Skip to content

ייצוגית נגד רשות המיסים והאוצר בטענה לגביית מס שלא כדין על מענק לעידוד עבודת רופאים בפריפריה

התובע ד"ר ערן טל-אור, מנהל המרכז לרפואה דחופה בבית החולים "פוריה", מבקש לייצג 300 רופאים שעברו לעבוד בפריפריה וקיבלו מענקים בגובה של 300-500 אלף שקל • רשות המיסים: בהתאם להוראות פקודת מס הכנסה יש למסות את המענקים כהכנסת עבודה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאת כתב "משאבים"

רשות המיסים מיסתה שלא כדין מענק, או חלק ממענק שניתן לרופאים כתמריץ לעבודה בפריפריה, נטען בתביעה ובקשה לאשרה כייצוגית שהוגשה ב-25 ביולי לבית המשפט המחוזי בחיפה, כנגד הרשות וכנגד משרד האוצר – הממונה על השכר והסכמי עבודה. היקף התביעה מוערך ב-11.2 מיליון שקל.

התובע, ד"ר ערן טל-אור, מנהל המרכז לרפואה דחופה בבית החולים "פוריה" בטבריה, הגיש את התביעה בשמם של כל הרופאים שקיבלו מענק או חלק ממענק כתמריץ למעבר לבתי חולים בפריפריה ולמקצועות רפואה נדרשים. לטענתו, המענק מוסה על ידי רשות המיסים שלא כדין כהכנסת עבודה ובכך נגבה מחברי הקבוצה המיוצגת מס שלא כדין בהתאם לשיעורי המס החלים על הכנסת עבודה עד למדרגה הגבוהה של 48%. לטענת טל-אור, אין להטיל מס הכנסה כלל על המענק ולחילופין שיעור המס החל על המענק לא יעלה על 25%.

בתביעה מצוין, כי עם סיומה של שביתת הרופאים שהתקיימה אשתקד הפיץ הממונה על השכר באוצר מסמך המעגן את ההסכמות באשר להענקת מענקים לרופאים העוברים לפריפריה ולמקצועות במצוקה.

לדברי טל-אור, היה על הרופא המבקש את המענק למלא "כתב התחייבות" ביחס למענק אשר באחד מסעיפיו נקבע: "ידוע לי כי המענקים אינם שכר לכל דבר ועניין". ואולם, באפריל השנה קבע סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות המיסים במכתבו אל פקידי השומה כי יש למסות מענקים אלו כהכנסת עבודה וכי יחולו עליהם שיעורי המס הקבועים בפקודת מס הכנסה. בהתאם, נאלץ בית החולים "פוריה" לנכות לטל-אור מס הכנסה  מ"הפעימה הראשונה" של המענק (בכתב ההתחייבות שנחתם על ידי טל-אור נקבע כי יזכה למענק ב"חמש פעימות" עד לשנת 2016) בסך 37,378 שקל בהתאם לחבות המס החלה על הכנסת עבודה.

בתביעתו טוען ד"ר טל-אור אשר עבד עד שנת 2011 בבית החולים "רמב"ם" בחיפה כי גישת רשות המיסים לפיה כל הכנסה המשתלמת מאת מעביד לעובד תסווג כהכנסת עבודה החייבת בשיעורי מס מלאים, נדחתה מספר פעמים על ידי בתי המשפט לרבות בית המשפט העליון, אשר קבעו כי יש לסווג הכנסה לצרכי מס בהתאם למהותה.

לדברי טל-אור באמצעות עוה"ד נדב שגיא ורועי שחר אין להטיל מס הכנסה על המענק שכן הסיבה לתשלום המענק נעדרת כל מקור חיוב בפקודת מס הכנסה. לטענתו, המענק התקבל כנגד ויתור על זכויות אישיות והוצאות אישיות כתוצאה ממעבר לפריפריה ו/או בחירה במקצוע במצוקה אשר אינן מהוות נכס כהגדרתו בפקודה ועל כן אין לחייב את המענק במס. לחילופין, גם אם יש מקור חיוב בפקודה, הרי שמדובר ברווח הון אשר שיעור המס בגינו לא יעלה על 25%.

בתביעה נאמר עוד כי מלשון הסעיף שבפקודת מס הכנסה המגדיר את המונח "הכנסת עבודה" עולה בבירור כי תנאי הסף לחיוב תקבול כהכנסת עבודה הוא כי התקבול משולם בעבור עבודת העובד ובעבור זאת בלבד. לדברי טל-אור, מלומדים רבים מצדדים בתפיסה כי תשלום המשולם ממעביד לעובד יסווג בהתאם למהותו ועל כן במידה ושולם שלא בעבור עבודת העובד אין לסווגו כהכנסת עבודה.

במקרה הנדון, נאמר בתביעה, המענק משולם עבור הסכמתם של הרופאים לוותר על זכותם להמשיך לעבוד במקום עבודתם ולגור במרכז הארץ, ולהעתיק את מגוריהם לפריפריה או בעבור הסכמתם לוותר על זכותם לבחור בהתמחות במקצועות רפואה שאינם מקצועות שבמצוקה ולבחור במסלול אשר יש בו מחסור ברופאים במדינת ישראל. עוד נטען כי המענקים אינם משולמים לרופאים ולמתמחים עבור עבודתם ועבור הפנאי שלהם בעבר או בעתיד, והמענקים המשולמים אינם בבחינת תמורה לשימוש בגורם הייצור של הרופאים, דהיינו ההון האנושי שלהם ולפיכך אין הם בבחינת הכנסת עבודה.

בנוסף טוען טל-אור, כי כתב ההתחייבות עליו חתם קובע מפורשות כי המענק לא יהווה הכנסת עבודה לכל דבר ועניין. לסיכום, נאמר בתביעה כי תשלום המענק בגין ויתור על אגד הזכויות לא מהווה הכנסת עבודה שכן לצורך סיווג הכנסה כהכנסת עבודה דרוש כי ההכנסה תשולם בעבור עבודה, יגיעה ומומחיות דהיינו בגין השימוש בהונם האנושי של הרופאים ואילו המענק משולם ללא תלות בעבודת הרופאים אלא בעבור העתקת מקום העבודה או בעבור בחירת מקצוע ההתמחות.

בשלב זה מעריך טל-אור כי היקפה של הקבוצה המיוצגת הינו 300 רופאים שקיבלו מענקים שסכומם נע בין 300 אלף ל-500 אלף שקל, כאשר כל מענק מחולק למספר "פעימות". בהתחשב בסכום התביעה האישית של טל-אור בגין מיסוי חלק המענק ששולם לו בשנת 2012 במכפלת 300 הרופאים מקבלי המענקים, מוערכת התביעה הייצוגית בכ-11.2 מיליון שקל.

משרד האוצר ורשות המיסים מסרו בתגובה: "במהלך הדיונים עימם הרופאים ידעו כי יחול מיסוי על המענקים, ובקביעת סכום המענק נלקח בחשבון עניין המיסוי. במכתב הממונה על השכר ליו"ר הסתדרות הרופאים במעמד חתימת ההסכם הקיבוצי נכתב כי 'שאלת אופן התשלום ופריסתו וניכוי המס יקבעו לאחר ובהתאם להליך PRE-RULING על ידי רשות המיסים'. עמדתה של רשות המיסים היא כי בהתאם להוראות פקודת מס הכנסה יש למסות את המענקים כהכנסת עבודה. נציין כי נושא המיסוי נדון בימים אלו בין רשות המיסים להסתדרות הרפואית וכן עם יו"ר ועדת הכספים של הכנסת".

הידיעה פורסמה ב"משאבים" – עיתון למקבלי החלטות בתחום הניהול ומשאבי האנוש, ב-31 ביולי, [email protected]
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן