Skip to content

רק נדמה לך שזרקת על עצמך את הבגד הראשון שראית בארון

בחירות הבגדים של נשים מושפעות ממצב הרוח שלהן, גם באופן בלתי מודע. והג'ינס הזה שיש לך בארון - ידעת שהוא העזרה הראשונה שלך? מחקר מצא שרוב האנשים לובשים ג'ינס כאשר הם מדוכאים. אז איך את מרגישה? פתחי את הארון ותגלי...
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מצברוח שובב? (צילום אילוסטרציה: FreeDigitalPhotos.net)

השעון מצלצל בשעה הבלתי חוקית 06:00. את מוכנה לעשות הכול כדי להמשיך לישון. הכול, חוץ מלסבול פיטורים מהעבודה בגלל איחור, ולכן את מגרדת את עצמך מהמיטה ומגששת את דרכך אל עבר הארון. שלב ההתלבשות עובר ללא התערבות התודעה שלך, ומשם את ממשיכה אל כוס הקפה.

לכן, כשאת מגיעה למשרד ומקבלת מחמאה על החולצה שלך, את לגמרי מתכוונת לזה כשאת אומרת "אה, שטויות, סתם משהו שזרקתי על עצמי הבוקר".

אז זהו, שזה רק נדמה לך שזרקת על עצמך את הבגד הראשון שראית בארון. את חושבת שבגלל שלא היה לך היום מצב רוח להשקיע, לא שמת לב מה לבשת.

זה רק נדמה לך, מפני שבחירות הבגדים של נשים מושפעות ממצב הרוח שלהן, גם באופן בלתי מודע.

אה, והג'ינס הזה שיש לך בארון – ידעת שהוא העזרה הראשונה שלך? מחקר ממרץ 2012 מצא שרוב האנשים לובשים ג'ינס כאשר הם מדוכאים.

המחקר של פרופסור קארן פיין מאוניברסיטת הרטפורדשייר מצא שהבגד והאקססוריז שאישה בוחרת ללבוש מושפעים מאד ממצבה הרגשי.

>>> קריאה נוספת: מחקר: צבע אדום חשוב לשני המינים ומאותת על נכונות לסקס

מאה נשים נשאלו מה הן מעדיפות ללבוש כאשר מצב רוחן ירוד, ויותר ממחציתן ענו – ג'ינס, בעוד רק שליש מהן ענו שהן לובשות ג'ינס כשהן שמחות.

זאת ועוד: במצב רוח ירוד 57% מהנשים במחקר העדיפו ללבוש חולצה רפויה ופחות צמודה לגוף, בעוד רק 2% מהן עשו זאת במצב רוח שמח.

כאשר נשאלו הנשים במחקר מתי הן יעדיפו ללבוש את השמלה האהובה עליהן, ענו, באופן לא מפתיע, 62% מהן שהן מעדיפות ללבוש אותה כשמצב רוחן טוב, בעוד רק 6% לבשו את שמלתן האהובה כאשר מצב רוחן היה ירוד.

נלבש דווקא בגדים הקשורים אצלנו לשמחה, ואולי כך נשפר מעט את מצב הרוח

ניסיון לשיפור מצב הרוח (צילום אילוסטרציה: freedigitalphotos.net)

ממצאי המחקר הזה נותנים לנו רעיון חדש: בזכות העובדה שבגדים ומצב רוח קשורים זה לזה בקשר כל כך הדוק, אפשר להפוך את הביצה והתרנגולת: במקום ללבוש בגדים שאנחנו מקשרים עם מצב רוח נאחס כשאנחנו בדיכאון, נלבש דווקא בגדים הקשורים אצלנו לשמחה, ואולי כך נשפר מעט את מצב הרוח.

ואכן, רבות מהנשים במחקר העידו שמצב הרוח שלהן משתנה בהתאם לשינוי בבגדים שהן בוחרות ללבוש.

לא סתם בגדים הופכים לנחלתם של מקצועני תדמית. בגדים משקפים הרבה על האדם ועל האופן בו הוא רוצה להציג את עצמו, ובעקבות המחקר הנוכחי מסתבר שהם גם מספרים רבות על מצב רוחו.

גם אקססוריז מעבירים את המידע הסמוי הזה: במחקר נמצא שמספר כפול של  נשים בחרו לחבוש  כובע כאשר הן שמחות, לעומת מספר הנשים שבחרו לחבוש כשהן מדוכאות. מספר הנשים שנעלו את הנעליים האהובות עליהן כאשר מצב רוחן טוב היה פי חמישה ממספר הנשים שנעלו את נעליהן האהובות בזמן דיכאון.

כאשר בדקו החוקרים איזה סוג של בגדים מקושרים אצל נשים למצב רוח טוב, הם מצאו ש"בגדים שמחים" הם כאלה המדגישים את הגזרה ועשויים מבדים בהירים. לדעתה של פיין, אלו בדיוק התכונות החסרות בג'ינס, כיוון שג'ינס לא מחמיא לכל אחת, ולרוב הוא לא חתוך במדויק או לא יושב יפה על הגוף.

לדעתה של פיין, אישה שלובשת ג'ינס מעבירה את המסר "לא אכפת לי איך אני נראית" ו"אני לא רוצה להתבלט". מסרים כאלו צצים כאשר מצב הרוח נמוך.

אז אם אתן במצב רוח מצוין, כדאי לכן לשקול אם אכן ללבוש ג'ינס; אולי המסר שתעבירו הוא לא זה שאתן מתכוונות לו.

אבל רגע, יגיד מישהו שמבין בג'ינסים ובמותגים, הרי לא כל הג'ינסים הם אותו דבר!

צודק לגמרי. בואו נחדד קצת את הקשר בין ג'ינס לרגשות:

נכון, יש את הג'ינסים הצמודים, ותודה לויקטוריה בקהאם על הסקיני ג'ינס שהביאה לעולם, יש את הג'ינסים המגושמים, הג'ינסים מרובי הכיסים והתפרים – לכל מצב רוח הג'ינס שלו. מחקר מדצמבר 2008 מצא שסגנון התקשורת הרגשית שהיה לכם עם ההורים יקבע אם תעדיפו ג'ינס של אברקרומבי או ג'ינס של גאפ. כל חברת מותגים רוכשת לעצמה מוניטין של אופי. זה לא רק העיצוב של הבגדים שאופייני לכל חברה, זה גם הקהל אליו היא פונה והאופי שהחברה ממתגת את עצמה.

צפייה בפרסומות של חברות הלבשה גדולות כגון קסטרו, זארה, אברקרומבי, גאפ ועוד, מגלה כיצד חברת האופנה רואה את עצמה ולאיזה קהל יעד היא פונה. עד כדי כך, שמחקרי צרכנות מראים שאנשים מעניקים למותגים תוכנות אופי אנושיות.  אצל אנשים בעלי סגנון התקשרות חרדתי, למשל,  גאפ נתפש כמותג בעל כנות, בעוד אברקרומבי נתפש כמותג של ריגוש. אנשים אלו  מושפעים יותר  מתכונותיו של מותג ביגוד.

הפסיכולוגית וואניטה סוואמינת'ן מאוניברסיטת פיצבורג, מדגימה במחקרה שפורסם ב-Journal of Consumer Research, כיצד תקשורת עם ההורים בילדות משפיעה על בחירת המותגים של אנשים. בפסיכולוגיה, סוגים שונים של מערכות יחסים נקראים "סגנון התקשרות". בהתאם לטבע היחסים בין תינוק להוריו, אדם עשוי לפתח סגנון התקשרות שמאופיין על ידי שני ממדים: חרדתיות והימנעות. ממד החרדתיות קשור לדרך בה האדם תופש את עצמו, האם השקפתו לגבי עצמו היא שלילית או חיובית. ממד ההימנעות קשור לאופן בו אדם תופש אחרים סביבו ולשאלה אם השקפתו זו היא שלילית או חיובית. ילדים בעלי סגנון התקשרות חרדתי-נמנע לא מראים כלפי חוץ קשר רגשי עם הקרובים אליהם, והם פחות מתמסרים מבחינה רגשית.

אנשים בעלי סגנון התקשרות חרדתי הם בעלי דימוי עצמי שלילי. כשזה מגיע לבחירת בגדים, אנשים בעלי סגנון התקשרות חרדתי מאמצים לעצמם "אני אידיאלי" באמצעות לבישת מותג מסוים. כלומר, הם משתמשים במותג לבוש כדי להגדיר את עצמם מחדש, בניסיון להפגין לפני בני זוג פוטנציאליים תדמית שהם מרגישים שהיא חיובית יותר.

מסתבר שג'ינס של גאפ, שנחשב מותג "כן", מושך אליו את האנשים בעלי סגנון ההתקשרות החרדתי, שמחפשים אינטימיות במערכות היחסים שלהם. לעומתם, אברקרומבי, שנחשב מותג "מרגש", מושך את החרדתיים בעלי סגנון התקשרות נמנע במערכות יחסים.

עכשיו גם ניתן להבין כיצד מחלחלות הפרסומות לתודעת הצרכנים וגורמות להם להיות משוכנעים שלבישת חולצה או ג'ינס, למשל, ממותג מסוים, הופכת אותם אסרטיביים יותר, מושכים יותר, בטוחים יותר בעצמם ועוד (בכפוף לאווירה של הפרסומת).

מה שבטוח, הג'ינס שבארון מספר הרבה מעבר למה שחשבנו לחשוף על עצמנו.

  • רחלי לנגפורד היא חוקרת מוח ומנהלת שותפה במרכז גלים למימוש הפוטנציאל האישי. היא מחברת הספר "דרוש נסיך על סוס לבן". האתר של רחלי
צילומי אילוסטרציה: FreeDigitalPhotos.net

1 Comment

  1. דן
    5 באוגוסט 2012 @ 10:30

    מבולבלים?גם אני

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן