Skip to content

המשטרה המצרית משנה את פניה. המצרים מוזמנים להתגייס

שינויים מרחיקי לכת במשטרה המצרית, שהייתה סמל לשחיתות ולחוסר הגינות בממשל מובארק. עתה חייבים לעמוד בתנאי סף ברורים ומנסים להתגבר על נפוטיזם ושוחד בשלב הקבלה. גם חברי האחים המוסלמים יתקבלו לעבודה, למרות שעדיין יש איסור על גידול זקן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המשטרה המצרית היתה סמל לשחיתות ולחוסר ההגינות בממשל מובארק כלפי העם המצרי. המשטרה תמיד נחשבה במצרים לגוף המושחת ביותר, שאינו מגונן על האזרח אלא ההפך, נוהג בו באכזריות ובמשוא פנים. השנאה כלפיה התגברה עם פרוץ המהפיכה המצרית לפני יותר משנה וחצי. לנוכח השתתפותה בדיכוי ההפגנות באופן אגרסיבי ביותר.

כשהנשיא הנבחר, מוחמד מורסי, נאם באוניברסיטה של קהיר אחרי השבעתו, הוא ציין שאחת המטרות הראשונות שלו היא שיפור תפקודו של המשרד לביטחון פנים במצרים. המטרה שהציב היא שיפור איכותו של הצוות לצד שיפור השירות שניתן לאזרח המצרי הפשוט.

ואכן, מורסי הבטיח וקיים. והאקדמיה למשטרה מפרסמת בשיתוף פעולה עם משרד הפנים המצרי, את הכללים החדשים לקבלת מועמדים למשטרה בתפקידים שונים ולא רק לתפקידים הזוטרים. במסיבת עיתונאים שערך אחמד אל-בדרי, קצין משטרה ומנהלה של האקדמיה המשטרית במצרים, הוא חושף את השינויים הרבים שנעשו לקראת הגיוסים החדשים שהמשטרה מבצעת.

הגיוסים החלו ב-25/7 ויימשכו שבועיים. זהו שלב הגיוסים הראשון לקראת עוד גיוסים מתוכננים בפרקי זמן שעוד לא ידועים. הסיבה לחלונות הגיוס הנפרדים, כפי שהסביר אל-בדרי, היא שהמתגייסים יעברו בדיקות מקיפות ורק אחרי המיון הסופי של שלב הגיוס הראשון, הם יוציאו לפועל את שלב הגיוס השני.

אל-בדרי פתח את דבריו בתנאי הסף להתקבל למשטרה. הוא הסביר: "ישנם שני תנאי סף להתקבל למשטרה: הראשון, הוא ממוצע תעודת בגרות של מינימום ציון 70 הן מתיכוניים או מבתי הספר ששייכים לאוניברסיטת אל-אזהר (המשוייכת למסגד אל-אזהר). תנאי הסף  הוא לכל אדם שמעוניין להשתלב כשוטר בתפקידים הקשורים בפעילות השטח, עם אופציות להיכנס למסלולי לימוד דרך האקדמיה של המשטרה. תנאי הסף השני, לאלו שמעוניינים בתפקידים הניהוליים כגון חוקרים, פקידים ועוד מספר רב של תפקידים אחרים, הוא ממוצע תעודה של ציון 70 מטעם אוניברסטאות או מכללות במצרים. זה אותו ציון מינימלי שיידרש מהמועמדים שלמדו באוניברסיטה של אל-אזהר".

גם אנשי התנועה האסלמית מוזמנים להתגייס. אל אזהר (צילום: ויקימדיה)
גם אנשי התנועה האסלמית מוזמנים להתגייס. אל אזהר (צילום: ויקימדיה)

מנהל האקדמיה פירט גם את תנאי הקבלה לאלו שלמדו באוניברסטאות בחו"ל ומעוניינים להשתלב במשרד לביטחון פנים או במשטרה. הוא ציין "כל מועמדות של אזרח שלמד בחו"ל תיבחן בנפרד לגופה,. שכן ישנם שיקולים שונים לגבי כל אוניברסיטה בחו"ל".

עד כה, ציון הסף להתקבל למשטרה עמד על ציון של 65. אולם במשטרה המצרית קיימים שוטרים רבים ביותר בלי תנאי הסף הללו, והם כמובן התקבלו בגלל פרוטקציה או שוחד שניתן לפקידים בכירים שדאגו להפוך אותם לשוטרים מן המניין, בלי שיעמדו בתנאי הסף בכלל. אל-בדרי, התייחס לעניין הפרוטקציה והקבלה למשטרה. "קודם כל, העלינו את הממוצע מ-65 ל-70 מהסיבה שבשנה שעברה (2011) היתה עלייה בממוצע תעודות הבגרות בבתי הספר. ולכן היתה חובה עלינו ליישר קו. לגבי הפרוטקציה, אנו מודעים לדברים שהתרחשו כאן בעבר. אנו מודעים לאצבע המאשימה של האזרח המצרי כלפי המגפה הזו. ברצוני להבהיר, שנעשו שינויים מרחיקי לכת בתחום הזה. הן בשינוי מקיף בפקידים הפועלים במחלקת משאבי האנוש שלנו, והן בדרך הגשת המועמדות של האזרחים המעוניינים להצטרף אלינו".

אל-בדרי הצביע על השינוי בדרך הגשת המועמדויות למשטרה, כדי לא לקחת סיכון שפקיד זה או אחר, למרות השינוי שנעשה במחלקת משאבי האנוש, יפעל באופן לא חוקי לגבי טפסי המועמדות שיתקבלו: "הגשת המועמדות תעשה אך ורק דרך אתר משרד הפנים. לא תהיה הגשה ידנית מלבד אלו אשר מחזיקים בתארים מאוניברסטאות מחו"ל. הגשת המועמדות והזנת הפרטים באתר האינטרנט של משרד הפנים היא הדרך הכי טובה לשמירה על כללי עבודה נקיים מכל רבב. רוב אלו שאחראים על תחום קבלת הנתונים הם מועסקים חדשים לצד פקידים חדשים וגם כאלו ותיקים, כשכולם ביחד יפעלו להתאמת הנתונים המוזנים בטפסי המועמדות, מול הנתונים המופיעים אצלנו ממערכת החינוך, הן לגבי ציון הבגרות והן לגבי הציונים מהאוניברסטאות".

הזעם מופנה למשטרה שנהגה באלימות המפגינים. הפגנות בככר תחריר (צילום: ויקימדיה)
הזעם מופנה למשטרה שהשתתפה בדיכוי ההפגנות. הפגנות בככר תחריר (צילום: ויקימדיה)

אל-בדרי ציין, כי הסיבה לביטול ההגשה הידנית היא שבעבר זו היתה הסיבה לכך שמועמדים חסרי כל נתונים התקבלו על חשבון מועמדים ראויים בהרבה. הוא הדגיש "בעבר, המועמדויות הוגשו באופן ידני. פקידים פעלו מתוך בצע כסף למען מועמדים לא ראויים ונעשו שינויים רבים בנתוני הטפסים שהוגשו. כשטפסים של מועמדים איכותיים, שונו בהם המספרים. לעומת טפסים מזויפים שנרשמו למען אזרחים ללא תנאי סף. לכן, הדרך החדשה היא הבטוחה יותר".

אל-בדרי, שמונה לפני מספר חודשים לתפקיד, התייחס גם לתלונות שנשמעו מתושבי חצי האי סיני, על כך שאינם מתקבלים למשטרה או למשרד לביטחון פנים. מנהל האקדמיה הגיב ואמר: "האקדמיה פתוחה לכל האזרחים המצרים. אין ולא תהיה כל אפליה לגבי מגורי האזרח או השתייכותו המפלגתית ואף זהותו הדתית… זה לא יקרה. אנו באמת נשמח לראות יותר תושבים מסיני, שירצו להצטרף אלינו ולהיות חלק משומרי החוק במצרים. ואולי שיהפכו לשומרי החוק בחצי האי בו הם גרים. כולנו פטריוטים וכולנו רוצים לשמור על החוק ברמה הגבוהה שיש. אני מכיר את הטענות על אפליה כלפי תושבי סיני. והאפליה הזו לא תהיה עוד".

דברי אל-בדרי גם חשף את המהלך המשמעותי בגיוס לאקדמיה ולמשרד הפנים: הסרת כל המגבלות להצטרפות חברי האחים המוסלמים או התנועות האיסלמיות, אשר ירצו להיות חלק מהמשטרה וממשרד הפנים. תחת משטר מובארק, לא ניתנה כל אפשרות לקבלת מועמדים המשויכים למפלגות איסלמיות, ואף לא ניתנה רשות לשוטר לגדל זקן. או לחלופין, התבקשו מועמדים למשטרה, שיש להם זקן – לגלח אותו לפני קבלתם למשטרה. בקשה שגרמה לאזרחים הדתיים לסרב ולוותר על "התענוג" להצטרף.

הוא התייחס גם לסוגיה הזו והסביר: "כפי שציינתי, הדלתות של האקדמיה פתוחה לכולם. כן שמעתי כפי שכולם שמעו, את הדברים שהשמיעו מפקדים בכירים במשטרה, שהביעו את חוסר הנחת שלהם מכך ששוטרים מכהנים יגדלו זקנים. אנו מבינים את ההסתייגות הזו. אך אין בידינו לשנות דברים מהיום למחר. אני יודע שקנסו שוטרים שגידלו זקן, ואנו לא נרשה זאת עוד. למרות שהוויכוח הזה קיים".

מנהל האקדמיה הוסיף "הכי חשוב עבורנו, שהמגויס יהיה אדם שמטבעו הגון. אדם ללא כל עבר פלילי, אדם שאם עבר בגוף ציבורי בעבר ועזב, לא עזב בגלל סיבה של התנהגות לא נאותה או פעולה שבעינינו היא פלילית, גם אם הוא לא הורשע. נהיה זהירים במקרים הללו כדי לא לחרוץ גורלות. אל לנו לשכוח, שהמשטרה המצרית בפרט ומוסדות הציבור בכלל במצרים, היו ביחסים עכורים עם האזרחי וכלפי האזרח. כך שמקרים רבים הם אינם באמת כפי שהם מצטיירים על הנייר. מסיבה זו, מערך הגיוס יהיה קפדני ויכיל בתוכו אנשים שיפעלו ביסודיות לאיבחון כל מועמד ומועמד".

אל-בדרי התייחס גם לתנאי הסף לקבלה מבחינת מבנה הגוף והבריאות התקינה של המועמדים. הוא שטח את התנאים באומרו "ההופעה היצוגית מאוד חשובה לנו. ומסיבה זו נעשו כבר שינויים במדי השוטרים. לגבי מבנה הגוף, מועמדים שמתחת לגובה  מטר ושבעים ס"מ לא יתקבלו לצוות המשטרה, ויופנו לתפקידים משרדיים אחרים. לגבי התקינות הרפואית, כל הבדיקות הפעם יערכו על-ידי הצוותים הרפואיים שלנו וכבר לא יתקבלו כלל חוות דעת רפואיות חיצוניות".

מנהל האקדמיה הוסיף "מועמדים שנכשלים בבדיקות הרפואיות הראשוניות, לא יקבלו דחיה. לא נרצה להיות נחרצים איתם. הם יעברו לוועדה אחרת שתבצע בהם עוד בדיקה ותנסה לראות אם אפשר למצוא פיתרון לכל בעיה בריאותית או גופנית שהתגלתה".

העיתונאים הופתעו לשמוע, שהמשרד לביטחון פנים רוצה מאוד שורה של בעלי תואר ראשון בנושאים שונים, שנחוצים למשרד. אל-בדרי, סקר את התחומים שנמצאים בראש סדר העדיפויות: "אנו מעוניינים ברופאי עור, רופאי שיניים ורוקחים. אך הדרישה שלנו הינה למועמדים ממין זכר מהסיבה שבשנה שעברה גויסו בחורות רבות לתחומים אלו. אנו גם מעוניינים בבעלי תואר ראשון בהנדסה, הנדסת מכונות, מהנדסי תוכנה, בעלי תואר ראשון במדעי המחשב, תקשורת, מהנדסי חשמל וגם מכונאי מכוניות מורשים. מלבד זאת, אנו מעוניינים במדענים בתחום הפיזיקה והכימיה אשר ישתלבו במכונים של משרד הפנים". אל-בדרי הדגיש, שהמועמדות לתחומים הללו פתוחה עד 12/8.

אל-בדרי שטח בפני העיתונאים את המסלולים המיוחדים לתפקידי קצונה שונים. הוא הדגיש, שכל מי שיתקבל למסלול קצונה, יזכה מהיום הראשון לכל הזכויות הסוציאליות כולל ביטוח בריאות חדש ומקיף. מלבד זאת, תנאי השכר יהיו משודרגים ולא יהיו כמו בעבר, תנאים של מתמחה. אל-בדרי פירט את סדר העדיפויות החדש במשטרה: "אנחנו רוצים להשקיע בכל תחום שקשור במשטרה והקשר שלה לאזרח. אך כיום, ישנם תחומי פעילות חשובים ביותר, והם: המלחמה בהברחות בגבולות מצרים, היחידה למלחמה בסחר בנשים, היחידה נגד הלבנת הון ושחיתות ציבורית ופרטית, חיזוק מחלקת הלחימה בסמים, כל מערך שירותי האזרח הטלפוני והפיקודי. לצד כל אלו, מוטלת עלינו האחריות להשקיע באופן אינטינסיבי ביותר בתגבור כוחות המשטרה ברחובות מצרים לשמירה על הביטחון האישי של כל האזרחים".

בהתייחסות למחלקת חקירות השוטרים, הוא אמר: "המחלקה כבר עברה שינוי והיא תעבור עוד שינויים ותתוגבר באופן רב ביותר. לעת עתה, הגיוסים למחלקה יהיו מחוץ למשטרה, קרי, רק מגויסים חדשים. מסיבה זו נרצה לגייס בעלי תארים במשפט ובתחומים אחרים המופיעים בטפסי הגיוס למחלקה".

את דבריו הוא סיים בדברים הבאים: "בין העם למשטרה נוצר אי-אמון עמוק במשך שנים, וגדל עוד יותר מאז 25/1/2011. חוסר האמון הזה הינו חוסר אמון מובן שאנו מחוייבים לתקנו ומהר. האזרח המצרי זקוק למשטרה חזקה וצודקת. אנו אלו החייבים לספק לו את צרכיו, וממנו אנו דורשים רק את האמון. הגיע הזמן שהמשטרה לא רק שתהיה אוזן קשבת – אלא גם גוף מבצע. גוף נקי מכל פגם. המשרד לביטחון פנים פועל לשינויים מרחיקי לכת, והמשטרה כחלק ממנו, עוברת את אותו תהליך. אני מאמין שכולנו כאזרחים, רוצים בזאת. ולכן נשמח לראות כאן אזרחים הרוצים לשרת את מצרים, להושיט לנו את ידם ולהצטרף אלינו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן