Skip to content

ברוב של 28 מול 16 אושרה בכנסת חבילת הגזירות

באוצר אומרים כי החוק שאושר כולל חבילת צעדים שיאפשרו את צמצום הגירעון בשנת 2012 ויסייעו לעמוד ביעד הגירעון בגובה של שלושה אחוזים לשנת 2013. בוטלה העלאת מס הכנסה באחוז אחד למשתכרים מעל 8,881 שקל ועד 14,000 שקלים. המע"מ יעלה ב-2 בספטמבר. יחימוביץ' על הפטור ממס לחברות הגדולות: "יצאתם מדעתכם?!"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מליאת הכנסת אישרה הלילה, ברוב של 28 מול 16, את חבילת הגזירות שהביאה בפניה הממשלה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בעקבות האישור בכנסת: "אישרנו צעדים שימנעו מאיתנו להיכנס לגירעונות ענק, במטרה לשמור על הכלכלה הישראלית ועל מקומות העבודה של האזרחים בישראל. אלו צעדים אחראיים להגנת המשק הישראלי מהמשבר הכלכלי העולמי".

צעדים להגנת המשק (קריקטורה: יונתן שתיל)
צעדים להגנת המשק (קריקטורה: יונתן שתיל)

באוצר אומרים כי החוק שאושר כולל חבילת צעדים שיאפשרו את צמצום הגירעון בשנת 2012 ויסייעו לעמוד ביעד הגירעון בגובה של שלושה אחוזים לשנת 2013, במטרה לשמור על צמיחת המשק ואבטלה נמוכה.

זאב אלקין: "צעדים הכרחיים". (צילום: אתר הכנסת)
זאב אלקין: "צעדים הכרחיים". (צילום: אתר הכנסת)

ואלו הם הצעדים שאושרו בכנסת:

  • העלאת המע"מ מ-16% ל-17% החל מתאריך 2.9.12
  • בוטלה העלאת מס הכנסה ב – 1% למשתכרים מעל 8,881 שקל ועד 14,000 שקלים.  מדרגות המס הכנסה עד ל-14,000 שקלים לא השתנו. מדרגת המס עד 20,000 שקל עלתה מ-30% מס ל-31% מס הכנסה; מדרגת המס הבאה, עד 41,830 – עלתה מ-33% ל-34% מס. מדרגת המס הבאה מ-41,830 שקלים ומעלה, שעמדה על 48% – לא שונתה. העלאת מס ההכנסה תחול בראשון בינואר 2013. עוד הוחלט על אי עדכון המדד לשלושת מדרגות המס העליונות.
  • הפרשות המעסיק לביטוח לאומי תגדלנה ב-0.6% על החלק שמעל 60% מהשכר הממוצע במשק. השכר ממוצע במשק על פי נתוני הלמ"ס לחודש אפריל 2012 הינו 8,881 שקל.
  • יגבה מס יסף בשיעור של 2% על הכנסה מעל 800.000 שקל בשנה. במקביל, צוות מיוחד בראשותו של דורון ארבלי, מנהל רשות המסים יגבש תוך שלושה שבועות המלצות באשר למיסוי התא המשפחתי. המס יחול החל מהראשון בינואר 2013.
  • ההצעה לגביית מס על רווחים כלואים של חברות בינ"ל הפועלות בישראל עברה בקריאה ראשונה, אך תידון בנפרד בהמשך.
יחימוביץ': "יד אחת סטרה היום למעמד הביניים ולעניים בפרצופם והיד השנייה חילקה מתנות חינם לשכבת השומן הצרה של החברה הישראלית". (צילום: אתר הכנסת)
יחימוביץ': "יד אחת סטרה היום למעמד הביניים ולעניים בפרצופם והיד השנייה חילקה מתנות חינם לשכבת השומן הצרה של החברה הישראלית". (צילום: אתר הכנסת)

בנוסף לכך סוכם בן ראש הממשלה ושר האוצר לוח הזמנים להגשת תקציב המדינה לשנת 2013. עפ"י לוח זמנים זה בתאריך ה-15 באוגוסט תידון התכנית הרב שנתית לתקציב הביטחון; ב-2 בספטמבר יתקיים  דיון ראשוני במליאת הממשלה על תקציב 2013 וב–13 בספטמבר יתקיים דיון מסכם בממשלה על תקציב 2013.

יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין בירך על אישור החוק לצמצום הגרעון: "מדובר בצעדים הכרחיים שישמרו על המשק הישראלי אל מול המשבר הכלכלי העולמי. בסופו של דבר הציבור מבין שמדיניות כלכלית אחראית תמנע את קריסת הכלכלה הישראלית כפי שקרה במדינות אירופה.יש במדינת ישראל מעט מנהיגים פוליטיים שמוכנים להעדיף את טובת הכלכלה הישראלית על חשבון אינטרס פוליטי״.

זהבה גלאון: "יש אלטרנטיבה לתכנית הקיצוצים". (צילום: אתר הכנסת)
זהבה גלאון: "יש אלטרנטיבה לתכנית הקיצוצים". (צילום: אתר הכנסת)

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', אמרה לאחר אישור הגזירות כי הציבור למד היום שממשלת ישראל בראשות נתניהו אינה מייצגת אותו, את צרכיו ואת המדינה במובנה הרחב. "יד אחת סטרה היום למעמד הביניים ולעניים בפרצופם והיד השנייה חילקה מתנות חינם לשכבת השומן הצרה של החברה הישראלית. נתניהו דבק בשיטה כלכלית קפיטליסטית קיצונית ביותר אשר מותירה מאחור אזרחים מן השורה ומפקירה אותם לשחיקה ולסבל ומטפחת ומעשירה את העשירים ביותר. מדיניות זו מחלישה את המדינה ומפרקת אותה. יש לשים לה קץ במהירות לפני שאסון הכרמל יהיה רק דוגמה אחת מיני רבים להפקרת הממשלה את אזרחיה". על תיקון חוק להשקעות הון והכוונה להטיל מס מופחת על חברות גדולות בגין "רווחים כלואים", שאלה יחימוביץ' על דוכן הכנסת: "יצאתם מדעתכם?! באופן לא חוקי מחוקקים חוק רטרואקטיבית, כדי לפטור את בעלי ההון מחובות שהם חייבים למס הכנסה".

יושבת ראש מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אמרה בתגובה לאישור הגזירות הכלכליות: "נתניהו החליט לחסל את מעמד הביניים והשכבות החלשות – יש אלטרנטיבה לתכנית הקיצוצים. הגירעון לא נוצר מהאוויר והוא לא קשור לשירותי הכבאות, לחוק חינוך חינם או לספרד ויוון. הוא תוצאה של מדיניות של הורדת מסים ישירים, הפחתת מס חברות, ומתן פטורים מופקרים על הרווחים הכלואים. שטייניץ ונתניהו מציגים את התכנית שלהם כאילו לא קיימות אלטרנטיבות לסגירת הגירעון. יש המון אלטרנטיבות, שלא דורסות את מעמד הביניים ואת העניים, והסיבה שלא מיישמים אותן היא לא שאי אפשר או שאין ברירה. הסיבה היא שנתניהו החליט לחסל את מדינת הרווחה ולהיטיב עם מקורביו, בעלי ההון".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן