Skip to content

לתקוף, לא לתקוף? – לדברי הלוי, נתניהו כבר החליט

לו הייתי איראני אומר ראש המוסד לשעבר, אפרים הלוי, "הייתי חושש מאוד ב-12 השבועות הבאים". על פי עיתון ה"ניו יורק טיימס", שראיין אישים בכירים בישראל במהלך ביקורו של שר ההגנה האמריקני, מתכננת ישראל לפעול לפני הבחירות בארצות הברית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחת התגובות בנושא האיראני, שזוכה לאלפי לייקים בפייסבוק אומרת: "בנימין נתניהו הגיב השבוע לעניין הסנקציות והגזרות הכלכליות והסביר שאיראן, איראן, איראן, איראן, איראן, איראן, איראן, איראן, איראן ואיראן, ושוב פעם איראן". השבוע, בעת ביקור שר ההגנה האמריקני, לאון פאנטה, בישראל, נפגשו כתבי עיתון ה"ניו יורק טיימס" עם אישי ציבור ובהם ראש המוסד לשעבר, אפרים הלוי. על פי הכתבה שמתפרסמת היום בעיתון, אמר הלוי: "אם אני איראני, אחשוש מאוד ב-12 השבועות הבאים".

הלוי צופה איפה שחלון ההזדמנויות לפעילות מדינית, שתגרום לאיראנים לוותר על פיתוח מואץ של האטום בארצם, עומד לפוג בפרק זמן זה. הוא חושב שנתניהו מתכנן לפעול בפרק זמן בו החלון לפעילות מדינית כלל עולמית ייסגר בשבועות הבאים.

אפרים הלוי
חלון ההזדמנויות לפעילות מדינית בנושא האיראני עומד לפוג. אפרים הלוי

על פי העיתון, מתכנן ראש הממשלה לפעול לפני הבחירות בארצות הברית משתי סיבות: אם אובמה ייבחר מחדש, הוא יחליש את תמיכתו בפעולה צבאית ישראלית, ואם יבחר מיט רומני הרפובליקני, הרי שזה לא ישמח לקפוץ לפעולה צבאית בתחילת כהונתו.

"למרבה הצער, לא לסנקציות הצבאיות ולא לדיפלומטיות לא הייתה עדיין כל השפעה על תכניות הגרעין האיראניות", אמר אתמול נתניהו במסיבת עיתונאים לצידו של פאנטה. הוא פנה לשר ההגנה ישירות והוסיף: "אתה עצמך אמרת לפני מספר חודשים, שכאשר כל האופציות האחרות ייכשלו, אמריקה תפעל. אולם אפילו ההצהרות הללו לא הניאו את האיראנים מלהמשיך בתוכניתם. יהיו ההצהרות שלנו תקיפות ככל שיהיו, הן לא הצליחו לשכנע את האיראנים שאנו רציניים בכוונתנו לעצור אותם". נתניהו טען גם, כי "כיום המשטר האיראני מאמין שאין לקהילה הבינלאומית את הרצון לעצור את תוכניתו הגרעינית. זה חייב להשתנות וזה חייב להשתנות מהר, כיוון שהזמן לפתור את הסוגיה בדרכי שלום הולך ואוזל".

בכתבה בניו יורק טיימס מצוטט גם אפרים ענבר, ראש מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן, שמסביר את שטף הביקורים של האמריקנים בארץ: "הם למעשה בייבי-סיטרים (שמרטפים), שמוודאים שהילדים הבלתי צפויים לא משתוללים". הניו יורק טיימס מעריך, כי נתניהו צמצם את חלון ההזדמנות לתקיפה באיראן לחודש ספטמבר או תחילת אוקטובר לכל המאוחר. "ישראל גם לא אוהבת מלחמות בחורף," אומרים בכירים בממשל האמריקני לעיתון.

אומדנים של מומחי חקר ביצועים במערכת הביטחון, שפורסמו הבוקר בתקשורת באשר לאפשרות של מלחמה עתידית עם איראן וחיזבאללה, חזו כי מספר ההרוגים בעורף הישראלי במקרה כזה יהיה כ-200. לפי אותן הערכות, אם תצטרף גם סוריה לעימות, עלול המספר לעלות לכ-300 אזרחים הרוגים בעורף. לפני שנה התראיין שר הביטחון אהוד ברק בגלי צה"ל והעריך כי במקרה של מלחמה עם איראן יהיו בישראל הרבה פחות מ-500 הרוגים. על פי פרסומים שונים של מכוני מחקר במערב, איראן מחזיקה בכמה מאות טילים ארוכי טווח, מדגמים שונים של שיהאב, שביכולתם לפגוע במטרות בישראל. הנחת המוצא היא, שגם אם תתקוף ישראל את אתרי הגרעין האיראניים וטהראן תחליט להגיב, היא לא תעשה שימוש בכל המאגר שעומד לרשותה.

ההערכה המבוססת בישראל, וכך גם הצהירו מנהיגי החיזבאללה, כי במקרה של לחימה בין איראן לישראל, יצטרף החיזבאללה למתקפה נגד ישראל. בעימות אפשרי עם חיזבאללה, הרבה תלוי ביכולתם של חיל האוויר וקהילת המודיעין לפגוע ברקטות ארוכות הטווח על הקרקע, בטרם שיגורן. במלחמת לבנון השנייה, ב-2006, פגע צה"ל בעשרות בתים של פעילי חיזבאללה בלבנון והשמיד את רוב מערך הרקטות של הארגון לטווח בינוני, לפני שנעשה בו שימוש. במלחמת לבנון השנייה נורו למרות הכול 4,200 רקטות לעבר ישראל, מרביתן היו קטיושות. כתוצאה מכך נהרגו 54 בני אדם, כשמתוכם 12 צנחנים שנפגעו ממטח בסמוך לכפר גלעדי. לקברניטי המדינה ומערכת הביטחון אין ספק, כי בפעם הבאה, האתגר הזה צפוי להיות קשה יותר.

"אובמה נחוש למנוע תקיפה ישראלית", טוענים ב"ניו יורק טיימס", גם כדי "למנוע משבר בינלאומי חמור במהלך הקמפיין של הנשיא לנשיאות". העיתון מוסיף, כי להערכת גורמי ממשל, מהלך כזה עלול להוביל להתלקחות איזורית. אם איראן תגיב בשיגור טילים על תל אביב, שיגרמו לאבידות רבות, הם אומרים, ארה"ב תעמוד בלחץ אדיר להגן על ישראל ולהגיב ובכך תיגרר לתוך מלחמה נוספת במזרח התיכון, בה איננה רוצה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן