Skip to content

כסא מתנדנד משפיע על תפישת היציבות במערכת יחסים

נבדקים שישבו על הכסא המתנדנד וליד השולחן הלא יציב העריכו בסבירות גבוהה יותר שהסלבריטאים יפרדו, בהשוואה לאלו שישבו על וליד הרהיטים היציבים. אלו שישבו על הכסא הלא יציב, לא רק שראו יותר אי יציבות ביחסים של אחרים, אלא גם חיפשו בפרטנר תכונות יציבות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
כסא שמשדר יציבות (צילום: FreeDigitalPhotos.net)

אחד הנושאים הנחקרים בעת האחרונה ביתר שאת הוא הקשר בין מגע למחשבות ורגשות. אנשים שמחזיקים כוס תה חמה מרגישים תחושות חמות יותר כלפי אנשים אחרים, החזקה של משקה קר גורמת לאנשים לחוש כתף קרה, החזקת חפץ כבד גורמת לנו לחשוב שאנשים אחרים הם יותר כבדי ראש ורציניים, ומי שיושב על כסא רך תופס אחרים כרכים יותר. אפילו הטייה קלה של כסא שמאלה גורמת לאנשים להסכים במידה גדולה יותר להצהרות שמאלניות ולהפך.

מחקר חדש, שעדיין לא פורסם אבל דווח בהרחבה בתקשורת, בדק איך משפיע כסא מתנדנד על התחושות והרצונות של אנשים לגבי עצמם ואחרים. 47 נבדקים רווקים השתתפו בניסוי, מחציתם ישבו על כסא שהתנדנד קלות, וביצעו את המחקר על שולחן לא יציב. המחצית השנייה ישבה על כסא יציב וליד שולחן איתן.

הנבדקים התבקשו לשפוט את יציבות היחסים של ארבעה זוגות סלבריטאים: ברק ומישל אובאמה, דיוויד וויקטוריה בקהאם, ג’יי זי וביונסה, וג’וני דפ וונסה פרדייס. הם התבקשו לדרג על סולם מאחד עד שבע עד כמה הם חושבים שבני הזוג ייפרדו זה מזו בחמש השנים הבאות. בנוסף, הם התבקשו לדרג את ההעדפות שלהם לתכונות שונות שהיו מעוניינים למצוא אצל בן זוג פוטנציאלי (כאמור, כולם היו רווקים). חלק מהתכונות היו תכונות שנחשבות ליציבות מבחינה פסיכולוגית, כגון בן זוג נאמן ואמין, תכונות אחרות נחשבו ללא יציבות מבחינה פסיכולוגית וכללו, למשל, ספונטניות והרפתקנות. תכונות אחרות היו נייטרליות או לא רלוונטיות מבחינת יציבות פסיכולוגית (בן זוג אוהב או בעל חוש הומור). הנבדקים התבקשו לדרג את ההעדפות שלהם בסולם של 1-7.

התוצאות הראו שהנבדקים שישבו על הכסא המתנדנד וליד השולחן הלא יציב העריכו בסבירות גבוהה יותר שהסלבריטאים יפרדו, בהשוואה לאלו שישבו על וליד הרהיטים היציבים (דירוג של 3.2 לעומת 2.5). אבל מה שיותר מעניין היה שאלו שישבו על הכסא הלא יציב, לא רק שראו יותר אי יציבות ביחסים של אחרים, אלא גם חיפשו תכונות יציבות יותר בבן או בת הזוג (ממוצע של 5 לעומת 4.5 אצל הקבוצה היציבה). ההבדל לא גדול אבל מובהק סטטיסטית.

לבדוק את השפעת הכסא על ההחלטה (צילום: FreeDigitalPhotos.net)

מה כל זה אומר? שלדברים הקטנים בחיים, במיוחד לחפצים שונים, יש השפעות לא מבוטלות על המחשבות ועל ההעדפות שלנו. משקל, חום, מרקם, ועכשיו גם יציבות, משפיעים כולם בדרכים עדינות שאנחנו לא מודעים אליהן. זה אומר שכאשר מקבלים החלטות חשובות, צריך לשים לב לסביבה ולראות אם היא משפיעה עלינו ולהפך, אפשר אולי לגרום לסביבת עבודה נוחה או מתאימה יותר שתוביל להחלטות טובות יותר בחיינו.

[related-posts title="מאמרים נוספים מאת גיל גרינגרוז"]

צילומים: FreeDigitalPhotos.net
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן