אישר לו לתת לי לצאת".

היא יצאה לחדר המדרגות, הזעיקה את אחותה ומיד לאחר מכן התקשרה למשטרה. "אמרתי להם שיש כאן בלגן ועוצרים ומכים את אחי הקטין וביקשתי עזרה", היא מספרת. בתגובה נמסר לה כי ניידת נשלחת אליה.

אחר כך ביקשה לחזור לדירה ואז נתקלה בדלת נעולה. השוטרים דאגו לנעול את דלת הכניסה מבפנים במפתח. לדבריה, לאחר שדפקה וצעקה, הם פתחו ואיפשרו לה להיכנס. מדברי הבת עולה, כי בתוך הבית נאזק האח והשוטרים ביקשו להורידו לרכבם שחנה בחניית הבניין. הקטין האזוק סירב לרדת כשהוא לבוש רק בתחתוניו.  האם: "השוטרים ניסו להלביש אותו במדים ואני צעקתי להם שיעזבו אותו, שהוא לא חייל כלל והוא לא שייך לצה"ל". בסופו של דבר הם הביאו מכנסים קצרים מחדרו וכך הוא הורד למכונית אזרחית שחנתה ליד הבית.

האם והאחות מספרות כי בשלב הזה הגיע למקום בעלה של האחות הבכורה. האחרון החל להתווכח עם השוטרים והצליח לקבל את הפרטים של ראש החוליה. הוויכוח נמשך עד שהגיעה ניידת המשטרה למקום. השוטר שהגיע למקום, בעקבות קריאת הבת  למוקד המשטרה, ביצע זיהוי מיידי של הצעיר במסוף המשטרתי, נוכח שהוא אכן קטין והורה ללוכדים לשחררו. בסמוך לסיום האירוע מיהרו האם ובנה הקטין להגיש תלונה במשטרת ירושלים.

"התלוננתי על כל מה שאירע. על כך שנכנסו ללא צו. על כך שלא הזדהו, שלא הציגו שום תעודה מזהה ומסמך המאפשר להם לפעול כמו שפעלו", אומרת האם ומוסיפה "אבל מה שהכי הדאיג אותי היו דבריו של אחד מהלוכדים, שכעס על בני ואמר לו: 'כשאני לא אהיה על מדים אני אמצא אותך למטה ואני אפתח אותך ואזיין לך את הצורה'. מהמלים אלו היא מאוד חוששת.

סיפורה של האם כפי שפורסם בפייסבוק
סיפורה של האם כפי שפורסם בדף הפייסבוק שלה

ממשטרת ירושלים נמסר, כי "כוחות משטרה אכן הוזעקו למקום בעקבות הודעה על תקיפה. השוטרים שהגיעו למקום הבחינו בחיילי מ"צ אשר עצרו צעיר יהודי, שלדבריהם הינו עריק. מבדיקת זהותו עלה, כי הצעיר אינו הצעיר אותו חיפשו השוטרים הצבאיים והוא שוחרר". עוד נמסר כי "בני משפחת הצעיר התלוננו במשטרה בגין תקיפה והתיק הועבר להמשך טיפול מצ"ח".

גורמים בצה"ל מבטלים טענות אלו מכל וכול. לדבריהם השתולל הקטין ולאחר שהניף אגרופים וקילל הוחלט לכבול אותו באזיקים. מדובר צה"ל נמסר כי "במסגרת פעילות למעצר עריקים ומשתמטים של המשטרה הצבאית, הגיעו שוטרים צבאיים לביתו של העריק. לאחר שבני הבית סירבו להיענות לצו המעצר ולהזדהות, אחד מבני הבית החל להתפרע ובהתאם הופעל עליו כוח סביר וידיו נאזקו. בניגוד לנטען, לא הופעלה כל אלימות כנגד אם המשפחה. חשוב לציין כי בעת שסירב בן הבית להזדהות, הוזמנו שוטרי משטרת ישראל אשר עבדו בשיתוף עם כוחות המשטרה הצבאית, לא עצרו אותם, כנטען". האם: "עריקתו של בני אינה מעשה שיש להתגאות בו, אבל יש לכך סיבות והוא לא פושע. כל מה שאירע בביתי מזעזע ומפחיד". היא מסרה כי יש בכוונתה אף להגיש תביעה אזרחית באמצעות עורך דין.

3 Comments

  1. חייל לשעבר
    1 באוגוסט 2012 @ 19:32

    לכל חייל עריק יש סיבות כאלה או אחרות, והצבא לא מבין את זה, אני מתחנן אליכם בתור חייל לשעבר, בתור אזרח טרי ששירת ונתן מהנשמה 3 שנים בצה"ל, אתם, האזרחים, העיתונאים, רק אתם יכולים לשנות את זה, אני מתחנן אליכם, תעזרו לחיילים המסכנים, תעשו רעש בעיתונות על ההשפלות, על המשכורת המגוכחת שהם מקבלים, על הכל, בבקשה, כי רק אתם יכולים.

  2. אפרת
    31 ביולי 2012 @ 23:56

    ג'נין תמי וולף תודה על זכות התגובה שנתתם לאמי ועל הבמה הזו אני מקווה שזה אכן יעורר רעש אצל האחראיים והנושא יטופל!!! זה מדאיג אותנו מאד ומכאיב

    • ג'נין וולף
      1 באוגוסט 2012 @ 11:45

      אני רק עושה את עבודתי כעיתונאית והיא לשרת את מטרת התקשורת החופשית, לאפשר מידע נטול פרשנות מטעם. הציבור זכאי לדעת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן