Skip to content

הלחץ הועיל: העלאת המע"מ נדחתה ל-1 בספטמבר

שר האוצר יובל שטייניץ דחה בחודש את העלאת המע"מ. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה הכהן, יציע מחר בוועדת הכספים של הכנסת להפחית את המע"מ על חשמל ומים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הלחצים הועילו: שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, החליט לאחר התייעצות עם יושב ראש ועדת הכספים הרב משה גפני, להחיל את העלאת המע"מ מ-1 בספטמבר 2012, ולא החל מהלילה – וזאת לאחר שתהיה היוועצות עם ועדת הכספים ויתקבל האישור במליאת הכנסת. באוצר אומרים כי דחיית העלאת מס הערך המוסף תאפשר לעוסקים במשק זמן להיערך לעדכון המערכות החשבונאיות.

התקפל - שטייניץ. העלאת המע"מ נדחתה בחודש. (צילום: אתר הכנסת)
התקפל - שטייניץ. העלאת המע"מ נדחתה בחודש. (צילום: אתר הכנסת)

החלטת שר האוצר באה לאחר שיו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הבהיר כי ועדת הכספים לא תשמש "חותמת גומי" להחלטות האוצר. גפני אף הבהיר שעל פי חוות דעת שנמסרה לו, על שר האוצר להתייעץ עם הוועדה לפני ביצוע המהלך של העלאת שיעור המע"מ. בעקבות הדחייה המדינה עלולה לרשום הפסד הכנסות של 10 מיליון שקל, מדי יממה, שבה העלאת המע"מ לא נכנסת לתוקף.

רק אתמול החליטה הממשלה להעלות את המע"מ באחוז אחד מ-16 ל-17, והכוונה היתה להעלותו כבר הלילה בחצות. עכשיו, בהשפעתו של ח"כ גפני, תידחה העלאת המע"מ לספטמבר, וההערכות הן  שמשמעות הדחייה היא הפסד של כ-350 שקלים לאוצר. דחיית העלאת המע"מ תמתן את העלאת מחיר הבנזין הלילה בחצות.

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד), החבר בוועדת הכספים של הכנסת, מתכוון להעלות מחר בוועדה הצעה להחיל מע"מ מופחת על חשמל ומים. זאת בניגוד לעמדת האוצר, המתנגד להחלת מע"מ דיפרנציאלי על מוצרים שונים.

כרמל שאמה הכהן: הפחתת מע"מ על חשמל ומים. (צילום: אתר הכנסת)
כרמל שאמה-הכהן: הפחתת מע"ם על חשמל ומים. (צילום: אתר הכנסת)

שאמה הכהן כתב הבוקר בעמוד הפייסבוק שלו: "בעולם מקובלים שיעורי מע"מ שונים לסוגי מוצרים שונים, כך שעל מוצרי יסוד חל מע"מ של חמישה עד עשרה אחוזים. האוצר מתנגד למע"מ מופחת על מוצרי יסוד, צעד שיוזיל בוודאות את סל הקניות של השכבות החלשות. טיעונו המרכזי של האוצר הוא שזה פתח רחב ומזמין לתחמוני מס.

"הצעתי היא", כותב ח"כ שאמה הכהן, "להחיל מע"מ מופחת על חשמל ומים, שהרי גם חברת חשמל וגם תאגידי המים מוכרים מוצר אחד ואין שום סיכוי שיבצעו העלמות מע"ם. אציג חלופה זו מחר בוועדת הכספים".

ח"כ כרמל שאמה הכהן אינו היחיד בקואליציה שגורס כי יש להנהיג מע"מ דיפרנציאלי. הוא יכול למצוא תומך רב השפעה להצעתו ביו"ר ש"ס, השר אלי ישי, שהתבטא באופן דומה. "יש להנהיג מע"מ פרוגרסיבי", אמר אתמול השר ישי, שגם הצביע נגד חבילת הגזרות הכלכליות. "לנושאים חשובים וצרכים חיוניים כמו חשמל, מים ומזון בסיסי הייתי מוריד את המע"מ. מאידך, הייתי מעלה אותו על מוצרי מותרות כמו דירות גדולות, מכוניות חדשות ובתי מלון, זאת כדי לאזן. על דברים כאלה המדינה צריכה לקחת 19 אחוז מע"מ".

יו"ר "העבודה", שלי יחימוביץ' הגיבה על דחיית העלאת המע"מ: "מעבר לזה שמע"מ הוא המס הכי לא שוויוני שיש, וכמה שאתה עני יותר אתה משלם יותר – הדחיה מצטרפת להתנהלות ההיסטרית והרשלנית של נתניהו-שטייניץ השבוע. השינויים התכופים וההתנהגות המבולבלת של השניים האלה יוצרת את אחד המצבים הכי מסוכנים בכלכלה: אי ודאות. היא גם מקטינה את אופק התכנון ויוצרת אי אמון חריף בהנהגה הכלכלית".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, פנתה לחברי ועדת הכספים של הכנסת לקראת הדיון מחר עם שר האוצר ונגיד בנק ישראל, בקריאה שיתנגדו לתוכנית הקיצוצים שאישרה הממשלה.

 גלאון: "שטייניץ ונתניהו מתייחסים אל חברי ועדת הכספים כאל חותמת גומי. הממשלה מבקשת לפגוע בתקציבי המשרדים בזמן שהציבור בישראל דורש בקול ברור את הרחבתם ושיפורם של השירותים הציבוריים. מן הראוי שוועדת הכספים של הכנסת, שתפקידה לייצג את הציבור, תנהל דיון רציני בחלופות אחרות למימון הגירעון, ושלא תיתן יד לשורת הגזרות הרעות שאישרה הממשלה".

 גלאון הוסיפה: "העלאת המע"מ והקיצוץ הרוחבי הם צעדים אנטי-חברתיים שיפגעו במערכת הרווחה הישראלית ובשכבות המוחלשות, שנזקקות יותר מכול לשירותים של המגזר הציבורי. בייחוד צפויות להיפגע הנשים, שבהשוואה לגברים צורכות יותר את שירותי הבריאות ואת שאר השירותים החברתיים. גם המשרות הציבוריות שצפויות להיפגע מאוישות ברובן על ידי נשים, ומשמעות הדבר היא העמקה נוספת של אי-השוויון המגדרי".

1 Comment

  1. טל קירשהיימר
    31 ביולי 2012 @ 22:19

    הגיע הזמן לפטור ממע"מ על תרופות, גם כך אנחנו פוגשים בבית המרקחת יותר ויותר לקוחות שמוותרים על תרופות מרשם שעולות 15 ש"ח לאריזה כי זה יקר להם!!! כך נוכל להוריד גם את מחירי התרופות וגם להגביר את התחרותיות מול קופות החולים שלא גובות מע"מ בבתי המרקחת שלהן. טל, בית מרקחת כנרת

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן