Skip to content

מניות הביטוח מסיימות את יולי בשפל

בחסות המפקח על הביטוח, החודש שעבר הסתיים בצניחה של כ-15% במדד ת"א ביטוח
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
פרופ' עודד שריג, הממונה על ביטוח, שוק ההון וחסכון באוצר צילום: לע"מ
פרופ' עודד שריג, הממונה על ביטוח, שוק ההון וחסכון באוצר צילום: לע"מ

מאת רו"ח נעם בכר

יולי 2012 ייזכר כאחד החודשים הגרועים ביותר למניות ענף הביטוח. בעוד מדד ת"א 25 עלה בחודש זה בכ-4.6% ומדד ת"א 100 עלה בכ-2.8%, הרי שמדד ת"א ביטוח ירד באותו החודש בכ-14.7%. הגורם המרכזי לצניחה הצלולה במניות הביטוח הייתה ככל הנראה, הודעתו של המפקח על הביטוח על ביטול ביטוחי המנהלים מבוססי המקדמים המובטחים.

את הירידות בחודש יולי הובילה מניית "הפניקס" שצנחה ב-19.8% בחודש ובסה"כ רשמה צניחה של כ-39.6% מתחילת השנה. מעט אחריה, מניית "מגדל" שאיבדה 18.9% במהלך יולי ובסה"כ 27.1% מתחילת השנה. אחריהן, מניית "הראל" שצנחה בכ-17.9% במהלך יולי ובסה"כ ב-30.8% מתחילת השנה. מניית "כלל ביטוח" איבדה 10.2% בחודש יולי ובסה"כ 34.3% מתחילת השנה. מניית "מנורה מבטחים" היא היחידה בענף שצלחה את חודש יולי עם ירידה קלה יחסית של 4.5% בלבד ובסה"כ איבדה 25.1% מתחילת השנה.

הצניחה במניות הביטוח משקפת מעל הכול את הפאניקה והחשש בשווקים. אופן התנהלותו הלא ברורה של המפקח על הביטוח רק הוסיפה לפאניקה ואווירת הכאוס הקיימת והרי שהתוצאה היא צניחה בערכי חברות הביטוח מבלי שאף משקיע יכול באמת להעריך האם וכיצד אכן משפיעה החלטתו של המפקח על שוויין של חברות הביטוח.

[related-posts title="כתבות נוספות מעיתון פוליסה"]

אם מנסים לנתח את אירועי אמצע חודש יולי שהביאו לצניחה במניות הביטוח, אנחנו מגיעים למסקנות הבאות:

  • המפקח על הביטוח מנחית החלטה מהותית מבלי להתייעץ עם חברות הביטוח ו/או לעדכנן מראש ו/או לבקש מהן שינתחו את ההשלכות של ההחלטה על כל אחת מהן.
  • חברות הביטוח מצידן, שקיבלו את ההודעה ללא התראה מוקדמת, משחררות הודעות חסרות משמעות לבורסה על פיהן הן בוחנות את ההשפעות של ההחלטה.
  • העיתונים הכלכליים מציפים את הציבור בכותרות על פיהן חברות הביטוח ייאלצו למחוק מאות מיליונים ואולי מיליארדים מהונן העצמי.
  • הציבור שרק מחפש את ה"שעיר לעזאזל" הבא האשם במצב הכלכלי, לא מבין מה המשמעות והמשמעות היחידה מבחינתו היא שחברות הביטוח לקחו יותר ממה שמגיע להן.

התוצאות של האירועים הנ"ל הם:

  • מוצר מהותי בענף נמחק מבלי שיש לו אלטרנטיבה ראויה בשלב זה.
  • תדמית ענף הביטוח בציבור הכללי ממשיכה להיפגע.
  • ציבור המשקיעים אינו יודע באמת מהי ההשפעה האמיתית של ההחלטה על חברות הביטוח. גם אם מתישהו הן יכללו את ההשפעה בדוחות הכספיים שלהן, הרי שבמצב הנוכחי אין אף משקיע סביר שבאמת מבין מה יש שם בדוחות הכספיים של החברות הציבוריות בכלל ואלו של ענף הביטוח בפרט.

כל אלו מובילים להמשך הרגשת הפאניקה הכללית ולצניחתם של מניות הענף בצורה חדה מבלי שאף אחד באמת יכול לתת לכך הסבר כלכלי אמיתי.

על כל האירועים הנ"ל ותוצאותיהם, אחראי המפקח על הביטוח. נכון שהוא קיבל את ההחלטה מתוך כוונות טובות לשמור על איתנותן של חברות הביטוח ועל הציבור, אולם דרך ההתנהלות לוקה מאוד בחסר והיא שמובילה ואחראית לתחושת הכאוס הכללית שהובילה לירידות התלולות במניות הענף. תפקידו של המפקח על הביטוח הוא, בין השאר,  לדאוג לשמירת איתנותו ויציבותו של ענף הביטוח וציבור המשקיעים והמבוטחים. אנחנו לא בטוחים שקבלת החלטות רגולטוריות כפי שהתקבלו ונוהלו בחודש האחרון תרמו למטרה זו. למעשה, אנחנו די בטוחים שההיפך הוא הנכון.

* הכתבה פורסמה ב"פוליסה" – עיתון הביטוח, הפנסיה והפיננסים, ב-2 באוגוסט [email protected]
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן